Info over Adler??????
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Info over Adler??????
Hallo Michiel,
Dat is grappig, je schrijft RINZ of BINZ.
De meeste van ons herkennen dit als PRINZ aan de andere kant van het ventielgat staat dan KRON of iets dergelijks.
Dat is afkomstig van een duitse velgenfabrikant en werd gebruikt op luxere modellen van bv Gazelle en Fongers.
IK weet niet of hoofdletters dan wel kleine letters van voor of na de oorlog zijn maar er zit blijkbaar verschil in.
Overigens zou het goed zijn om wat foto`s te maken van
voor en achternaaf, framenummer,trapas en balhoofd. Dan is er mogenlijk te zeggen wat het is.
Verlichting kan er altijd later op gezet zijn dat geeft geen betrouwbare datering.
Nog even terug komend op de vraag wat duitse banden dan wel anders maakt dan nederlandse.
Duitse fietsen hebben over het algemeen een andere iets vollere band (meer ballon)en de bevestiging op de velg is anders . Je krijgt dan een wat bollige velgvorm waar de band achter gestoken wordt. Hielband noemen ze dat . Voor een betere uitleg even googelen.
Groet,
Maarten
Dat is grappig, je schrijft RINZ of BINZ.
De meeste van ons herkennen dit als PRINZ aan de andere kant van het ventielgat staat dan KRON of iets dergelijks.
Dat is afkomstig van een duitse velgenfabrikant en werd gebruikt op luxere modellen van bv Gazelle en Fongers.
IK weet niet of hoofdletters dan wel kleine letters van voor of na de oorlog zijn maar er zit blijkbaar verschil in.
Overigens zou het goed zijn om wat foto`s te maken van
voor en achternaaf, framenummer,trapas en balhoofd. Dan is er mogenlijk te zeggen wat het is.
Verlichting kan er altijd later op gezet zijn dat geeft geen betrouwbare datering.
Nog even terug komend op de vraag wat duitse banden dan wel anders maakt dan nederlandse.
Duitse fietsen hebben over het algemeen een andere iets vollere band (meer ballon)en de bevestiging op de velg is anders . Je krijgt dan een wat bollige velgvorm waar de band achter gestoken wordt. Hielband noemen ze dat . Voor een betere uitleg even googelen.
Groet,
Maarten
Re: Info over Adler??????
Ik heb de fiets zo opgehaald, heeft heel wat jaren binnen onder het stof gestaan, framemaat is 61 cm. Framenummer 131250
De banden (28x 1/2) heb ik even opgepompt en een klein rondje gereden.
Achternaaf:
Voornaaf:
Balhoofd: (niet zo,n duidelijke foto)
Trapas:
De banden (28x 1/2) heb ik even opgepompt en een klein rondje gereden.
Achternaaf:
Voornaaf:
Balhoofd: (niet zo,n duidelijke foto)
Trapas:
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Info over Adler??????
Michiel,
Voor mij is het duidelijk een nederlandse fiets.
Dit type trapas kom je verder niet tegen in europa.
Ook de rest van de onderdelen zien er oud uit.
Mocht je de achternaaf nog schoon kunnen krijgen ,daar staat in het geval het een torpedo van F&S is een nummer in geslagen net onder het logo . Dat staat voor een jaartal.
Als je van de lagers en lamphaak van het balhoofd nog een foto kan maken dan zou dat kunnen helpen. Hst is namelijk zo dat de verschillende fabrikanten merk-herkenbare uitvoeringen van die onderdelen ontwikkelde . Er zijn ook een hele serie fietsenbouwers die een universeel model toepaste en dan is niet te zeggen wat het voor merk is.Ook de manier en vorm van de ingeslagen cijfers van het framenummer is soms toe te schrijven aan een bepaalde fabrikant (de een van boven naar onder links en de andere fabrikant kleine cyfers aan de andere kant van het frame... zo iets). Ik weet daar zelf overigens niet veel van...
Groeten,
Maarten
Voor mij is het duidelijk een nederlandse fiets.
Dit type trapas kom je verder niet tegen in europa.
Ook de rest van de onderdelen zien er oud uit.
Mocht je de achternaaf nog schoon kunnen krijgen ,daar staat in het geval het een torpedo van F&S is een nummer in geslagen net onder het logo . Dat staat voor een jaartal.
Als je van de lagers en lamphaak van het balhoofd nog een foto kan maken dan zou dat kunnen helpen. Hst is namelijk zo dat de verschillende fabrikanten merk-herkenbare uitvoeringen van die onderdelen ontwikkelde . Er zijn ook een hele serie fietsenbouwers die een universeel model toepaste en dan is niet te zeggen wat het voor merk is.Ook de manier en vorm van de ingeslagen cijfers van het framenummer is soms toe te schrijven aan een bepaalde fabrikant (de een van boven naar onder links en de andere fabrikant kleine cyfers aan de andere kant van het frame... zo iets). Ik weet daar zelf overigens niet veel van...
