700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Plaats reactie
lefoupedalant
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jan 2013, 10.16

700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door lefoupedalant »

voor op een 60's racefiets
BVD
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door RVester »

Toen hadden ze al derailleurs hoor. Dus als je er geen versnellingen op zet is het een baanframe, en een baanframe hoort geen vrijloop op.
http://www.classiclightweights.co.uk/bi ... ld-rb.html
Afbeelding
mooi he?

Het is in mijn ogen belangrijk dat je inzake oude racefietsen goed in de gaten houdt waarvoor de fiets ontworpen is, en aan de hand daarvan de afmontage uitkiest. Niet alleen is een racefiets inherent doelmatig en is het dus zonde om van dat doel af te wijken, maar ook omdat je jezelf niet wil associeren met hipsters.

Hipsters doen dit met mooie oude racefietsen
Afbeelding
Vreselijk. Zelfs met mooie frames van gerenommeerde merken worden naar de filistijnen geholpen. Zorgvuldig opgesoldeerde nokjes worden zonder pardon afgefreesd. Met trots aangebrachte decals eraf gezandstraald.
Ik heb hier in Delft zelfs een verbasterde Moser gezien. Geen greintje respect voor historie en alleen maar een stupide neiging om een felgekleurde onpraktische fiets te hebben die al hun rare vriendjes en vriendinnetjes ook hebben.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door berkers41 »

He!
Van Le Fou Pedalant wist ik het al,
maar er zitten nog meer classic racer fans op dit forum.
Die heb ik nog maar weinig gehoord. Er zal er plaatje bij doen.
Btw: hipsters hebben ook lol aan fietsen, volgens mij. Mijn advies om te voorkomen, dat de 531-oudjes verdwijnen: neem de jeugd mee naar retro-happenings als RVV, Velo Vintage en Eroica.
Bijlagen
Gazelle-bij-aankoop.jpg
Gazelle-bij-aankoop.jpg (480.51 KiB) 6611 keer bekeken
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Durabo88
Berichten: 2541
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door Durabo88 »

Beste mensen,

Onlangs heb ik een oude Carlton (van Raleigh) uit omstreeks 1980 omgebouwd naar Sturmey Archer 5 speed met de oude velgremmen. Alle oude onderdelen van de racefiets, met uitzondering van de versleten trapas, heb ik bewaard voor de toekomst. Verder heb ik alle nokjes en originele lak/transfers netjes laten zitten (was overigens nog erg mooi).

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
lefoupedalant
Berichten: 30
Lid geworden op: 10 jan 2013, 10.16

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door lefoupedalant »

nou nou beetje overdreven meneer meneer Vester.
gun die gasten ook wat plus de belangstelling voor oude racers is flink gegroeit.

De meeste jongeren koersen en sommige amateur wedstrijden in de 60's werden gewoon met een vast verzet gereden...vandaar.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door HJvMontfort »

lefoupedalant schreef:nou nou beetje overdreven meneer meneer Vester.
gun die gasten ook wat plus de belangstelling voor oude racers is flink gegroeit.

De meeste jongeren koersen en sommige amateur wedstrijden in de 60's werden gewoon met een vast verzet gereden...vandaar.
Retro Shimano onderdelen zijn goud geld waard momenteel, er zit toch een mooie kant aan. Ik zou wel een oude Bianchi willen :P
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door Elibert van Dalen »

mail mario verhoeven eens voor een wiel. hij verzameld ook racefietsen en heeft vaak veel onderdelen omdat hij er ook in handelt over de gehele wereld zon beetje!
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: 700c achterwiel racefiets vast verzet of freewheel

Bericht door Lidnr13 »

[quote="RVester"]Toen hadden ze al derailleurs hoor. Dus als je er geen versnellingen op zet is het een baanframe, en een baanframe hoort geen vrijloop op.

L.S.

Daar ben ik toch niet helemaal mee eens. Je kan op een wegfiets best een freewheel met één krans zetten. Dan heb je maar één versnelling , maar dan is het nog geen baanframe. Er zijn ook naven met aan beide zijden draad voor b.v. aan de ene kant een freewheel en de andere kant een vast tandwiel, dat je dan wel moet borgen met een ring. Er heerst m.i. her en der nogal een spraakverwarring betreffende vast verzet en fixie. Een fiets met een vast tandwiel heette vroeger gewoon een doortrapper en geen fixie of wat dan ook.

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie