Nog 'n Fongers BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Nog 'n Fongers BB

Bericht door fietser »

Er is weer een Fongers BB erbij in de stoet van fongerfietsrijdende oudefietsenverzamelaars ;) Ik heb vandaag deze BB70 opgehaald.
fongers_a-1.jpg
fongers_a-1.jpg (233.41 KiB) 8642 keer bekeken
Het is niet zo'n mooie meer en de "hoogte" van de stoflaag is nog indrukwekkender dan de hoogte van het frame. Maar wat wil je - hij is 89 jaar oud, lijkt een wilde jeugd gehad te hebben en stond de laatste 50-60 jaar stil.
fongers_e-5.jpg
fongers_e-5.jpg (124.46 KiB) 8642 keer bekeken
In zijn wilde jonge jaren is het voorwiel vervangen (jaren '30 SA-naaf, of zou die pas later gemonteerd zijn?) en volgens Jos kloppen ook de spatborden en de zadelbuistransfer niet - hij zou naar de fabriek terug geweest kunnen zijn.
fongers_c-3.jpg
fongers_c-3.jpg (228.85 KiB) 8642 keer bekeken
Stuurslot incompleet, (lamphaak klopt ook niet), de voorvork - zou die niet zo'n kroonstuk moeten hebben dat met gelijke doorsnede in de vorkscheden overgaat? En Jos miste ook de vast nokken voor het Fongers-remsysteem. Maar er staat toch echt duidelijk BB70 op.
fongers_f-6.jpg
fongers_f-6.jpg (235.9 KiB) 8642 keer bekeken
De achtervork is ook niet gelugd maar heeft gewoon een mannetje ertussen. Is dat normaal voor dit model? Wel de speciale kettingspanners. En de vaste nokken voor en achter op de liggende achtervork - is dat voor een gewone moleskin-kettingkast of voor een oliebadkast?

Geen barrelnummer onder de trapas te zien - ook al zo raar. De linker crank zit nogal los, dat belooft nog een teleurstelling als ik de crank demonteer en de as bekijk. Toch maar een fixie van maken? :?

Hier heb ik moed voor nodig...

'
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door jrietveld »

Los van de zaken die Herbert opmerkt is ook het stuur niet origineel; dit W&W-stuur is er waarschijnlijk bij de revisie in de late jaren '30 op gezet.
Wat vooral opvalt is het ontbreken van de vaste remnokken en de brug in de achtervork (typerende kenmerken voor Fongers fietsen van het 1e soort A).
Hoe dan ook: mooie fiets die het conserveren waard is.
Er blijven maar oude Fongers'en opduiken!
Jos
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door maartenB »

Hoi mensen,
Leuke vondst! Maar een beetje buiten jouw 'stijl', Fietser, of vergis ik me?
Van welk jaar is het frame?
Ik had een tijdje geleden een BB 65 van de jaren 30 (ik meen 33 of 34) en die had ook al gewoon een mannetje in de achtervork.
Die had ook niet meer dat briljante kettingspansysteem dat op de BB van Maarten Waarle zit, maar gewone achterpatten.

groetjes en veel plezier ermee!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Fietser,
Je ziet op een dag ga je door de knieën en heb je er een. Als exoot snap ik wel dat je zo'n fiets aanpakt. zo veel van die grote oude Fongersen zijn er nu ook weer niet. ook als niet geheel origineel, als hij opgeknapt is toch een fiets waar je mee voor de dag kunt komen. Kun je er op rijden of is hij te hoog voor je?

Leuk project om je in vast te bijten. Als studieobject al interessant om via de boeken op te zoeken of ie idd terug geweest is voor een revisie.

Veel plezier ermee.

Groeten, Michiel ;)

Kwam je maar eens een Gazelle tegen uit 1930 met trekremmen... :lol:
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fietser »

