Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door tsoezeroeleke »

bedankt voor de vlugge reactie, ik volg op de voet Jullie bevindingen....ik zal de gulden middenweg moeten nemen want er word nogal duchtig heen en weer gepraat, en blijkbaar zijn Jullie er nog niet zeker van, maar zoals ik zeg ik leg alle mogelijke pistes open.
Bedankt
Tsoezeroeleke
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door tsoezeroeleke »

Gekregen uit Engeland......
Bijlagen
Frame Nos Raleigh.doc
(361 KiB) 307 keer gedownload
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door Nicolas »

Ja,grappig die lijst,klopt met mijn Raleigh 304804P van net na de WW2
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door tsoezeroeleke »

Dit is geen moeite...even aangeklopt bij onze Engelse vrienden fietsverzamelaars.
Grtjs
Tsoezroeleke
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door Eysfan »

Beste Tzoezeroeleke en andere Raleigh liefhebbers,

Dit lijstje uit Engeland is het bekende overzicht dat op diverse plaatsen te vinden is. Iemand heeft dit jaren geleden samengesteld door conclusies te trekken uit toen beschikbare gegevens. De vermelding dat deze informatie afkomstig was uit de "Nottingham Archives" geeft de indruk dat een en ander klopt. Het lijstje is dan ook overgenomen in diverse publicaties, gedrukt en op het web. Dat betekent nog lang niet dat deze informatie juist is.

Zo geeft dit overzicht aan dat na het bereiken van het eerste miljoen fietsen Raleigh begon met nummering vanaf A1, wat logisch lijkt. Tony Hadland schrijft in zijn boek 'Raleigh, Past and Presence' dat, nadat op 11 november 1925 het miljoen bereikt was, de nieuwe nummering begon met B1. Hadland kon voor zijn informatie putten uit de bewaard gebleven verslagen van directievergaderingen.

Kijk ook eens op http://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html. Deze Amerikaan heeft met name over de naoorlogse Raleighs veel informatie verzameld. Hij vond de eerste fietsen met een nummer met twee letters in 1948 en vermoedde dat toen begonnen was met deze nummerserie. Het door hem gevonden nummer was had de letters AJ.

Dit weerlegt dus de bewering uit eerstgenoemd overzicht dat de nummering met twee letters pas in 1955 begonnen is. Een aantal mij bekende fietsen laat ook zien dat al eerder begonnen is met de twee-letter-nummerserie:
Een fiets met AM van eind 1947
Een fiets met AH uit 1939
Twee fietsen met AD van 1939

Wat ook spreekt voor een eerder begin van deze nummering is dat de nummerserie met één letter voor het nummer rond 1937 op zijn eind liep.

Naast de nummering met twee letters gebruikte Raleigh in de jaren net voor en na de oorlog ook nummers met één letter achter het nummer. Een A, P en R ben ik o.a. tegengekomen op fietsen uit die periode.

Je ziet ook hier weer dat je niet te snel iets als waarheid moet aannemen, ook al staat het gedrukt. Ook op internet gaan publicaties al gauw een eigen leven leiden. Om te voorkomen dat dat gebeurt met zijn gegevens schrijft Kurt Kaminer:

"Please do not repost the serial charts below elsewhere. I have put considerable effort into keeping these charts accurate, and - as stated before - not all of them are finalized. Therefore, I would prefer that the charts remain completely accessible for editing when necessary. However, feel free to link to this page if you wish to make reference to the chart."

Groeten,
Sjoerd
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door fietser »

Ik heb eens een Raleigh "Lancer" zelf mogen aanschouwen, zo'n klassiek Amerikaans cruiser model in showroomstaat, flamboyant rood met witte accenten en veel chroom, helemaal sixties en inderdaad met SA-naven van 1963 in voor- en achterwiel. Framenummer AF 60869. Dat is erg goed in lijn met de dateringslijst die jij als fout beschouwd. Kan me ook niet voorstellen dat iemand de nummers onder het kopje "In 1955 the company started another numbering system ..." zomaar uit moedwilligheid uit zijn duim gezogen heeft. Voor de rest ben ik natuurlijk ook veel meer Raleigh's tegengekomen die met de bewering overeenkomen dat Raleigh eind jaren '30 met AA0001 (bij wijze van spreken) begonnen is. Maar volgens mij zijn er dus echt twee geldige lijsten die voor verschillende landen (Europa/Amerika?) van toepassing zijn.

