Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Peter_L »

Hallo allemaal,

Zo' n 20 jaar geleden kreeg ik van een vriend een hoopje oud ijzer met de merknaam “Taxandria".
Niemand kende dit, tot een andere vriend zich herinnerde ooit dat hij ooit een fiets had gehad met het woord Taxandria in het voorste tandwiel.
Dat is dus ook bij mijn fiets zo. Ook het balhoofdplaatje toont die merknaam en op het frame zaten enkele stickers met Taxandria op.
Ik kon dus vrij zeker zijn van de merknaam ... :lol:

Enkele jaren geleden werkte ik mee aan het boek “A-Z Der Belgische Motoren" en herinnerde me de volledig gedemonteerde machine in m' n kelder.
Vermits het ding voorzien was van een motor, wilde ik wel eens weten of het merk al of niet Belgisch was en dus in ons boek thuishoorde.
Het gaat hier dus niet om een fiets waarop later gewoon een motorblok gemonteerd werd, maar een verstevigd frame ( damesmodel ) met gebrazeerde bevestigingssteunen voor het tankje boven het achterwiel en dus niet met schroeven bevestigd, zoals meestal gebeurde.

Vermits de Taxandria-streek zich uitstrekt over de Antwerpse Kempen en ook In Nederland, ging ik op zoek.
Op het balhoofdplaatje staat een hert afgebeeld. Vermits de stad Turnhout ook een hert in het wapen heeft, ging ik meer gericht zoeken.
In het boekje " Recueil du cycle et de la moto " uit 1953 vond ik enkele namen van fietsenmakers terug en zo kwam ik uit bij een fietsenhandel in het nabijgelegen Merksplas.
Die man vertelde me dat de broer van zijn grootvader fietsenmaker was geweest.
Dit was zijn antwoord:
Jef Peeraer, heeft op een bepaald ogenblik (in de jaren 30-50??) fietsen gefabriceerd in Turnhout. Je had de Record, de Taxandria, en de Kempenster, waarvan de Record het duurste model was, dan de Taxandria, en ten slotte de Kempenster. Het ontwerp van de Taxandria met Victoria-motor was van hem.
Het hert op de Taxandria-plaat is inderdaad het hert van het wapenschildje van Turnhout.
Spijtig genoeg had hij niet meer info.

Het motorblokje is een 38cc Victoria FM38 en die werden geproduceerd van 1946 tot 1954. Met het motornummer kan ik natuurlijk de fabricagedatum achterhalen, dus dat komt wel goed.

Indien iemand meer info heeft over dit merk, hoor ik het graag :D

Peter

Hieronder enkele slechte foto' s van toen ik de fiets ging ophalen...
Taxandria_2.jpg
Taxandria_2.jpg (174.51 KiB) 8638 keer bekeken
Taxandria_tandrad.jpg
Taxandria_tandrad.jpg (88.55 KiB) 8638 keer bekeken
En hier het balhoofdplaatje, waarvan ik ondertussen een netter exemplaar heb kunnen bemachtigen...
Taxandria-1.jpg
Taxandria-1.jpg (84.82 KiB) 8638 keer bekeken
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Peter_L »

Eigenlijk een beetje een vervolg op het draadje Triumph Sport waarin we het over transfers hadden, maar dit is dus voor de Taxandria.

Jaren geleden ( 1998 ) begon ik met het overtekenen van de transfers voor deze Taxandria.
Spijtig genoeg is de cd waarop ik dat toen brandde compleet onleesbaar geworden. Gelukkig zet ik al een aantal jaren alles op externe schijven die om de x jaar weer overgezet worden om dit soort problemen te vermijden.

Wel heb ik nog een stukje teruggevonden op een andere cd, nl eentje met een klein screenshot van één versie.

Ik had die transfers indertijd met plakband verwijderd van het frame en zo op een stukje papier gekleefd om ze in te scannen.
Ondertussen is natuurlijk die plakband vergeeld, maar de vormen zijn nog redelijk zichtbaar ( degene die voordien al niet van het frame verdwenen waren natuurlijk ) en heb ik ze nogmaals ingescand.