Van welk jaar is het frame?
89 jaar oud, dus 1924. Het nummer is 2403-71.
Als studieobject al interessant om via de boeken op te zoeken of ie idd terug geweest is voor een revisie.
Van 1924 zijn er nou net geen boeken bewaard gebleven. :(
Wat vooral opvalt is het ontbreken van de vaste remnokken en de brug in de achtervork (typerende kenmerken voor Fongers fietsen van het 1e soort A).
Zijn er meer fietsen bekend waar dat erop zou moeten zitten maar niet erop zit? En moet het trouwens echt? Ik heb de Fongers-catalogus van 1923 bekeken en kan daarin niets terugvinden over gelugde vorken.
Leuke vondst! Maar een beetje buiten jouw 'stijl', Fietser, of vergis ik me?
Nederlandse fietsen niet ouder dan 1900 zijn mijn stijl, en liefst een beetje in de breedte qua merken en types, bandendikte beslist tussen min. 1 1/4" en max. 1 3/4", en geen museumstukken waar je niet met een goed geweten op kunt plaatsnemen.
Je ziet op een dag ga je door de knieën en heb je er een.
Mijn verzet was niet hevig maar ik was er ook niet erg hard naar op zoek. Ruimtegebrek en teveel andere onvoltooide projecten drukken de pret enigszins. Maar niet gemopperd, ik vind het een mooie fiets en heb zin om er ooit op te rijden.
Kun je er op rijden of is hij te hoog voor je?
Ik heb nog een andere 28" hoge toerfiets met dubbele bovenbuis, een doortrapper. Dat rijdt wel prettig. Maar er moet geen extra hoog zadel op zitten...

Ik zal hem gewoon rijdbaar maken, overweeg zelfs om het trommelrem-voorwiel er in te laten zitten, althans in eerste instantie. De lak lijkt nog grotendeels goed behalve op de voorvork. Misschien maar een Owatrol-restauratie van maken? En heeft iemand een idee hoe het met de kettingkast en de vaste nokken daarvoor op de liggende achtervork heeft gezeten?

'
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Nick013 »

cool ding en wat een framehoogte! :P
Less is more :mrgreen:
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fongers »

Leuk, nog een BB70! :D Er zijn nu (voor zo ver ik weet) 3 BB70 fietsen bekend. Waarvan 2 met dubbele Bovenbuis, en 1 met enkele bovenbuis. Is zeker weer wat van te maken. Jammer dat het stuur vervangen is ooit.. Zo'n BB stuur vinden is niet makkelijk. Bijzonder dat de voorvork slechter is kwa lak dan de rest. Ben benieuwd hoe hij er uit komt te zien.

Groetjes Mark
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste kameraden, Burgers en Simplexisten.
Met groot leedwezen moet ik u mede delen dat nu ook onze laatste
en meest heldhaftige strijder ten onder is gegaan aan het zintuigelijke geweld van het groengestreepte monster.
Dachten we eerder nog dat het gerommel in de Groningse bodem te danken was aan het grootkapitalisme van de Haagse kliek,niets is minder waar nu gebleken is wat daar naar boven is gekomen.
Tot in Surabaya zal haar gebulder te horen zijn. Vlucht nu het nog kan!

Nee, werkelijk fraaie fiets hoor.
Ik had bij de serie van mijn BB ook een aantal met terugtraprem zitten. Dat staat ergens te lezen in m`n verslagen. Ik ga er van uit dat die frames geen bevestiging voor remstangen hadden.
Je gaat bij zo`n luxe fiets immers niet afdoppen lijkt me.
Deze redenatie volgend zou je kunnen denken dat de fiets begonnen is als terutrapremfiets en later in de 30er jaren is voorzien van remstangen.

Hoe moet dat nou met de vervoegingen vroeg ik me af als binnenkort het werkwoord fietsen wordt vervangen.
Ik fongers ,jij fongerst ,hebben jullie lekker gefongerst gisteren?

Groeten,
Maarten
regina
Berichten: 121
Lid geworden op: 10 jan 2013, 21.59

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door regina »

hai fietser hele leuke fiets is dat zeg nu hoor ik je ergens op de achtergrond zeggen veel werk ,weinig ruimte dus ik probeer maar even zou je hem eventueel willen overdoen naar een andere liefhebber b.v. ruilen voor een andere fiets want ik ben nogal lang dus die hoogte past mij wel ik hoor wel van je hoe of wat ik kan me ook goed voorstellen dat je hem houden wil ,maar dan houd ik me aanbevolen in het geval je er ooit nog ene tegen mocht komen in elk geval veel succes ermee groetjes regina
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Eysfan »

Hallo Fietser,

Die stoflaag en die wilde jeugd van je BB70 vallen best mee. Het kan erger, zie de foto's van het exemplaar dat ik een paar jaar geleden vond.
BB70 1914 a.jpg
BB70 1914 a.jpg (835.99 KiB) 8487 keer bekeken
BB70 1914 b.jpg
BB70 1914 b.jpg (864.1 KiB) 8487 keer bekeken
Die heeft een tegengestelde modificatie ondergaan als wat waarschijnlijk bij die van jou gebeurde. Circa 1930 zijn bij een revisie namelijk de handremmen vervangen door een terugtraprem.

Groeten,
Sjoerd
Plaats reactie