Even voorstellen: Ronald
Geplaatst: 19 mar 2013, 22.42
Hallo beste mensen,
Ik ben Ronald en woon in Brabant dicht tegen de Belgische grens. Een klein half jaar geleden heb ik mijn passie voor oude fietsen ontdekt. Geïnspireerd door een paar prachtige fietsen op internet, heb ik het idee gekregen om een oude, incomplete Gazelle opafiets uit 1953 om te gaan bouwen tot een klassiek path racer model.
Op zoek naar de nog ontbrekende onderdelen op Marktplaats, viel mijn oog vorige week op een advertentie van een oude, wel complete fiets, die nagenoeg op de hoek van mijn eigen straat aangeboden werd. Mijn beginnend kennersoog spotte iets speciaals, in ieder geval iets ouds, dus deze fiets heb ik niet kunnen laten staan. En het was maar goed dat ik de financiële middelen en ruimte op het ogenblik niet heb, want deze man had nog veel meer moois staan.
Inmiddels staat de fiets bij mij thuis en heb ik er al een middag aandachtig naar kunnen kijken. Maar zonder de hulp van een paar echte kenners, kan ik niet achterhalen wat het merk en bouwjaar van de fiets zou moeten zijn.
Jammer genoeg is de fiets een nog een keer extra zwart geverfd, als een soort Weer & Wind uitvoering, ook over de transfers heen en is het balhoofdplaatje verdwenen. Ik heb ooit gelezen dat dat in de oorlog veel werd gedaan. Door de dubbele laklaag is de fiets wel mooi roestvrij gebleven.
Het frame lijkt erg op een Gazelle frame, maar de naam of de hertjes heb ik nog nergens gezien. Wel rechte, eenvoudige lugs, framenummer op dezelfde plaats, beginnend met een 4. Het bracket is weer heel anders. De fiets heeft naar mijn idee wel een apart model voorvork, zonder sierstuk.
Het voorwiel is voorzien van een Bayliss & Wiley naaf, volgens mij vernikkeld. Het heeft geen smeernippel, maar wel een gaatje dat met een klemmetje wordt afgedicht. Onder de dikke laag verf komt ook een mooi vernikkeld stuur tevoorschijn, de lak laat door gemakkelijk los. De glans lijkt veel matter dan die van chroom.
Verder is de fiets voorzien van een mooie, naamloze, koperen koplamp op een oude lamphaak, een Berco dynamo, een Spanninga achterlicht en mooie lakdoek jasbeschermers en kettingkast van het merk Hesling, bijna volledig intact. Daarom heb ik het achterwiel nog niet uit durven nemen en heb ik het kettingblad nog niet kunnen controleren . Het zadel is zeker niet meer origineel, maar zat wel gemonteerd op een haakse zadelpen.
De achternaaf is niet heel mooi meer, maar na een beetje poetsen begin ik al een onbekend cirkelvormig logo te ontdekken, jammer genoeg nog geen naam of jaartal. Het heeft in ieder geval wel een smeernippel.
Zodra het weer het toelaat zal ik wat foto’s proberen te plaatsen, want ik zou graag met wat hulp alles te weten komen over mijn nieuwe aanwinst.
Groeten, Ronald
Ik ben Ronald en woon in Brabant dicht tegen de Belgische grens. Een klein half jaar geleden heb ik mijn passie voor oude fietsen ontdekt. Geïnspireerd door een paar prachtige fietsen op internet, heb ik het idee gekregen om een oude, incomplete Gazelle opafiets uit 1953 om te gaan bouwen tot een klassiek path racer model.
Op zoek naar de nog ontbrekende onderdelen op Marktplaats, viel mijn oog vorige week op een advertentie van een oude, wel complete fiets, die nagenoeg op de hoek van mijn eigen straat aangeboden werd. Mijn beginnend kennersoog spotte iets speciaals, in ieder geval iets ouds, dus deze fiets heb ik niet kunnen laten staan. En het was maar goed dat ik de financiële middelen en ruimte op het ogenblik niet heb, want deze man had nog veel meer moois staan.
Inmiddels staat de fiets bij mij thuis en heb ik er al een middag aandachtig naar kunnen kijken. Maar zonder de hulp van een paar echte kenners, kan ik niet achterhalen wat het merk en bouwjaar van de fiets zou moeten zijn.
Jammer genoeg is de fiets een nog een keer extra zwart geverfd, als een soort Weer & Wind uitvoering, ook over de transfers heen en is het balhoofdplaatje verdwenen. Ik heb ooit gelezen dat dat in de oorlog veel werd gedaan. Door de dubbele laklaag is de fiets wel mooi roestvrij gebleven.
Het frame lijkt erg op een Gazelle frame, maar de naam of de hertjes heb ik nog nergens gezien. Wel rechte, eenvoudige lugs, framenummer op dezelfde plaats, beginnend met een 4. Het bracket is weer heel anders. De fiets heeft naar mijn idee wel een apart model voorvork, zonder sierstuk.
Het voorwiel is voorzien van een Bayliss & Wiley naaf, volgens mij vernikkeld. Het heeft geen smeernippel, maar wel een gaatje dat met een klemmetje wordt afgedicht. Onder de dikke laag verf komt ook een mooi vernikkeld stuur tevoorschijn, de lak laat door gemakkelijk los. De glans lijkt veel matter dan die van chroom.
Verder is de fiets voorzien van een mooie, naamloze, koperen koplamp op een oude lamphaak, een Berco dynamo, een Spanninga achterlicht en mooie lakdoek jasbeschermers en kettingkast van het merk Hesling, bijna volledig intact. Daarom heb ik het achterwiel nog niet uit durven nemen en heb ik het kettingblad nog niet kunnen controleren . Het zadel is zeker niet meer origineel, maar zat wel gemonteerd op een haakse zadelpen.
De achternaaf is niet heel mooi meer, maar na een beetje poetsen begin ik al een onbekend cirkelvormig logo te ontdekken, jammer genoeg nog geen naam of jaartal. Het heeft in ieder geval wel een smeernippel.
Zodra het weer het toelaat zal ik wat foto’s proberen te plaatsen, want ik zou graag met wat hulp alles te weten komen over mijn nieuwe aanwinst.
Groeten, Ronald