Hieronder zie je een nieuwe tekening met daarop linksboven de tekening die ik zo' n 15 jaar geleden maakte met daarnaast de scan van die transfer ( die zat op de zadelbuis )
In het midden een scan van één van de transfers op de bovenste framebuis, met daarboven een recente foto van de overblijfselen op het frame aan de andere zijde en helemaal onderaan het resultaat.
Balhoofdplaatje en beide transfers hebben allemaal verschillende lettertypes - duidelijk eigen werk van de ontwerper - en ook verschillende wapenschilden met het hert telkens ietwat anders.

Ik ben nog niet tevreden over de “N", waarvan bovenaan ook nog enkele versies te zien zijn en die op beide identieke transfers eigenlijk bijna volledig weg was.

Ook het kroontje boven het schild moet nog veranderd worden trouwens, maar het is al een begin... ;)

Peter
Taxandria transfer
Taxandria transfer
Taxandria_decals.jpg (323.77 KiB) 8572 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Jouw resultaat is dermate motiverend dat ik meteen enthousiast wordt om het ook te gaan proberen :P
Nou ben ik niet bepaald een tekentalent dus dat zou dan met Photoshop moeten gaan gebeuren omdat dat het enige programma is waar ik een beetje mee uit de voeten kan.
Maar waar ik mijn huiswerk nog niet over gedaan heb is het materiaal waar ze uiteindelijk van gemaakt kunnen worden.
Zijn er stickervellen die je kunt kopen waar je op kunt printen of bedrijven waar je een ontwerp naar toe kunt sturen die het dan over kunnen zetten op dun materiaal?
De vraag is eigenlijk, als je een goeie digitale tekening hebt, hoe zet je die dan over op een drager die aan de eisen voldoet?
Heb jij of iemand anders daar ideeën over?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Michiel Röben »

Het programma Illustrator, welbekend bij Indesign gebruikers is prima geschikt voor dit soort tekeningen maar vergt ook veel oefening. Een jaar of 20 geleden deed ik behoorlijk veel met het programma maar ben de handigheid behoorlijk kwijt. Misschien leuk om onder leiding van een ontwerper die er echt handig mee is weer eens de draad op te pakken? Ik weet dat er verschillende onwerp broeders binnen de vereniging zijn. Leuk idee om een keer bij elkaar te komen voor zo's cursus decal ontwerp?

Groeten,

Michiel ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door asterduc »

Charles,

Het probleem bij printen is dat je zowel 'goud' als 'wit' moet kunnen printen.
Ik ken persoonlijk geen enkele printer die dat kan.

RVester kwam in een ander topic met een goede tip, een ALPS printer, die zou dat blijkbaar wel kunnen. Er ziijn enkele bedrijven in B, NL en D die zo'n printertje hebben. Als ik naar hun webpages kijk merk ik dat de meeste in de modelbouw zitten en dus relatief kleine bedrijfjes zijn die meer met hobby dan industrie bezig zijn. Het mag dan ook geen probleem zijn om daar gesteld te raken voor een kleine afname en met een matig budget.

Een andere mogelijkheid is zeefdruk, maar daar zit je aan een hogere kost als je er slechts enkele nodig hebt. Dit is wat Pelders doet.

In beide gevallen, zowel zeefdruk als Alps printer, werk je met een vector file. Photoshop, zover ik begrijp, werkt alleen met pixel files. Automatisch omzetten van pixel naar vector geeft maar een matig resultaat. Als je van nul begint kun je best gelijk de tekening opmaken in een vector tekenprogramma. Er zijn enkele gratis programmas waarmee je dat kunt en het loont in dergelijk geval wel de moeite om het aan te leren.

Over het materiaal (de drager) kan ik weinig of niets vertellen.
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Fotomaan »

Hoi Michiel,
Leuk idee om een keer bij elkaar te komen voor zo's cursus decal ontwerp?
Lijkt me een leuk idee. Samen met een fietstochtje in de pauze?
Maar eens kijken of er animo voor is. Natuurlijk iemand die de kennis heeft en dat wil doorgeven en of er meer gegadigden zijn.

Hoi Ed,
Het probleem bij printen is dat je zowel 'goud' als 'wit' moet kunnen printen.
Ik ken persoonlijk geen enkele printer die dat kan.
Ik ken iemand die dat heel handig heeft opgelost door op dunne goudkleurige
stickervellen te printen. Alles wat goudkleurig moet zijn laat je open :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Peter_L »

Hey jongens,

Je doet dit inderdaad best in een vector-tekenprogramma en zoals Ed al zegt, zijn daar ook freeware, Opensource of sharewareversies van te vinden en hoef je niet direct een duur pakket als Illustrator te kopen.
( Zo lang je niks illegaals gaat downloaden zit je goed )

Eén zo' n OpenSource programma is Inkscape.

