Triumph Sport
Triumph Sport
Sinds zo' n 20 jaren is deze Triumph Sport m' n ( bijna ) dagelijkse werkpaard en dat is er ondertussen ook aan te zien.
De enorme hoeveelheden zout die er de laatste jaren op de Belgische wegen gestrooid werden, hebben hun tol geeist...
Ik heb ook een identiek damesmodel dat ook dringend een deugdelijke opknapbeurt nodig heeft en wil beiden zandstralen en herspuiten.
Vermoedelijk zijn beide fietsen uit eind zestiger jaren, maar enkel op het frame van het damesmodel vind ik een nummer. Dat lijkt me echter niet direct een serienummer te zijn ( zie laatste foto ).
Van het herenmodel heb ik jaren geleden het achterwiel vervangen door ééntje met een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf uit een iets later Triumph Bermuda frame.
Lang geleden dat ik nog zo eentje met die witte “vlammen" gezien heb buiten mijn 2 modellen dus en daarom zou ik graag weten hoe ik ze kan dateren.
Peter
De enorme hoeveelheden zout die er de laatste jaren op de Belgische wegen gestrooid werden, hebben hun tol geeist...
Ik heb ook een identiek damesmodel dat ook dringend een deugdelijke opknapbeurt nodig heeft en wil beiden zandstralen en herspuiten.
Vermoedelijk zijn beide fietsen uit eind zestiger jaren, maar enkel op het frame van het damesmodel vind ik een nummer. Dat lijkt me echter niet direct een serienummer te zijn ( zie laatste foto ).
Van het herenmodel heb ik jaren geleden het achterwiel vervangen door ééntje met een Sturmey Archer 3 versnellingsnaaf uit een iets later Triumph Bermuda frame.
Lang geleden dat ik nog zo eentje met die witte “vlammen" gezien heb buiten mijn 2 modellen dus en daarom zou ik graag weten hoe ik ze kan dateren.
Peter
Re: Triumph Sport
Voorzover ik uit de details kan opmaken: leuke fiets, originele groene lak, nog vrij goede transfers.
Zou je dat nou wel doen, stralen en herlakken?
Het wordt nooit meer de originele fiets die het was.
Een zwaar leven mag er toch wel vanaf te zien zijn?
groetjes,
Maarten
Zou je dat nou wel doen, stralen en herlakken?
Het wordt nooit meer de originele fiets die het was.
Een zwaar leven mag er toch wel vanaf te zien zijn?
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Triumph Sport
Hallo Peter,
Kijk hier eens: http://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Op deze pagina zijn de verschillende nummersystemen van Raleigh en dus ook de dochtermerken te zien.
Kijk ook eens of er nog een tweede nummer is ingeslagen. Ik vond namelijk bij een dergelijke BSA uit dezelfde periode zowel een nummer in de zadellug als bovenin de zadelbuis. Dat laatste nummer was slecht leesbaar doordat het niet erg diep was ingeslagen.
Hieronder een foto van een Triumph Sports die ik vorig jaar tegenkwam. Er zat een naaf in van 1957 en het framenummer bestond uit twee letters plus vijf cijfers.
Groeten,
Sjoerd
Kijk hier eens: http://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html
Op deze pagina zijn de verschillende nummersystemen van Raleigh en dus ook de dochtermerken te zien.
Kijk ook eens of er nog een tweede nummer is ingeslagen. Ik vond namelijk bij een dergelijke BSA uit dezelfde periode zowel een nummer in de zadellug als bovenin de zadelbuis. Dat laatste nummer was slecht leesbaar doordat het niet erg diep was ingeslagen.
Hieronder een foto van een Triumph Sports die ik vorig jaar tegenkwam. Er zat een naaf in van 1957 en het framenummer bestond uit twee letters plus vijf cijfers.
Groeten,
Sjoerd
Re: Triumph Sport
Kijk eens onder de trapas of daar een framenummer staat. Of links op de zadelbuis; dus niet op de zadellug maar zo'n 10 cm lager.
'
'
Re: Triumph Sport
Hartelijk dank voor de hulp allemaal
Onder de trapas ( en onder al de smurrie ) van het herenmodel, vond ik nummer XY8567.
In het Raleigh- nummersysteem vind ik daar precies niets van terug, maar staat de “XY" misschien voor de Triumph series ?
