Juncker 1948 bouw
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Juncker 1948 bouw
De achternaaf is een Duomatic zonder rem, die bestaat inderdaad, alleen heb ik hem nog niet uit elkaar gehad of gesteld, momenteel heb ik keuze tussen geen versnelling of één versnelling.
Het verbaasde me hoe lang ik er al mee bezig ben maar wellicht is dat het gevolg van wat ik voor ogen had, iets maken waar ik van kan leren en waar ik straks prachtig op kan fietsen, daarvoor leek me de duomatic naaf heel leuk, ik had eerst een gewone vrijloopnaaf in gedachte.
Nu zoek ik rustig verder naar een mooie cranckset en een achterlicht dan moet hij binnenkort af zijn!
Het verbaasde me hoe lang ik er al mee bezig ben maar wellicht is dat het gevolg van wat ik voor ogen had, iets maken waar ik van kan leren en waar ik straks prachtig op kan fietsen, daarvoor leek me de duomatic naaf heel leuk, ik had eerst een gewone vrijloopnaaf in gedachte.
Nu zoek ik rustig verder naar een mooie cranckset en een achterlicht dan moet hij binnenkort af zijn!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Juncker 1948 bouw
Daar zijn we weer, een mooie Zondag om met het kruisframe bezig te zijn. Hout is het woord van de dag.
Ik had een mooi achterlampje gescoord via Marktplaats en deze even gepast op mijn beoogte spatbord.
De rem zit nu enigszins in de richting (voor het idee) om alles even te passen wel zo handig. Moet echt gaan kijken wat er met de naaf is als ik aan het tandwiel draai heb ik gewoon geen versnelling.
Wel komt het spatbord eng dichtbij de band met het stangetje wat ik getest had. moet maar wat oude spatbordstangen mee nemen vanuit mn opslagje denk ik.
Ik zat nog te denken over een kettingkast maar ben er nog niet met mezelf over uit wat ik er op wil.
Ik had een mooi achterlampje gescoord via Marktplaats en deze even gepast op mijn beoogte spatbord.
De rem zit nu enigszins in de richting (voor het idee) om alles even te passen wel zo handig. Moet echt gaan kijken wat er met de naaf is als ik aan het tandwiel draai heb ik gewoon geen versnelling.
Wel komt het spatbord eng dichtbij de band met het stangetje wat ik getest had. moet maar wat oude spatbordstangen mee nemen vanuit mn opslagje denk ik.
Ik zat nog te denken over een kettingkast maar ben er nog niet met mezelf over uit wat ik er op wil.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Juncker 1948 bouw
Beste Harrie,
Je mag me toch eens vertellen waar je die mooie velgen vandaan hebt, dan weet ik dat voor de volgende keer ook.
Jouw duomatic vrijloopnaaf is vrij zeldzaam. Heb 'm een enkele keer op MP zien staan. Wist je dat de nieuwe SRAM Automatix naaf ook in vrijloop te koop is? Laatst stond er nog een fiets met de oude Automatic terugtrapper op MP. De Automatix heb ik al ingespaakt liggen, hij wacht alleen nog op een modern fietsframe. Ik heb altijd te veel ideeën voor projecten voor zowel oude als nieuwe fietsen. Doel: het vinden van de meest comfortabele fiets!
Er schijnt zelfs nog een automatic naaf van Shimano te zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Verder is er nog een duomatic van Bendix met lamellenrem.
Groeten, Y.
Je mag me toch eens vertellen waar je die mooie velgen vandaan hebt, dan weet ik dat voor de volgende keer ook.
Jouw duomatic vrijloopnaaf is vrij zeldzaam. Heb 'm een enkele keer op MP zien staan. Wist je dat de nieuwe SRAM Automatix naaf ook in vrijloop te koop is? Laatst stond er nog een fiets met de oude Automatic terugtrapper op MP. De Automatix heb ik al ingespaakt liggen, hij wacht alleen nog op een modern fietsframe. Ik heb altijd te veel ideeën voor projecten voor zowel oude als nieuwe fietsen. Doel: het vinden van de meest comfortabele fiets!
Er schijnt zelfs nog een automatic naaf van Shimano te zijn, maar die ben ik nog niet tegengekomen. Verder is er nog een duomatic van Bendix met lamellenrem.
