Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Floris91 schreef: 21 nov 2021, 15.08 Is het bekend of er van deze naaf ruim 1000 of zo'n 40.000 van zijn gemaakt? Wie kan zijn visie daarover geven?
Ik heb mijn lijst niet bij de hand maar herinner me de nummering tot 40.000 ging.
Heb je het Gazelle themaboek, "Gazelle Rijwielen, 125 jaar fietsen"? op pagina 82 en 83 heb ik een verhaal geplaatst rond deze naaf met een curve die de aantallen per jaar weergeeft.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Floris91 schreef: 21 nov 2021, 22.23 Ik heb momenteel twee problemen met mijn naaf. De stift is kapot en het handvat draait niet. Zou er een SA stift in passen?
absoluut niet, is zowieso compleet andere schroefdraad.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

appie's schreef: 21 nov 2021, 22.28 na mijn idee is het een sa naaf met een gazelle huls erom die ook werd geleferd door sa
zelfde als dat de lepper fabriek zadels maakt voor gazelle en meer merken
dat zou je kunnen denken, maar is niet zo.
Het principe is natuurlijk hetzelfde, maar de opbouw is verschillend en de onderdelen zijn uniek Gazelle.
Alleen de veren zijn uitwisselbaar.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

tdebruin schreef: 22 nov 2021, 12.26 Verder is de inhoud van de naaf zeker anders dan die van een SA naaf. Ook is de afstand tussen 1, 2 en 3 kwa kabel stelling anders dan bij SA, waardoor een SA versteller nooit goed werkt. Je moet een originele Gazelle stuurversteller erbij hebben, of (zoals ik heb, zie foto) een SA versteller die destijds naar Gazelle gestuurd is en daar aangepast (en voorzien van een Gazelle sticker).
dat klopt inderdaad, de 2 ligt net iets anders.
Je kunt een SA versteller bijwerken zodat de 2 op een andere plaats komt te liggen en dan lukt het wel, maar je hebt dan kans dat je net de tandjes van je planeetwieltjes eraf trapt.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Bandenplakker schreef: 22 nov 2021, 16.47 Over die sticker: Ik denk niet dat Gazelle zoiets zou doen.
oh, jawel hoor. Ik heb nog ergens een door Gazelle omgebouwde versteller liggen.
Een identiek exemplaar trof ik ooit aan bij een oude ex-Gazelle medewerker die mij meldde dat zij dat inderdaad deden voor klanten die absoluut geen handvat versteller (meer) wilde hebben maar wel de kortere verhoudingen van de naaf prezen en zodoende niet naar SA of F&S gingen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Floris91 schreef: 24 nov 2021, 08.39 Bedankt voor alle informatie! Daar kan ik wat mee :D Grappig zo'n gazelle SA stuurversteller, dat zou een hele gemakkelijke oplossing kunnen zijn als ik het schakelhandvat niet meer in orde zou krijgen.
Het schakelhandvat maakt het juist uniek en eens dat het werkt en je het met gevoel gebruikt is het een droom om te schakelen.
Ze zijn altijd te repareren, tenzij iemand het onvakkundig heeft proberen monteren / demonteren want dan is de plastic spanring binnenin het handvat beschadigd en krijg je het niet meer vergrendeld met de schakelbus.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Empo's bijgebouw
Berichten: 621
Lid geworden op: 13 apr 2019, 10.45
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Empo's bijgebouw »

Dan zou ik ooit nog wel eens zoon naar uitelkaar willen halen
Maar ze zijn vrij zeldzaam deze naafjes
Gestopt hobbyist antieke transportfietsen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Fongers1952 schreef: 24 nov 2021, 10.32 Is er iemand die ervaring heeft met hoe deze schakelhandvaten te repareren?
met 2 rechtse handen, een handleiding en eventueel wisselstukken kom je al een heel eind ;)
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1256
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door asterduc »

Reparatie van een Gazelle 3-naaf is niet moeilijker of makkelijker dan een Sturmey Archer of Sachs exemplaar.
De onderdelen daarentegen zijn wel heel schaars.

Als enthousiast Gazelle verzamelaar heb ik jarenlang onderdelen van deze naaf verzameld, vooral voor eigen gebruik.
Zolang ik voldoende voorraad heb ben ik bereid onderdelen te verkopen voor wie ze nodig heeft.
Revisie van een naaf kan ook, tegen betaling uiteraard.
Mvg,
Ed
Gaz3n1.jpg
Gaz3n2.jpg
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Floris91
Berichten: 348
Lid geworden op: 15 mar 2018, 10.30

Re: Oproep mbt Datering Gazelle 3-naaf

Bericht door Floris91 »

Bedankt Asterleduc! Mooi dat dit stukje Nederlandse historie bij jou in Antwerpen levendig blijft. Ik ga binnenkort, als het eindelijk een keer goed weer is, eens kijken op mijn balkon wat ik met de draaihandvatschakelaar kan. Ik maak graag gebruik van je aanbod. Vriendelijke groet, Floris
Plaats reactie