Nog 'n Fongers BB

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fongers »

Hier nog Mijn Fongers BB70 uit 1923:

Afbeelding

Het valt me ook op dat deze BB70 fietsen allemaal een ''dik'' kroonstuk hebben. Zou dit te maken hebben met de framehoogte?

Groetjes Mark
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fietser »

Beste medestanders in den strijd tegen de suprematie van dat groengestreepte smidsmerk uit de koude noordelijke klei,

Wanhoop niet! Uw bondgenootschap is vandaag de dag nog even krachtig en kan den blik nog even kranig en vol trotsch vooruit richten als gisteren, omhoog naar ons edele doel. U bent geenszins een uwer leden kwijtgeraakt en van enig verraad kan nochtans geen sprake zijn! Laat u niet bang maken, we zullen den strijd voor de goede zaak winnen, dat beloof ik plechtig!

Want wat is het geval? Dat wij dat merk dat den naam draagt van een kleine smederij uit de verre provincie verdoemen en zijn waarde willen kleineeren? Neen! Dat is wat onze tegenstanders over ons beweren om den onbeslisten, den twijfelenden rijwielverzamelaar te overtuigen van het verkeerde onzer zaak. Om al die onwetenden voor hun eigen stijd te winnen - Fongers uber alles!

Neen, wij zien werkelijk niets verkeerds in deze groengestreepte schepselen die elke bijeenkomst van liefhebbers der Nederlandsche historische rijwielen bevolken op een wijze zoals een Zweedse meubelfabrikant Nederlansche huiskamers bevolkt. De tweewieler treft geen blaam! Of het moet zijn hetgeen deze groene strepen met de mensch doen. Zou het euvel daarin schuilen? Zouden de als door een virus besmette zielen daarom voor elke tasch die den Naam draagt zichzelf in diepe armoede willen storten?

Wij geloven stellig van niet. Er moet een weg zijn die beide kampen verbindt. Een weg die laat zien dat je de groengestreepte schepselen waardeert zonder deze waardering tot krankzinnige hoogtes te laten uitstijgen, dat je oog houdt voor al het moois dat de vaderlandsche rijwielnijverheid nog meer heeft voortgebracht, dat je één groengestreept smidsrijwiel vredig kunt plaatsen naast een keur van andere merken, zonder in de ene meer te zien dan in de ander - égalité, mutualité, diversité! Daarvoor zullen we blijven strijden,

dank u.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fietser »

... en nu weer gewoon doen.
Leuk, nog een BB70! Er zijn nu (voor zo ver ik weet) 3 BB70 fietsen bekend.
Drie in handen van leden van dit forum, en ik ben er jaren geleden nog twee andere tegengekomen.
Ik had bij de serie van mijn BB ook een aantal met terugtraprem zitten. Dat staat ergens te lezen in m`n verslagen. Ik ga er van uit dat die frames geen bevestiging voor remstangen hadden.
Zou inderdaad het goede antwoord op het mysterie zijn. Hoewel ik me dan nog afvraag waarom ze geen gelugde achtervork hebben toegepast.

Bij alle twijfel denk ik steeds meer dat ik hem voorlopig qua uitvoering precies zo laat als hij is. Ben waarschijnlijk niet ambitieus genoeg om er b.v. een vernikkeld Fongers-stuur zonder remstangen bij de zoeken of er zelfs eentje om te toveren. (Gebrek aan vaardigheid komt daar nog bij :( )
zou je hem eventueel willen overdoen naar een andere liefhebber
Het is zeker niet zo dat ik NOOIT zeg. Maar voor nu is het doel om hem met een minimum aan ingrepen/verandering rijdend te krijgen en dan te kijken hoe het met de liefde tussen ons staat.
Die stoflaag en die wilde jeugd van je BB70 vallen best mee. Het kan erger, zie de foto's van het exemplaar dat ik een paar jaar geleden vond.
Ik moest er inderdaad aan denken en moet ook toegeven dat ik tegen deze stoflaag niet op kan :lol:
Het valt me ook op dat deze BB70 fietsen allemaal een ''dik'' kroonstuk hebben. Zou dit te maken hebben met de framehoogte?
Dat wist ik niet. Stelt me wel gerust dat dus kennelijk de vork nog wel bij het model klopt.

