Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Maarten Waarlé schreef:Ik heb de gedachte dat Gazelle de nummers al in haar lugs geslagen heeft voordat ze gesoldeerd zijn.
daar heb je een punt, Maarten, evenals de genummerd gemonteerde onderdelen. Het is niet zelden dat er een SA of F+S naaf in zit die net een jaar jonger of ouder is.
Ik kan me voorstellen dat het toen allemaal niet zo nauw kwam, alhoewel ik toch heel wat concequentie bemerkt op verschillende vlakken.

Als hier nu plots eens iemand tevoorschijn kwam die toendertijd in de fabriek heeft gewerkt en het zich allemaal nog goed herinnert, dan wisten we het gelijk.

Fietsen uit de jaren 60, dat is 'slechts' 50 jaar terug. Van de honderden medewerkers, daar moet er toch nog wel minstens ééntje bij zijn die ons hier met kennis te woord kan staan.

:idea: Via 'opsporing verzocht' misschien?
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3807
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door maartenB »

Bij het Velorama werkt een man die Kees heet en die in ieder geval vroeger op de racefietsen afdeling van Gazelle heeft gewerkt. Misschien heeft die ook de productie in de jrn 60 nog meegemaakt. Qua leeftijd zou het kunnen.
Wie kent die man? Theo?
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
peterl

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door peterl »

De heer C van Wijk die donderdags vaak aanwezig is in het Velorama komt oorspronkelijk uit Amsterdam en wel van Simplex-Locomotief. Is in de jaren 65 of later mee naar Apeldoorn gegaan waar de VNR-JLS fabriek (oud Juncker) stond. Na de overname door Gazelle in augustus 1968 meegegaan naar Dieren.
De heer van Wijk zorgde voor de publiciteit van Gazelle.
De versnellingsnaven speelde veel eerder dan 1968.
pjotr-40
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2013, 18.55

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door pjotr-40 »

Hallo, ik ben ook in het bezit van een sport populair met een gazelle versnellingsnaaf.
Het framenummer is: 1734006
Het naafnummer is: 17983

Hopelijk volgen er nog meer!

Groeten peter ;)
Elibert van Dalen
Berichten: 744
Lid geworden op: 19 jun 2012, 23.02
Locatie: Gazelle(g) Brabant

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Elibert van Dalen »

ed..

ik heb gister even gekeken bij de fiets van een maat van me..

gazelle sport luxe met stangremmen.

kleur zwart..

framenummer 1562007

gazelle 3 naaf nummer 10811


groet
Liefhebber/verzamelaar van Gazelle oldtimer fietsen. en American Eagle Mountainbike,s :!:
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Floris91 »

Na 8 jaar heb ik er ook weer eentje.

1755975 met nummer 18818

verschilt maar 1071 met framenummer 1757046 met een verschil van 90 in het naafnummer 18908.

Opvallend weinig.
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Floris91 »

Is het bekend of er van deze naaf ruim 1000 of zo'n 40.000 van zijn gemaakt? Wie kan zijn visie daarover geven?
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 177
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door tdebruin »

Hallo,
wat goed dat dit topic uit 2013 eens wakker geschudt is! Mijn Gazelle 26" herenfietsje geeft de volgende nummers aan:
Framenummer: 1490734
Naafnummer: 7170 (meer kan ik er niet van maken)

Zie foto: de naaf is behoorlijk aangetast door de tand des tijds, de fiets heeft ook lang in Amsterdam gefietst in weer en wind. Diegene die erop reed klaagde overigens vaak dat de Gazelle naaf niet lekker schakelde, ik heb hem wel een aantal keren gereviseerd, maar de afstelling bleef altijd wat 'picky'.
gazelle3.jpeg
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1567
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Fotomaan »

Bij mij staat een bus met onderdelen voor versnelling naven van Gazelle. Kan ik daar iemand blij mee maken?
Het is mij overigens wel eens overkomen, meerdere keren dat een overduidelijk framenummer een later bouwjaar vertegenwoordigt dan de achternaaf.
Daardoor ben ik er van overtuigd dat onderdelen wel eens bleven liggen voordat ze gebruikt werden.
Er is een serie transportfietsen van Gazelle uit 1941 die een ‘dubbele zadellug’ hebben. Deze waren eigenlijk bedoeld voor de tandems van Gazelle.
Het zou zo maar kunnen dat er wél vraag was naar transportfietsen en niet naar tandems en dat de zadellugs voor een enkele klembouten even niet voorradig waren.
Er zijn wel meer voorbeelden die dergelijke improvisaties doen vermoeden.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Empo's bijgebouw »

heb je er ook een naaf huls bij charles?
met de tekste gazelle erop?
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Plaats reactie