Ikzelf werk met Canvas. Wel met een oudere versie ondertussen, vermits ze een aantal jaren geleden gestopt zijn met de MAC-versie ( ze zouden daar nu trouwens terug mee willen beginnen )
Illustrator heb ik ook wel, maar vind dat - in vergelijking met Canvas een onhandig ding... :)

Je kan ook met een bitmap-programma als PhotoShop werken, maar zorg dan dat de resolutie hoog genoeg is, zodat je uiteindelijke tekening scherp genoeg blijft.
Dit werkt wat onhandiger dan een vector-programma, maar je hebt daarin ook gereedschappen waarmee je accurate vormen kan tekenen, zoals de polygonal lasso tool.
Een OpenSource versie van zo' n bitmap-programma is bijvoorbeeld GIMP

Je kan die tekening nadien dan gebruiken om te laten drukken.

Een vriend van me liet ooit een aantal modellen maken die zelfklevend waren, vernisbaar en niet van de originelen te onderscheiden.
Die drukkerij bestaat nu niet meer én je moest ze per 1000 afnemen... :lol:
Uiteraard zijn de druktechnieken sterk veranderd en kan je nu vaak ook heel kleine oplages laten drukken. Die ALPS printers zijn ook een mogelijkheid.

Een andere manier is natuurlijk om de tekening rechtstreeks op je fiets te tekenen. Is wel een geduldwerkje...
Om rechte biezen te trekken, kan je 2 stroken plakband gebruiken waartussen je de verf spuit of met het penseel aanbrengt. Wel héél dun aanbrengen.
Je gebruikt best heel dunne tape, zoals de 3m Scotch magic om geen opstaande verfranden te krijgen. Tape ook verwijderen als de verf nog nat is.
Nadien kan je polijsten om een wat verweerd effect te krijgen.

Voor complexere vormen, kan je Low-tack film voor gebruik met de airbrush nemen.
Deze film kleeft niet te hard ( is ontworpen om op papier te gebruiken én terug te verwijderen ), is doorzichtig en je kan er met potlood op tekenen.
De vormen snijdt je uit met een X-acto mesje, waarna je de film op je fiets kleeft en de verf opbrengt.
Ook weer terug verwijderen als de verf nog nat is.

Film of plakband steeds goed aanwrijven om te vermijden dat de verf ertussen loopt.

Kleine details kan je altijd met het penseel opbrengen, maar grotere vlakken kan je toch best spuiten ( met airbrush of spuitbus ), want dat kan je heel dunnetjes aanbrengen.

Hieronder enkele voorbeelden die volledig met bovenstaande technieken gedaan werden. Uiteraard iets groter dan op een fietsframe... ;)

Peter
gespoten tanktransfers
gespoten tanktransfers
tak-transfers.jpg (130.95 KiB) 8537 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Peter_L op 15 apr 2013, 21.11, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door Peter_L »

Hieronder nog enkele detailfoto' s van het frame.
De gevleugelde Victoria- V ( het merk van het hulpmotortje ) is er duidelijk ook met de hand opgezet :D

Peter
Taxandria_frame2.jpg
Taxandria_frame2.jpg (164.86 KiB) 8529 keer bekeken
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door JocoFoto »

Netjes gedaan! Ik heb het Joco-logo ook overgetekend in Illustrator en oh oh wat lastig. Komt door al die zwierige lijnen.

Canvas ken ik ook van vroeger. I.d.d. makkelijker dan Illustrator om mee te beginnen. Desondanks is Illustrator ook wel te doen. Omdat ik ook boeken ontwerp/maak (http://www.joco.me/handgemaakte-boeken) gebruik ik ook Indesign en dan is de combinatie in Creative Suite wel erg praktisch.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
cymota
Berichten: 43
Lid geworden op: 15 dec 2012, 18.46

Re: Rijwiel met hulpmotor Taxandria ( Belgisch )

Bericht door cymota »

Waarom zou je de fiets restaureren? Als het geheel nog enigszins compleet is zou ik hem alleen technisch in orde maken en goed poetsen/inoliën. Hij is maar één keer origineel.
Plaats reactie