Nog steeds niemand die weet of de aangesoldeerde nokken (zie foto's) op een oliebadkast, een moleskinkast of op beide mogelijkheden slaan?

'
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste Fietser,

Dat van die kettingkastnokken staat te zien/lezen in de diverse catalogi.In die van 1926 bv herinner ik me.
Het heeft niet te maken met welk type kettingkast.

Mocht je in de toekomst iets moeten met die los gelopen crank.
Ik heb het laast weer gedaan; as en crank opboren/afdraaien en bussen maken. Dat werkt goed.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door Michiel Röben »

Beste fietscher,

Wat een rijwielproza, prachtig. Ook helemaal uit de tijd van het functionalisme, de Stijl, nieuw bouwen, wonen en leven en daar past dat verweerde groene monstertje van ons natuurlijk prachtig tussen, net als alle andere bekende en minder bekende goden.

Ik dacht altijd dat zo'n 70cm frame te hoog was voor me maar toen we gisteren weer even met onze fietsen en het boek bezig waren vertelde Kaspar me terloops dat Wiwit op de 70cm van Maarten fietste... Huhhh, Wiwit is kleiner dan ik ben en ik kijk al vol bewondering naar de hoogte van deze statige rijwielen.

Ik zou graag een keer een proefritje willen maken Fietser. Als dit groenlijnige fietsbeest weer op de poten staat. En nog bedankt voor de vork.

Raleigh rules zeg ik dan maar weer eens voor de afwisseling of was het Gazelle???

Michiel ;)
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door HJvMontfort »

fongers schreef:Hier nog Mijn Fongers BB70 uit 1923:

Groetjes Mark
Wauw!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fongers »

fietser schreef:... en nu weer gewoon doen.
Leuk, nog een BB70! Er zijn nu (voor zo ver ik weet) 3 BB70 fietsen bekend.
Drie in handen van leden van dit forum, en ik ben er jaren geleden nog twee andere tegengekomen.



'
Waren dat ook BB fietsen? Hadden deze ook een dubbele bovenbuis of een enkele? Bijzonder leuk om te weten 8-)

Groetjes Mark
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fietser »

Ja, ik had alleen naar BB70-exemplaren gekeken. En inderdaad, ze hadden allebei een dubbele bovenbuis.

Ik ken iemand die ook een 70cm-Fongers had (geen BB) en die er 's nachts op weg van de kroeg naar huis een afzetting over het hoofd had gezien. Bouwvakkers waren daar aan het graven geweest. Nadat de Fongers-rijder en zijn "groengestreept monster" uit de kuil waren gekropen was het hoofdframe getordeerd. Geen wonder, het frame had geen tweede bovenbuis en dan is het een soort parallelogram, net als een houten lijst zonder glas of achterkant. Dat vouw je zo dubbel.

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door HJvMontfort »

fietser schreef:Ja, ik had alleen naar BB70-exemplaren gekeken. En inderdaad, ze hadden allebei een dubbele bovenbuis.

Ik ken iemand die ook een 70cm-Fongers had (geen BB) en die er 's nachts op weg van de kroeg naar huis een afzetting over het hoofd had gezien. Bouwvakkers waren daar aan het graven geweest. Nadat de Fongers-rijder en zijn "groengestreept monster" uit de kuil waren gekropen was het hoofdframe getordeerd. Geen wonder, het frame had geen tweede bovenbuis en dan is het een soort parallelogram, net als een houten lijst zonder glas of achterkant. Dat vouw je zo dubbel.

'
Zou de constructie niet sterker zijn wanneer de buis van de onderkant van het balhoofd naar de bovenste lug bij de zitbuis zou gaan? Dan creer je drie driehoeken
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Nog 'n Fongers BB

Bericht door fongers »

Afbeelding

Zoals dit 8-)
Plaats reactie