Pagina 1 van 1

Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 3 aug 2025, 12.03
door TheodK
In een eerder item op dit forum is deze fiets al een keer in beeld geweest. https://forum.oudefiets.nl/viewtopic.ph ... lit=baving
Het gaat om een Welcome fiets gebouwd door Triumph uit Duitsland. Geïmporteerd en van eigen merk voorzien door H.G.A. Ackmann de opvolger van Klaas Baving uit Zwolle.
Tijdens de fietstocht in Winterswijk van vorig jaar sprak ik Sjoerd hier weer over. Ik heb gisteren de fiets van Sjoerd overgenomen omdat ik wel zin had om deze fiets te onderzoeken en te restaureren.
Vandaag heb ik hem meteen uit elkaar gehaald (altijd een van de leukste onderdelen van een restauratie).
Hij blijkt inderdaad uit 1921 te zijn. op de trapas staat 5-21 ingeslagen. mei 1921 dus.
Sjoerd heeft de fiets ooit gekocht van een oud clublid die hem van marktplaats had en heeft gerestaureerd. De lak van het frame is origineel , maar de spatborden, voorvork en voorvelg zijn overgelakt en voorzien van lelijke dikke biezen. alle vernikkelde onderdelen zijn met een soort aluminium verf overgeschilderd. Het leer van het (waarschijnlijk) originele zadel is met aluminium klinknagels opnieuw geklonken (ook erg lelijk).

Ik wil proberen om de lak van de voorvork en spatborden weer in ongeveer dezelfde staat te krijgen als het frame.
Vandaag heb ik al gekeken of de biezen er met thinner af te krijgen zijn, maar dat lukt niet. Ik weet niet wat voor lak er gebruikt is. heeft iemand tips?
Onder de aluminiumverf zit weer een soort groenige onderlaag. ik vrees dat daaronder wellcht ook flink geschuurd is. ik zal eens met afbijt beginnen. andere tips zijn ook welcome.

Theo

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 3 aug 2025, 14.25
door Fotomaan
Biezen of lijnen haal ik altijd weg met Commandant Nr.4

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 3 aug 2025, 16.27
door TheodK
Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 3 aug 2025, 17.31
door Durabo88
Het zadeldekje in met popnagels aan het frame bevestigd, dat kost enige moeite om het weer los te krijgen.

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 4 aug 2025, 07.34
door Fotomaan
TheodK schreef: 3 aug 2025, 16.27 Ik heb het met commandant geprobeerd, maar dat werkt niet. Zelfs thinner , dat behoorlijk agressief is werkt niet. Ik heb het nog eens goed bekeken. ik denk dat de spatborden en voorvelg gepoedercoat zijn. Daarom zit er zo'n keiharde laag op.
Waarschijnlijk moet ik dezelfde werkwijze volgen als jij gedaan hebt met de gepoedercoate transportfiets waar je laatst over schreef. de biezen eraf schuren en dan kijken hoe het er uit ziet. Eventueel weer overlakken.
op het achterspatbord is iemand al een keer bezig geweest met schuren.
Da’s misschien nog de beste manier.
Mij is het resultaat niet tegengevallen.
Die poeder is taai spul dus het is even schuren maar het wordt er heel mooi gelijkmatig glad van.
Ik heb alleen nog maar de velgen gedaan maar daar werd ik wel blij van.

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 4 aug 2025, 10.38
door maartenB
Leuk project, Theo! Ik denk dat een deel van de biezen, dus niet op de spatborden, juist wél origineel is? Dat is ook wel erg mooi.

Re: Welcome (Triumph) 1921

Geplaatst: 4 aug 2025, 19.59
door TheodK
maartenB schreef: 4 aug 2025, 10.38 Leuk project, Theo! Ik denk dat een deel van de biezen, dus niet op de spatborden, juist wél origineel is? Dat is ook wel erg mooi.
Dat klopt. mooi dat die er nog opzitten. ik wil de spatborden en voorvork ongeveer in dezelfde staat zien te krijgen.
Hierbij nog wat detailfoto's
- trapas met 5 -21 en daarvoor nogal vaag N 16? (wellicht het type as??)
- op de voorvork staat ook het framenummer ingeslagen
- op het kettingblad staat 46 Z (46 tanden).
- mooi is de asymmetrische achtervork
- freewheel achter. (welk merk zal dat zijn?)
- de fiets heeft ingesoldeerde achterpatten
Op de site van de Duitse zustervereniging staat een Triumph catalogus van 1921 .zodra ik die heb zal ik hem een vergelijken met deze fiets.