Trapper revisie

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Trapper revisie

Bericht door f4_1400 »

Iemand enig idee hoe ik deze trapper uit elkaar haal? Hij loopt al tijden wat stroef, ik spuit er dan steeds maar wat kruipolie in en dan gaat het wel weer, maar eigenlijk wil ik een keer kijken hoe de kogeltjes en kogelbanen eraan toe zijn. Ik had verwacht dat het onderdeel aan het eind van het asje een dopje was met een moertje eronder, maar dit lijkt niet het geval.

Afbeelding
Durabo88
Berichten: 2545
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Trapper revisie

Bericht door Durabo88 »

Beste f4_1400,

Het pedaal wat je omschrijft is van het Italiaanse merk Way-Assauto (zie documentatie bank, alleen voor leden). Dit pedaal is de ‘Stella sport’.

Onder de dop aan het uiteinde van het pedaal zit een borgmoer, daaronder een ringetje en de cone. Om de dop te verwijderen moet je ‘m ergens tussen klemmen (bv. een bankschroef) en vervolgens wat heen en weer wrikken totdat hij los komt. Daarna pak je een dopsleutel om de borgmoer los te draaien en de rest wijst zichzelf. Gebruik wel even een bakje waarboven je ‘m houdt tijdens het losdraaien, dan vallen daar de oude kogels in. Mochten die nog glimmen, dan kun je ze gewoon weer gebruiken. Zijn ze dof of hebben ze pitten, gooi ze dan meteen weg nadat je de juiste kogels hebt gekocht.

Bij het smeren eerst de cups van vet voorzien, dan de kogels erin plakken en alles weer monteren.

Succes!

Groeten, Y.
Sportief fietsend!
f4_1400
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 dec 2012, 10.30

Re: Trapper revisie

Bericht door f4_1400 »

Super, bedankt voor de snelle reactie! Klinkt alsof dat te doen is. Het komt er dus eigenlijk op neer dat je het hele buitenwerk er in één keer af kunt trekken? De rubbers kun je namelijk losmaken en de beugeltjes daaronder kun je ook los persen, maar toen kwam ik zeg maar niet meer verder...
Plaats reactie