Groeten,
Maarten
Re: Info over Adler??????
Hoi Michiel,
Als dit geen Nederlandsche fiets is eet ik mijn pet op
De voornaaf is zeker een F&S en ik ga er van uit dat de achternaaf dat ook is.
Waarschijnlijk zijn ze ooit vernikkeld geweest.
Als je daar onderhoud aan gaat plegen en de achternaaf demonteert dan kan je op de onderdelen ook jaartallen tegenkomen. Het kan wel zo zijn dat die inmiddels vervangen zijn zodat daar weer andere jaartallen opstaan dan op de buitenkant.
De naaf is geschilderd dus de verf zal je er van af moeten krabben om enige ingeslagen cijfers en een logo te vinden.
Er zit een zogenaamde Thompson trapas in. Dat is niet het merk maar het type en de stofkap die daar op zit verraad dat het een fiets is van de vroege jaren dertig.
Ook het achterlicht, een zogenaamd 'katoog' lijkt origineel en is van die periode.
De dynamo, pedalen, bagagedrager, kettingkast en misschien ook de lamp zijn jonger dan de rest van de fiets. Het zadel weet ik niet zeker maar het ziet er ook origineel uit.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Als dit geen Nederlandsche fiets is eet ik mijn pet op
De voornaaf is zeker een F&S en ik ga er van uit dat de achternaaf dat ook is.
Waarschijnlijk zijn ze ooit vernikkeld geweest.
Als je daar onderhoud aan gaat plegen en de achternaaf demonteert dan kan je op de onderdelen ook jaartallen tegenkomen. Het kan wel zo zijn dat die inmiddels vervangen zijn zodat daar weer andere jaartallen opstaan dan op de buitenkant.
De naaf is geschilderd dus de verf zal je er van af moeten krabben om enige ingeslagen cijfers en een logo te vinden.
Er zit een zogenaamde Thompson trapas in. Dat is niet het merk maar het type en de stofkap die daar op zit verraad dat het een fiets is van de vroege jaren dertig.
Ook het achterlicht, een zogenaamd 'katoog' lijkt origineel en is van die periode.
De dynamo, pedalen, bagagedrager, kettingkast en misschien ook de lamp zijn jonger dan de rest van de fiets. Het zadel weet ik niet zeker maar het ziet er ook origineel uit.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Info over Adler??????
Alvast bedankt voor jullie info, ik zal vanavond nog een paar foto,s maken.
Re: Info over Adler??????
Ja en krab die vette laklaag eens van die meedraaiende 'schijf' links op de trapas en van de pedaalarm, het stuk vrij dichtbij de trapas. Daar staat vaak een merk ingeslagen. Kijken op de remnaaf is inderdaad ook heel nuttig, dan zie je de waarschijnlijke leeftijd van je fiets.
Leuke puzzel.
Succes!
Maarten
Leuke puzzel.
Succes!
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Info over Adler??????
De foto,s op de achternaaf staat een afbeelding van een adelaar daar onder de tekst Torpedeo
System Sachs:
System Sachs:
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Info over Adler??????
Er staan naast de naam en de rest ook letters of nummers waarmee de naaf te dateren zou kunnen worden!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Info over Adler??????
Hoi Michiel,
Je hebt net een klein beetje te weinig weggekrabd.
Tussen het oliepotje en de cirkel van het logo kunnen cijfers in het midden staan. Die geven meestal de grootte van de spaakgaten aan. 2.8, 3, of 3.2
Het jaartal staat meestal tussen de cirkel en de naam 'Torpedo' linksboven de T en/of rechtsboven de o.
Ik kan het niet zo heel goed zien op de foto maar het lijkt of er een '1' linksboven de T van Torpedo staat.
De cijfers zijn door de tijd heen een beetje aan het zwerven geweest maar ze werden altijd om de cirkel van het logo ingeslagen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Je hebt net een klein beetje te weinig weggekrabd.
Tussen het oliepotje en de cirkel van het logo kunnen cijfers in het midden staan. Die geven meestal de grootte van de spaakgaten aan. 2.8, 3, of 3.2
Het jaartal staat meestal tussen de cirkel en de naam 'Torpedo' linksboven de T en/of rechtsboven de o.
Ik kan het niet zo heel goed zien op de foto maar het lijkt of er een '1' linksboven de T van Torpedo staat.
De cijfers zijn door de tijd heen een beetje aan het zwerven geweest maar ze werden altijd om de cirkel van het logo ingeslagen.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.