Forumgebruik

Een korte introductie in dit forum en tips voor het gebruik.
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Forumgebruik

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Ik heb gemerkt dat een aantal leden/gebruikers toch nog wel moeite heeft om de juiste weg in het forum te vinden en het is misschien volstrekt oude koek die ik hier aandraag, maar ergens heb ik toch ook iets gemist.

Zo ben ik er na twee maanden pas achter gekomen dat er onder aan Forumoverzicht achter phpBB.nlVertaling een uitvoerige handleiding schuil gaat. Klik daar eens op en vervolgens rechts op Handleiding en dan links op Gebruikershulpgids en je vindt bijna alles wat je weten wilt.

Wellicht kan een en ander ergens wat duidelijker worden vermeld.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door Sandra »

Dag Henk,

Dank!

Bij de bouw van het forum hebben de verwijzing naar de handleiding juist bewust weg gehaald. Het is een zeer uitgebreide handleiding, maar er staat ontzettend veel in dat voor dit forum niet relevant is (omdat we niet alle mogelijkheden van het systeem gebruiken). En juist voor mensen die het al ingewikkeld vinden, kan dat ook weer afschrikken ;) Zo zie je maar, niets zo moeilijk te voorspellen als de mens.

Zo nu en dan krijgen we een mailtje of telefoontje van iemand die er niet uit komt, en die helpen we dan persoonlijk. Dat gaat bijvoorbeeld om de registratie of het plaatsen van een foto.

Inmiddels hebben we ruim 320 gebruikers op dit forum. Ik denk eigenlijk dat dit aantal laat zien dat het best wel meevalt met de complexiteit. Bij de jaarvergadering zondag heb ik een paar mensen gesproken die het forum wel heel spannend/ingewikkeld vinden, maar het bleek dat die mensen hier nog nooit een kijkje hadden genomen. Bijvoorbeeld omdat ze zelden een computer gebruiken. Gelukkig hebben we voor die mensen nog steeds een prachtig clubblad!

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Forumgebruik

Bericht door Lidnr13 »

Beste Sandra,

Reuze attent dat je zo snel reageert. Ja zo zie, een ieder ervaart het weer anders. Toen ik zo'n twee maanden geleden mijn eerste bericht of foto wilde plaatsen, heb ik het eerst tien keer verkeerd gedaan. Nu ben ik nogal iemand van handleidingen en gebruiksaanwijzingen. Dan denk je nu, had ik dat maar eerder gelezen! Ik wil natuurlijk niet bepalen hoe dit forum moet worden ingericht, dat is al mooi genoeg. Ik deed maar een suggestie.

Maar zo vreselijk uitgebreid is die handleiding m.i. nu ook weer niet. Ik heb twee hoofdstukjes: "Gebruikershandleiding" en "Berichten plaatsen" zelfs uitgeprint voor het geval dat....

Jammer dat we afgelopen zondag geen kennis hebben gemaakt. Ik kreeg te veel anderen om me heen en wilde na de vergadering ook nog iets verkopen. Wel ging ik als een van de laatsten weg.
Er komt nog wel een gelegenheid, misschien in Berlicum.

Tot ziens en groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door asterduc »

Sandra schreef:Inmiddels hebben we ruim 320 gebruikers op dit forum.
:shock: :shock: :shock:
Dat is meer dan ik had gedacht.
Weet je ook de verhouding DOF leden in dit aantal?


Wat het gebruiksgemak betreft.
Als er problemen zijn dan vermoed ik dat dit bij mensen is die nog niet eerder intensief op een forum hebben gewerkt.
Voor alles is een eerste keer en die stap is even wennen natuurlijk.
Ik blijf het een knappe prestatie vinden wat Sandra en haar team hier hebben neergezet.
Het is naar mijn weten ook nog steeds het enige nederlandstalige forum in zijn soort (oude fietsen).

Eén puntje blijf ik wel jammer vinden, en dat is het vak van de nieuwe forumberichten. Ik zou een topic daar slechts éénmaal in vermelden, ook al wordt er verschillende malen na elkaar in gepost. Op die manier kun je (voorlopig nog) bijna alle topics zien die die dag op zijn gereageerd, zonder dat je dus verder moet gaan zoeken naar activiteiten. Maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.

Oh ja, en nog een kleine gebruikersopmerking: ik merk dat er regelmatig topics "vervuild" worden. Tenminste, zo noemen ze dat mijns inziens toch. Daarmee bedoel ik, dat er sterk afgeweken wordt van de inhoud van een topic.
Stel dat ik hier nu in deze post vraag of iemand een stel 25" binnenbanden te koop heeft, dan ben ik het topic aan het vervuilen. Niet omdat 25" naar mijn weten niet bestaat, maar wel omdat die vraag niets met dit topic heeft te maken.

Lang leve oudefiets.nl
en met het toenemend aantal belgen mag oudefiets.be ook overwogen worden :mrgreen:
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Forumgebruik

Bericht door Lidnr13 »

Beste Ed,

Misschien spreek ik weer voor mijn beurt, maar een interessant gegeven is dat het forum 320 gebruikers heeft. Als ik - als beginneling op een forum - goed heb gekeken, dan zijn 117 daarvan lid van DOF, terwijl de club momenteel tegen de 500 leden telt. Daar is denk ik dan nog een wereld te winnen. Zeker omdat het bestuur schrijft dat "vrijwel iedereen over de benodigde communicatiemiddelen beschikt en er mee kan communiceren".

