Rijkskeur fietsverlichting historie
Geplaatst: 28 jul 2025, 18.16
Naar aanleiding van dit antwoord (uit een onderwerp welke ik tegenkwam middels zoekfunctie gebruik) ben ik op onderzoek gegaan.fietser schreef: ↑10 nov 2012, 22.36De Rijkskeurnummers werden vanaf de aanloop naar de wettelijke verplichting om een achterlicht te voeren (1-1-1938) aan KEMA-gekeurde achterlichten toegekend en hebben niets met het jaar van goedkeuring te maken. De nummers lopen dan ook van 1D tot boven de 80D.rijkskeur is jaar van goedkeuring. 5d zal 35d zijn.
In de Kampioen van 21 augustus 1937 staat een interessant artikel waar veel antwoorden te vinden zijn over het ontstaan van Rijkskeur voor de verplichte achter lantaarns.
Dit werd vastgelegd in de Motor- en Rijwielbeschikking.
Artikel 38
lid 7; geeft aan dat de lantaarn twee functies moet hebben vanaf 1-1-1938, namelijk een reflector en een achterlicht. Waarbij de lantaarn in de verticale stand op het achterspatbord geplaatst dient te zijn.
lid 8; werd opgedeeld in A, B en C.
- A
- B
- C