Groeten, Y.
Sportief fietsend!
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Juncker 1948 bouw
Die velgen heb ik losgespaakt uit wielen die ik van iemand over genomen had. 2 wielen en 2 velgen en nog wat spullen maar toen ik ze kreeg waren het gewoon wielen. met wat hulp van de forumleden heb ik ze in aardige staat terug gebracht maar heel mooi waren ze niet Yorick!
Zoek het stukje eens op "Verchroomde velg goed krijgen" heet de threat
Zoek het stukje eens op "Verchroomde velg goed krijgen" heet de threat
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Juncker 1948 bouw
Goedemorgen,
Helaas ben ik geen fietsenmaker of hobbyist dus ik zal toch een fiets moeten hebben waar wielen, stuur etc opzitten.
Met vriendelijke groet, Bé
Helaas ben ik geen fietsenmaker of hobbyist dus ik zal toch een fiets moeten hebben waar wielen, stuur etc opzitten.
Met vriendelijke groet, Bé
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Juncker 1948 bouw
Dag Be,
Begrijpelijk doch ik wil u toch graag meegeven dat oude techniek vaak onderhoud met zich mee brengt. Zelfs wanner ik een fiets tot in de perfectie klaarmaak is het mogelijk dat een en ander onderhouden moet worden, zoek een fiets die gerestaureerd is zodat u niet met moeilijke remmen komt te zitten!
Begrijpelijk doch ik wil u toch graag meegeven dat oude techniek vaak onderhoud met zich mee brengt. Zelfs wanner ik een fiets tot in de perfectie klaarmaak is het mogelijk dat een en ander onderhouden moet worden, zoek een fiets die gerestaureerd is zodat u niet met moeilijke remmen komt te zitten!
betrip schreef:Goedemorgen,
Helaas ben ik geen fietsenmaker of hobbyist dus ik zal toch een fiets moeten hebben waar wielen, stuur etc opzitten.
Met vriendelijke groet, Bé
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Juncker 1948 bouw
Hallo Harry,
Ik ben al een enige tijd bezig met het verzamelen van Juncker framenummers. Kun je me het framenummer van je prachtige kruisframe aan mij doorgeven? Ik twijfel eerlijk gezegd een beetje aan het bouwjaar 1948, aangezien er een oog in de staande achtervork zit voor een bagagedrager. Ik denk dat het frame van ná 1950 is.
Fietst de fiets inmiddels al?
Ik ben reuze benieuwd.
Groetjes, Colin (Juncker liefhebber)
Ik ben al een enige tijd bezig met het verzamelen van Juncker framenummers. Kun je me het framenummer van je prachtige kruisframe aan mij doorgeven? Ik twijfel eerlijk gezegd een beetje aan het bouwjaar 1948, aangezien er een oog in de staande achtervork zit voor een bagagedrager. Ik denk dat het frame van ná 1950 is.
Fietst de fiets inmiddels al?
Ik ben reuze benieuwd.
Groetjes, Colin (Juncker liefhebber)
Ik zoek Juncker rijwielen en onderdelen van vóór 1940; alles met leeuw en kroon er boven! Ruilen vind ik ook geen probleem
Re: Juncker 1948 bouw
ik ben momenteel bezig met een juncker kruisframe uit '54. daarbij heb ik toevallig ook gekozen voor een duomatic achter en een dynohub voor, met 28" x 1 1/2 lepper velgen. kunt u mij de maat van de spaken vertellen die u heeft gebruikt?
-
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
- Locatie: kiel-windeweer
Re: Juncker 1948 bouw
En dan maar hopen dat je dezelfde spullen hebt? Gewoon velg en naven netjes opmeten en een van de vele spaaklengte rekenprogramma's op internet het werk laten doen.
/Marten
Re: Juncker 1948 bouw
Volgens mij is alles hetzelfde. Ik heb het gemeten en berekend maar ik vind zelf dat ik op erg lange spaken uit kom. Er van uit gaande dat het voorwiel 3 kruis is en achter 4 kom ik voor uit op 299 en 311 en achter 317mm.m-gineering schreef: ↑16 feb 2022, 16.54
En dan maar hopen dat je dezelfde spullen hebt? Gewoon velg en naven netjes opmeten en een van de vele spaaklengte rekenprogramma's op internet het werk laten doen.