Uit de tekst onder “1955-1964(?) Serial System" maak ik op dat vanaf 1961-62 een extra letter achter de 4 of 5 cijfers kwam te staan bij Raleigh.
Puzzel, puzzel, puzzel...
Het damesmodel blijkt toch geen Triumph Sports te zijn.
Deze fiets kreeg ik enkele jaren geleden van dezelfde vriend die me de “Gold Lion" tandem kado deed - goeie vriend dus !
De fiets was nog van z' n zus geweest en enkele dagen nadat ik hem kreeg, verhuisde de fiets met m' n dochter naar Antwerpen waar ze op kot zat ( studentenhuis of zoiets voor de noorderburen ? ).
Onlangs is de fiets dus terug hier aangekomen en heb ik hem voorlopig opgeborgen zonder nauwkeurig te bekijken.
Heb hem net even buitengehaald om het nummer te zoeken en die staat dus ook onder de trapas en is dus 1915219. Dat zou dus een 1963-64 model kunnen zijn, of heb ik dat compleet fout ?
Peter
Onder de trapas ( en onder al de smurrie ) van het herenmodel, vond ik nummer XY8567.
In het Raleigh- nummersysteem vind ik daar precies niets van terug, maar staat de “XY" misschien voor de Triumph series ?
Uit de tekst onder “1955-1964(?) Serial System" maak ik op dat vanaf 1961-62 een extra letter achter de 4 of 5 cijfers kwam te staan bij Raleigh.
Puzzel, puzzel, puzzel...
Het damesmodel blijkt toch geen Triumph Sports te zijn.
Deze fiets kreeg ik enkele jaren geleden van dezelfde vriend die me de “Gold Lion" tandem kado deed - goeie vriend dus !
De fiets was nog van z' n zus geweest en enkele dagen nadat ik hem kreeg, verhuisde de fiets met m' n dochter naar Antwerpen waar ze op kot zat ( studentenhuis of zoiets voor de noorderburen ? ).
Onlangs is de fiets dus terug hier aangekomen en heb ik hem voorlopig opgeborgen zonder nauwkeurig te bekijken.
Heb hem net even buitengehaald om het nummer te zoeken en die staat dus ook onder de trapas en is dus 1915219. Dat zou dus een 1963-64 model kunnen zijn, of heb ik dat compleet fout ?
Dit Ladies-model heeft veel Raleigh onderdelen, maar is ik weet zeker dat hij volledig origineel is. Ietwat betere staat dan het herenmodel overigens.The system consists of a seven-digit serial - beginning with #1000000 in 1963 - running up to the #4600000-#4800000 range by 1969, at which point, it was discontinued.
Peter
Laatst gewijzigd door Peter_L op 28 mar 2013, 18.39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Triumph Sport
Ik kan de dateringsinfo op http://www.kurtkaminer.com/TH_raleigh_serials.html wat 7-cijferige framenummers niet bevestigen noch ontkrachten, het is samen met wat ik eerder ben tegengekomen tamelijk verwarrend. Maar ik hou het voor deze damesfiets in ieder geval op jaren '60.
De herenfiets lijkt mij ouder, ik schat jaren '50. De letters XY kom ik hierbij voor het eerst tegen, ik ken geen andere Raleighs/Raleigh-klonen met een framenummer dat hier ook maar enigszins in de buurt komt.
'
De herenfiets lijkt mij ouder, ik schat jaren '50. De letters XY kom ik hierbij voor het eerst tegen, ik ken geen andere Raleighs/Raleigh-klonen met een framenummer dat hier ook maar enigszins in de buurt komt.
'
Re: Triumph Sport
Dank voor je reactie, fietser.
De damesfiets moet inderdaad jaren '60 zijn. De vorige eigenares was toen een tiener, dus dat kan kloppen.
Voor het herenmodel ligt het wat moeilijker vrees ik.
Nog wat rondneuzen op het net, bracht me op http://oldbike.wordpress.com/9-bicycle- ... ottingham/ en daar lees ik onder 1955 – 1966 :
Over Triumph fietsen zelf is blijkbaar bitter weinig te vinden, hoewel ik me herinner dat hier méér Triumph fietsen dan Raleighs rondreden.