'
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door Eysfan »

Beste Fietser en Tsoezeroeleke,

De maker van het eerste lijstje zal, zoals gezegd, het zeker niet gebaseerd hebben op gefantaseerde gegevens. Maar hij heeft wel een paar verkeerde conclusies getrokken, zoals het begin in 1925 met nummer A1 en begin van de nummers met twee letters in 1955. Dat het lijstje fout is wil ik niet beweren, maar betrouwbaar is het ook niet. Dan vertrouw ik de gegevens die Kurt Kaminer heeft verzameld eerder.

Interessant om te lezen Fietser, dat je een Raleigh met typisch Amerikaanse vormgeving tegen bent gekomen met een AF***** nummer en naven uit 1963. Kaminer lijkt van dergelijke nummers in die periode niet te weten.

Hij zet een vraagteken bij het einde van de serie met twee letters voor of achter nummer, maar vermoedt midden jaren vijftig. De serie die daarna kwam (convention #3) lijkt op de voorafgaande serie maar is voor hem ook nog niet duidelijk maar lijkt altijd de letter R te bevatten.

In latere jaren wordt de nummering van Raleigh nog onoverzichtelijker met eigen fabricage in de USA (en in Nederland met Gazelle nummers).

Bijzonder verwarrend is de nummering van een door Raleigh gemaakt BSA dames-sportfietsje in mijn eigen verzameling. Op de voorkant van de zadellug staat het nummer 1926688. De AW naaf is van 1972. Kaminer kent deze nummerserie met 7 cijfers van de jaren 1970-72. Maar..., deze fiets heeft nog een tweede nummer, links bovenaan op de zadelbuis staat AC16676 .......!

Om terug te komen op Tzoederoeleke's Raleigh, er zijn twee details die niet helemaal passen bij een bouwjaar 1939. Dat is dat er een balhoofdplaatje op zit i.p.v. een transfer, en het smalle kettingscherm. De Engelse catalogus van 1939 laat fietsen zien met of geen scherm of een oliebadkettingkast. De Nederlandse catalogus geeft daanaast nog de keuze voor een lakdoek kettingkast.

Ik heb ergens gelezen dat de in de USA geïmporteerde Raleighs zo'n klein kettingscherm hadden omdat anders het gewicht boven een bepaalde grens kwam. De invoerrechten werden namelijk berekend naar gewichtsklasse.

Tzoezeroeleke, ik ben heel benieuwd of er nog iets te achterhalen is over de afkomst van jouw Raleigh. Misschien was het een model bestemd voor de USA? En staat er soms een tweede framenummer ergens ingeslagen?

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door HJvMontfort »

Raleigh is een onderwerp waar ik totaal niets van weet, heeft Raleigh geen andere onderdelen met een mogelijkheid deze te dateren? Trapassen, naven of iets van dien aard?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
tsoezeroeleke
Berichten: 229
Lid geworden op: 2 jan 2013, 21.09

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door tsoezeroeleke »

Ik heb nog eens goed gekeken naar de fiets en het verbaast mij dat die zo jong zou zijn.....misschien heeft het niemand opgemerkt maar DE STAANDE ACHTERVORK is op de zitbuis NIET GELAST maar is door middel van een BOUT en MOER gehecht.....ik denk niet dat ze dit nog toepasten in 1964
Grtjs Tsoezeroeleke
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Van welk jaar dateerd deze fiets ??? RALEIGH

Bericht door fietser »

Jawel hoor, ik heb ook nog jaren '70 Raleigh's gezien met zo'n D-profiel achtervork (ook flesachtervork genoemd). Zolang de wielmaat maar 28 x 1 1/2" is.

'
Plaats reactie