Pagina 1 van 2
Batavus Portable 1965
Geplaatst: 18 jun 2025, 22.27
door deraptor
Meestal ben ik te lui of te druk om fotos van mijn projecten te plaatsen, maar dit is zo'n mooi bouwpakket...
Het betreft een Batavus Portable, oftewel de experimentele deelfiets van Batavus, herenmodel, framenummer F49714, zijnde 1965. Afkomstig uit de inboedel van een kasteel nabij Zutphen, ooit gekocht door de kasteelheer als een setje maar de damesfiets was niet meer te vinden.
Deze Portable is nog erg origineel. Bijpassende jasbeschermers, pompje, Bibia snelbinders, 26" Vredestein Superior bandjes èn de Soubitez dynamo+koplamp combi heb ik afgelopen jaar bij elkaar gezocht dus nu kan de pret beginnen! Het uit elkaar schroeven (volgens de folder kan dat in 40 seconden) is al mooi werk, ik had nog nooit een Portable in het echt gezien dus vroeg me al af hoe alle verbindingen er uit zouden zien. Het framenummer blijkt verstopt op het trapashuis en is alleen zichtbaar als de fiets is opgedeeld
Vandaag de voornaaf aangepakt, want die kraakte als een vers Frans stokbrood. Later meer!

- Portable_2.jpg (532.74 KiB) 10233 keer bekeken

- Portable_3.jpg (255.51 KiB) 10233 keer bekeken

- Portable_4.jpg (583.42 KiB) 10233 keer bekeken

- Portable_1.jpg (564.28 KiB) 10233 keer bekeken

- Portable_5.jpg (430.16 KiB) 10233 keer bekeken

- Portable_6.jpg (349.29 KiB) 10233 keer bekeken
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 18 jun 2025, 22.40
door Durabo88
Mooi project, Deraptor.
Dit heb ik altijd een leuk model fiets gevonden, maar je moet je beperken tot een bepaald onderwerp, in mijn geval.
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 09.01
door tdebruin
Leuk dat je dit keer wél foto's plaatst, dan

. Dank daarvoor. Het verhaal van de kasteelheer en de damesfiets die verdwenen blijkt te zijn is ook een leuke smaakmaker bij zo'n fiets. Ik ben wel benieuwd hoe de demontabele voorvork / balhoofd constructie in elkaar steekt. Mooi hoe men destijds bij Batavus veel moeite stak in details, ook voor een model die toch als 'betaalbaar' (neem ik aan) de markt op ging.
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 09.59
door marco verbaant
tdebruin schreef: ↑19 jun 2025, 09.01
..... Ik ben wel benieuwd hoe de demontabele voorvork / balhoofd constructie in elkaar steekt....
Die vraag kwam ook bij mij op....

Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 10.47
door m-gineering
marco verbaant schreef: ↑19 jun 2025, 09.59
tdebruin schreef: ↑19 jun 2025, 09.01
..... Ik ben wel benieuwd hoe de demontabele voorvork / balhoofd constructie in elkaar steekt....
Die vraag kwam ook bij mij op....
Niet. Voorvork & wiel blijft zitten, maar het stuur kan dwars of er uit
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 12.34
door fietser
Stuur en voorvork + wiel gaan eruit, anders past de fiets niet in de kofferbak van een jaren 60 autootje en is 'ie dus niet portabel.

- Portable.jpg (197.15 KiB) 9584 keer bekeken
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 14.36
door m-gineering
fietser schreef: ↑19 jun 2025, 12.34
Stuur en voorvork + wiel gaan eruit, anders past de fiets niet in de kofferbak van een jaren 60 autootje en is 'ie dus niet portabel.
Portable.jpg
ok my bad. Maar autotjes uit '65 hadden doorgaans best een flinke kofferbak, op wat archaisch spul zoals Kevers na. Moderne auto's doen het met veel minder, ook al omdat de achterkant nu vaak veel steviger is met dubbel plaatwerk, en er veel meer werk van de binnen stoffering wordt gemaakt.
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 19 jun 2025, 15.20
door wvdaan
Je moet geen zand in je achterbak hebben liggen als je die stuurpen met open lagers er in legt.
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 21 jun 2025, 23.21
door deraptor
Inderdaad, wat fietser al zegt, de Portable valt in vier delen uit elkaar. Je bouwt m heel fijn weer op; het achterste deel zet je neer op zn achterwiel met een dubbele standaard er voor. Het centrale deel van het frame schuif je daar zo op en draai je vast, en dan voorvork er in en t stuur.
tdebruin schreef: ↑19 jun 2025, 09.01
Mooi hoe men destijds bij Batavus veel moeite stak in details, ook voor een model die toch als 'betaalbaar' (neem ik aan) de markt op ging.
Daar was ik nieuwsgierig naar inderdaad. In 1967 kostte de Portable maar liefst 286 gulden! De Flying Arrow was zelfs goedkoper, en voor 11 gulden meer had je het topmodel - de Grand Tourist uit Reynolds 531 buis...
Ondertussen heb ik o.a. het zadel van mijn Portable weer voorzien van alle veren (er waren een paar foetsie), voornaaf en balhoofd uit elkaar gehad om weer soepel te laten lopen, spatborden vastgezet, en de Vredestein Superior banden er onder. Decennia lang in opslag gelegen, banden hebben mooi patina
Ow ja, en enigszins verbaasd naar de rechtercrankarm gekeken. Ik dacht even dat die fiks verbogen was, maar als je kijkt naar het smeedwerk en het feit dat het pedaal perfect recht staat hoort ie zo, mede vanwege het dikke uiteinde waar het pedaal in vast zit; je kunt het pedaal losdraaien en omdraaien zodat ie niet vervelend uitsteekt als je de fiets in delen achter in de auto zou leggen.

- 1000007326.jpg (226.61 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007327.jpg (325.29 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007328.jpg (475.34 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007329.jpg (462.62 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007330.jpg (205.08 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007331.jpg (177.97 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007333.jpg (231.01 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007387.jpg (154.81 KiB) 8282 keer bekeken

- 1000007388.jpg (524.54 KiB) 8282 keer bekeken
Re: Batavus Portable 1965
Geplaatst: 4 jul 2025, 20.31
door deraptor