Met de opmerking over het vak "Nieuwe forumberichten" ben ik het wel eens en die vervuiling komt wellicht omdat toch niet iedereen helemaal weet hoe hij zich door het forum moet bewegen. Tot die categorie behoor ik ook en ik dacht dat het raadplegen van een handleiding misschien kon helpen. Dat het een prachtige site is staat buiten kijf!

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door asterduc »

mooie aanvulling Henk.

Dus slechts 1/5de van de DOF leden zit op het forum. Dat kan inderdaad beter, temeer ik vandaag in Het Rijwiel las dat de advertenties niet meer gedrukt gaan worden. Dus langzaam aan gaat er toch wat verschuiven van het gedrukte naar het beeldscherm.

Die vervuiling zijn velen zich niet van bewust en dat komt denk ik door het oude Yahoo forum, waar de flexibiliteit nog niet zo groot was als dat ze nu is. Maar dat komt allemaal wel goed. Zolang er maar vrede en vriendschap heerst en vooral niet met scheldwoorden wordt gegooid zoals dat veelvuldig in andere forums gebeurd. :D :D
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door HJvMontfort »

asterduc schreef:Eén puntje blijf ik wel jammer vinden, en dat is het vak van de nieuwe forumberichten. Ik zou een topic daar slechts éénmaal in vermelden, ook al wordt er verschillende malen na elkaar in gepost. Op die manier kun je (voorlopig nog) bijna alle topics zien die die dag op zijn gereageerd, zonder dat je dus verder moet gaan zoeken naar activiteiten. Maar misschien hebben anderen daar een andere mening over.

Mijns inziens zou je gewoon kunnen stellen 3 personen of deze en deze persoon reageerde op dit bericht.

Daarbij werkt de zoekfunctie niet geheel fijn bij mij
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Sandra
Berichten: 264
Lid geworden op: 8 apr 2012, 20.54
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door Sandra »

Dank voor het constructief meedenken!

Over het nieuwe-berichten-vak: we hebben daar al uitgebreid naar gekeken, en technisch is dit helaas niet mogelijk. Mar er is wel een alternatief dat je kunt gebruiken. Aan de rechterkant van je scherm zie je een groening vakje 'hoofdmenu'. Hieronder zie je 5 opties. Kies de middelste: 'actieve onderwerpen'. Ik denk dat dit is waar jullie behoefte aan hebben.

Later meer.

Groet, Sandra
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Forumgebruik

Bericht door Lidnr13 »

L.S.

Dit lijkt me toch wel een vruchtbare discussie. Ik denk dat je nu niet veel aan het forum moet veranderen. Het moet binnen de club nog zijn weg vinden.

Die advertentiekwestie is op de ALV aan de orde geweest. Niet iedereen van de ca.60 aanwezige leden was daar blij mee. Dat is wel te begrijpen, want het overgrote deel van de leden is niet geregistreerd op de site. Het bestuur zou misschien moeten proberen daar iets aan te doen. Je hoeft natuurlijk niet meteen actief op het forum mee te doen. Al kijk je zo nu en dan alleen maar op het deel dat uitsluitend voor de leden is. Zo stond de agenda voor de ALV blijkbaar ter elfder ure alleen op de site; die was niet verstuurd naar alle leden!
Strikt genomen houdt dat m.i. in dat genomen besluiten op de ALV niet rechtsgeldig zijn!

Nog even over de "vervuiling", daar ben ik nu ook weer onbedoeld schuldig aan geweest, want deze discussie hoort waarschijnlijk onder "Feedback" thuis. Helaas, maar ik blijf mijn best doen en ik vind het steeds leuker worden.

Groeten van
Henk L.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3819
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Forumgebruik

Bericht door maartenB »

Even reageren:

Over de vervuiling: af en toe verplaats ik berichten of posts die in een verkeerde rubriek staan: maar ik ben daar vrij terughoudend in. Mensen moeten hun berichten ook weer terug kunnen vinden.

Over advertenties in het clubblad: dat stond erin, maar in de ALV is besloten om dat terug te draaien, die advertenties mogen gewoon blijven, het zijn er toch maar heel weinig.

Over leden op het forum: je ziet dat het forum ontzettend druk wordt gebruikt. Niet iedereen ziet door de bomen het bos nog. er zijn denkelijk ook veel mensen die gewoon geen zin hebben in een forum, zoals ik nog steeds denk: ik wil niet aan Facebook want ik zit al de hele dag achter die rotcomputer.
Er zijn beslist ook mensen afgehaakt die wel actief waren op het oude Yahoo forum. Dat is jammer maar begrijpelijk: er wordt hier erg veel gepost, en niet alles is relevant.

Ik denk dat het forum vrij goed te begrijpen is. Altijd eerst inloggen, dan kijken bij de rechterkolom onder 'actieve forumberichten' en dan kijken wat er nieuw is.
Dat scherm bovenin vind ik beslist niet handig, ik sla het bij voorkeur over. De Duitse en Franse forums hebben het ook uitgeschakeld.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie