Juncker 1948 bouw

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Juncker 1948 bouw

Bericht door HJvMontfort »

Na jaren zoeken naar onderdelen ben ik begonnen met het bouwen van mijn Juncker kruisframe

Heb het frame hier op het forum van een merk kunnen voorzien, heb nog geen zoektocht gedaan naar het balhoofdplaatje, dat is mijns inziens het laatste onderdeeltje.

Heb mooie houten spatborden opgedoken, mooie jaren 20 stuur met stangenremmen klaarliggen.

De spatborden heb ik een jaar geleden geschuurd en die liggen mij te smeken om een mooie laag lak, ik vind het prachtig hoe mooi hout word als je het wat liefde geeft!

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst zocht ik een velg voor om een 40 gaats naaf die ik er voor gekocht had, maar die naaf kan nu weer weg!

Afbeelding

Heb van Charles Wagenaar een mooie naaf gekocht (36 gaten) die ik erin wil bouwen en samen met een naafdynamo 55' die ik nog had gevonden op marktplaats en de eerder geziene (wat roestige) velgen en een stel RVS velgen worden het volgens mij prachtige wielen!

Nu maar eens bezig gegaan, het voorwiel is in ieder geval goed gelukt. Had een ander wiel gebruikt als voorbeeld ,nu maar hopen dat die juist gespaakt was. Morgen even richten en ophangen.

Afbeelding

Na het weekend zou ik even berekenen wat voor spaken ik nodig heb voor de duomatic naaf, iemand enig idee?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Durabo88
Berichten: 2493
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door Durabo88 »

Beste hjwspan,

Ziet er weer prima uit. Ga je er ook velgremmen op monteren?

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door HJvMontfort »

Durabo88 schreef:Beste hjwspan,

Ziet er weer prima uit. Ga je er ook velgremmen op monteren?

Groeten, Y.
Zeker, had bij antiekefietsen een setje gekocht met stuur en stangremmen :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door Martin H. »

Beste hjwspan,

mooi model spatborden, toch een vraagje zijn de spatborden een beetje vergrijsd in het hout? Het ziet er op de foto zo uit, Mocht het zo zijn kun je de spatborden met oxaalzuur (ontweringswater) schoonbleken, even naspoelen met warm water en vervolgens drogen en licht schuren.
Als lak zou ik een goede blanke lak voor buiten gebruiken.

Groeten, Martin
peterl

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door peterl »

voor een standaard velg 28 x 1 1/2 gebruik je 13-297 spaken

peterl
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door HJvMontfort »

peterl schreef:voor een standaard velg 28 x 1 1/2 gebruik je 13-297 spaken

peterl
Dankuwel Peter, ga ik eens wat mooie RVS spaken bij elkaar sprokkelen in het magazijn :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Juncker kruisframe 1948 project

Bericht door HJvMontfort »

Deze fiets word meer en meer een fiets 'door' het forum, zonder sommige van u had ik de fiets niet kunnen maken, de leeftijd weet ik dankzij fietser, om zo maar wat te noemen. Daarom een post waar ik kan plaatsen wat ik aan het doen ben.

Afbeelding

De chroomen velgen heb ik mooi glimmend gekregen door tips en trucs van u. waarna ik de duomatic vrijloopnaaf die ik van Fotomaan gekocht heb er recht ingevlochten met spaken met de lengte die iemand mij hier tipte, alvorens ik een spaakberekeningsprogramma nodig heb gehad.

De voornaaf heb ik van een bekende handelaar uit Boelenslaan (die zich als verzamelaar voorstelde wat ik wel grappig vond) die erbij een mooie bijpassende koplamp had. De spaaklengte van het voorwiel heb ik afgekeken van een wiel dat ik eerder bij een hele aardige mijnheer uit Groningen gekocht heb om zo een mooi rechtgespaakt voorwiel te krijgen.

Afbeelding

Het leek me niet handig om twee spaaklengtes hiervoor te kopen dus heb ik de spaken verder gesneden en ingekort.



Zodoende heb ik nu twee rechte wielen en een mooi stuur, ik heb een zadel liggen wat overeenkomt met het zadel dat er bij zat toen ik de fiets kocht.
Afbeelding

De spatborden zijn nog niet klaar maar ze zijn aanwezig.

Momenteel zoek ik nog een beetje hulp met de achterrem.
Hoe krijg ik deze goed gemonteerd?

Afbeelding

De voorrem is mij aardig gelukt op zijn plek te krijgen volgens mij al is het nog wat zoeken hoe alles zou moeten zitten voor de beste werking.

Afbeelding

Ook de crankset heb ik nog niet, heeft iemand iets bijzonders liggen wat ze zouden willen verkopen aan mij? Hoe meer het past bij de rest hoe beter, excentriek is het idee!

Afbeelding

De fiets hangt er leuk bij maar hij is er nog niet!

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door Lidnr13 »

Momenteel zoek ik nog een beetje hulp met de achterrem.
Hoe krijg ik deze goed gemonteerd?
Beste hjwspan,

Met die z.g. stirrup achterrem moet het toch ook wel lukken als je de zaak omdraait, zoals op de foto.
stirrup achterrem
stirrup achterrem
P1000670.JPG (167.5 KiB) 10747 keer bekeken
Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door HJvMontfort »

Dankuwel Henk, te gek!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Juncker 1948 bouw

Bericht door Michiel Röben »

Hallo hjwspan,

Mooi hoe een fietsframe met karakter door aanpassing met mooie onderdelen een heel aparte en mooie fiets kunnen opleveren. Het stuur is prachtig en de remwerking zal met de rem van de duomatic ook nog flink zijn of is dit een duomatic zonder terugtraprem (bestaan die?).
Mooi project zo met al die fraaie delen erop.

Succes met het afbouwen,

Michiel ;)
Plaats reactie