Info over Adler??????

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Hallo, ik kan een oude fiets kopen maar heb geen idee wat het precies is, de man die hem verkoopt zegt dat het een Adler is en deze zeker ouder is dan 1940. Graag zou ik meer over deze fiets willen weten.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Info over Adler??????

Bericht door maartenB »

Hoi Michiel ,
op basis van zo'n vage foto is dat moeilijk te zeggen. Ik weet dat Adler een enorm balhoofdmerk had, met 2 grote vleugels. Met wat googlen moet je het wel kunnen vinden. Maar dat zit er dus niet meer op. Vraag is dan: waarom denkt de verkoper dat het een Adler is???

Met zo'n ding op het voorscherm lijkt het inderdaad wel Duits. maar wat is dat voor een ding? Een wolk? :D Ik zie er in elk geval geen adelaar in.
groetjes en welkom op het forum,
maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Re: Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Hallo Maarten,

De verkoper is de zoon van de eigenaar en deze denkt zeker te weten dat het een Adler is. Ik herkende het logo op het voorspatbord ook niet als een adelaar. Ik weet wel aardig wat van fietsen maar hele oude is een ander verhaal.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Info over Adler??????

Bericht door maartenB »

Mensen weten vaak heel veel zeker. Zoals dat fietsen vooroorlogs zijn en in de oorlog onder de grond zijn bewaard. vaak is dat een soort onbewuste verwisseling met een andere fiets of een mooi oud verhaal. je kunt enkel afgaan op de fiets zelf.

Ik heb even gegoogeld voor je. Kun je ook doen op Adler Fahrrad. Het merk zie je op onderstaande foto, zou je dus nog twee schroefgaatjes van moeten zien.
Verder hebben ze een tandwielblad met drie van die vleugels erin en het stuur op jouw fiets is op geen enkele andere adler te zien, dus wellicht ooit vervangen.
de vraag is dan helemaal wat je wilt met die fiets en wat hij je gaat kosten.
groetjes,
maarten
Bijlagen
$T2eC16Z,!)EE9s2uiQRyBRN3T4Yk-g~~48_72.JPG
$T2eC16Z,!)EE9s2uiQRyBRN3T4Yk-g~~48_72.JPG (35.48 KiB) 6829 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Re: Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Bedankt voor de info Maarten, dat de fiets echt oud is geloof ik wel. Ik kan de fiets voor weinig overnemen.
Het kan idd geen Adler zijn, het logo is totaal anders.
Afbeelding
Wat ik overigens ook gezien heb is dat is een soort vet/smeer nippel ter hoogte van de trapas zit.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Info over Adler??????

Bericht door Maarten Waarlé »

Michiel,
De fiets maakt op mij een erg hollandse indruk.
Duitse fietsen hebben andere sturen,bandenmaat en trapassen.
De bagagedrager op deze fiets wijkt wat af van wat gebruikelijk is en zou eventueel duits kunnen zijn of van een jaren 50 lichte toerfiets.
Smeernippels op de trapas en ook wel op naven duiden wel op
enige ouderdom. De laatste 40 jaren zie je ze niet meer voorkomen op fietsen.
Deze fiets zou best ergens rond 1935-1940 kunnen zijn gebouwd.
Met name het stuur heeft de volle rondingen van een vooroorlogse fiets.
Echter ook kort na de oorlog werden nog fietsen volgens vooroorlogs concept gebouwd dus dat zou eventueel ook nog kunnen.

framehoogte is voor een niet te lang persoon. als je 1 meter 80 bent dan is dit frame wat aan de kleine kant.

Groeten,
Een andere Maarten
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Re: Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Maarten,
Het klopt de bagagedrager is groen van kleur en de fiets is zwart. Wat is het verschil in banden maat betreft Duitse en Nederlandse fietsen.
De framemaat weet ik zo niet, ben zelf 1m94.
Als het goed is kan ik hem vanavond ophalen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Info over Adler??????

Bericht door maartenB »

Ha, weer een concurrent erbij op de markt voor extreem hoge fietsen :lol:

Want deze is natuurlijk veel te klein voor je.
Plaats je wat detailfotos? Ook van trapas, framenummer enz.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Re: Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Als ik hem heb zal ik goede foto,s posten.
ps dat de fiets voor mij te klein is maakt me niet zo veel uit. :mrgreen:
Michiel
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 mar 2013, 16.05

Re: Info over Adler??????

Bericht door Michiel »

Ik heb wat foto,s gemaakt. In de velgen bij het ventiel staat een merk wat bijna niet is te lezen laatste 4 letter zijn RINZ of BINZ
Dynamo:
Afbeelding
Achterlicht:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
Plaats reactie