Gespot op Marktplaats : een oude Fongers
Geplaatst: 17 jul 2025, 14.35
Velootje vroeg zich laatst af of we ook wel eens hele oude fietsen spotten op Marktplaats.
Ja , dat doen we wel eens zoals nu in dit geval (maar houden daarbij wijselijk onze snavel).
Ik zag bij een advertentie van (notabene) een Belgische transportfiets een aantal fietsen op de achtergrond staan.
De eerste fiets achter de transportfiets had voor mij bekende typische kenmerken. Een uitsnijding voor de kettingkast in het achterspatbord. Vrij hoog . Eigenlijk te hoog. Pedalen met opstaande punten . Een stuurklem wieltje aan de rechter kant van het frame. Een speciale pompklem waarvan ik er al een paar heb nagemaakt.
De fiets stond in Breda bij een wat oudere hobbyist die van een aantal van zijn fietsen af wilde.
Ik wist dat ik eens navraag moest doen omdat het niet anders dan een vroege Fongers kon zijn.
Vandaag de fiets kunnen ophalen. Het is een BDG3 55 uit 1904 . Geleverd 29 september om precies te zijn.
Jos had al eens een Fongers BDG3 55 met framenummer 15504 van Ruben Kappes opgezocht en deze (15513) staat op de zelfde bladzijde. Geleverd aan L de Meester, Heteren. In eerste instantie aan J Dierkes ,Wageningen maar die had er blijkbaar van af gezien.
Er staat een streep door die naam.
Wat ik super vind is de velgrem die nog op de fiets zit. Nooit gedacht dat ik als ''Fongers remmendokter'' nog eens een echte velgrem te zien zou krijgen.
Natuurlijk eens goed vergeleken met mijn gekopieerde velgrem op de BD3 van een jaar ouder. Ik kom een heel eind denk ik ,maar de mate waarin de remconstructie uitsteekt ,links ten opzichte van de stuurbuis. dat is anders bij het origineel. En de andere kant is het platte vlak van de remgreep ook korter bij het origineel. Goed aan te passen gelukkig.
De BDG3 is behoorlijk origineel. Ik heb wat twijfel over de wielen .Achter is een Eadie terugtraprem gemonteerd (waar mijn BD3 een New Departure heeft) en voor is een velg met 32 spaken gemonteerd. Dat is het zelfde als bij de oudere zus maar de naaf heeft geen schroefkapjes die je wel zou verwachten. Ik kan er wel mee leven.
De pedalen zijn origineel. Er staat zelfs FG op de stofdop! Leuk zadel ook. Niet van Fongers maar wel uit de juiste periode Met een schroef die linkse en rechtse draad heeft en waarmee je het zadel in breedte kan instellen. Super!
De fiets mag wel een beetje opgefrist worden maar echt een hoofdbreker wordt de restauratie niet. Daarvoor is te veel origineel.
Groeten,
Maarten
Ja , dat doen we wel eens zoals nu in dit geval (maar houden daarbij wijselijk onze snavel).
Ik zag bij een advertentie van (notabene) een Belgische transportfiets een aantal fietsen op de achtergrond staan.
De eerste fiets achter de transportfiets had voor mij bekende typische kenmerken. Een uitsnijding voor de kettingkast in het achterspatbord. Vrij hoog . Eigenlijk te hoog. Pedalen met opstaande punten . Een stuurklem wieltje aan de rechter kant van het frame. Een speciale pompklem waarvan ik er al een paar heb nagemaakt.
De fiets stond in Breda bij een wat oudere hobbyist die van een aantal van zijn fietsen af wilde.
Ik wist dat ik eens navraag moest doen omdat het niet anders dan een vroege Fongers kon zijn.
Vandaag de fiets kunnen ophalen. Het is een BDG3 55 uit 1904 . Geleverd 29 september om precies te zijn.
Jos had al eens een Fongers BDG3 55 met framenummer 15504 van Ruben Kappes opgezocht en deze (15513) staat op de zelfde bladzijde. Geleverd aan L de Meester, Heteren. In eerste instantie aan J Dierkes ,Wageningen maar die had er blijkbaar van af gezien.
Er staat een streep door die naam.
Wat ik super vind is de velgrem die nog op de fiets zit. Nooit gedacht dat ik als ''Fongers remmendokter'' nog eens een echte velgrem te zien zou krijgen.
Natuurlijk eens goed vergeleken met mijn gekopieerde velgrem op de BD3 van een jaar ouder. Ik kom een heel eind denk ik ,maar de mate waarin de remconstructie uitsteekt ,links ten opzichte van de stuurbuis. dat is anders bij het origineel. En de andere kant is het platte vlak van de remgreep ook korter bij het origineel. Goed aan te passen gelukkig.
De BDG3 is behoorlijk origineel. Ik heb wat twijfel over de wielen .Achter is een Eadie terugtraprem gemonteerd (waar mijn BD3 een New Departure heeft) en voor is een velg met 32 spaken gemonteerd. Dat is het zelfde als bij de oudere zus maar de naaf heeft geen schroefkapjes die je wel zou verwachten. Ik kan er wel mee leven.
De pedalen zijn origineel. Er staat zelfs FG op de stofdop! Leuk zadel ook. Niet van Fongers maar wel uit de juiste periode Met een schroef die linkse en rechtse draad heeft en waarmee je het zadel in breedte kan instellen. Super!
De fiets mag wel een beetje opgefrist worden maar echt een hoofdbreker wordt de restauratie niet. Daarvoor is te veel origineel.
Groeten,
Maarten