Maarten, op sommige plaatsen - vooral waar de banden naast het frame en de vork zitten - is alle lak verdwenen en is er serieuze roestvorming. De lak zelf is op de rest van het frame ook niet echt goed meer.
Nu heb ik met de jaren al heel wat dingen gerestaureerd ( vooral motorfieten en auto' s ) en heb ooit nog enkele jaren als carrossier gewerkt, dus heb daar wel wat ervaring mee.
Ook het bijwerken van lakschade met de airbrush en nadien netjes uitpolijsten is geen probleem, maar vermits de fiets toch zowat dagelijks en in alle weer gebruikt zal worden, lijkt me een grondige restauratie onontbeerlijk. Inderdaad misschien spijtig, maar zo krijgt hij wel een “nieuw" leven…
Weet trouwens misschien iemand of de transfers nog verkrijgbaar zijn ?
Peter
De damesfiets moet inderdaad jaren '60 zijn. De vorige eigenares was toen een tiener, dus dat kan kloppen.
Voor het herenmodel ligt het wat moeilijker vrees ik.
Nog wat rondneuzen op het net, bracht me op http://oldbike.wordpress.com/9-bicycle- ... ottingham/ en daar lees ik onder 1955 – 1966 :
Bij mij staan er natuurlijk 2 letters voor, maar beiden achteraan het alfabet.Note: Some of the mid-60’s straight guage 531 frames had serial numbers starting with a single letter which was towards the end of the alphabet.
Over Triumph fietsen zelf is blijkbaar bitter weinig te vinden, hoewel ik me herinner dat hier méér Triumph fietsen dan Raleighs rondreden.
Zou je dat nou wel doen, stralen en herlakken?
Het wordt nooit meer de originele fiets die het was.
Een zwaar leven mag er toch wel vanaf te zien zijn?
Maarten, op sommige plaatsen - vooral waar de banden naast het frame en de vork zitten - is alle lak verdwenen en is er serieuze roestvorming. De lak zelf is op de rest van het frame ook niet echt goed meer.
Nu heb ik met de jaren al heel wat dingen gerestaureerd ( vooral motorfieten en auto' s ) en heb ooit nog enkele jaren als carrossier gewerkt, dus heb daar wel wat ervaring mee.
Ook het bijwerken van lakschade met de airbrush en nadien netjes uitpolijsten is geen probleem, maar vermits de fiets toch zowat dagelijks en in alle weer gebruikt zal worden, lijkt me een grondige restauratie onontbeerlijk. Inderdaad misschien spijtig, maar zo krijgt hij wel een “nieuw" leven…
Weet trouwens misschien iemand of de transfers nog verkrijgbaar zijn ?
Peter
- asterduc
- Berichten: 1261
- Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
- Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
- Contacteer:
Re: Triumph Sport
mooie sportfietsjes met leuke details, Peter, en het zijn nu net die details die zouden bewaard moeten blijven.
Te weten de kleurenwissel met bieswerk en de uitzonderlijke transfers.
Die kleuren en biezen zijn handwerk dat met het nodige geduld en passend voorbeeld perfect te reproduceren is. Dat maakt een restauratie van dergelijke fiets ook zo boeiend vind ik.
Als de lak dan nieuw is zou ook het chroom verhoudingsgewijs nieuw moeten zijn. Daar stel ik me de vraag of het loont om te herchromen, of is het Triumph / Raleigh chroom zodanig goed dat dit niet nodig is (bij Gazelle is dat zelden het geval).
Het bewaren van de oude lak: ik begrijp je standpunt Maarten, maar stel dat de fietsen in ere gerestaureerd worden en voor dagelijks gebruik worden ingezet, dan geeft zo'n mooi glanzend exemplaar toch erg veel voldoening als je er mee onderweg bent.
Transfers: Peter, ik merk dat je ervaring hebt in vector tekenen. Dat kost je wel een paar avonden tekenwerk. Het probleem is dan nog een printer te vinden die zowel wit als goud kan printen. Zeefdruk is een andere mogelijkheid maar dat gaat voor één setje niet lonen vrees ik.
Ed
Te weten de kleurenwissel met bieswerk en de uitzonderlijke transfers.
Die kleuren en biezen zijn handwerk dat met het nodige geduld en passend voorbeeld perfect te reproduceren is. Dat maakt een restauratie van dergelijke fiets ook zo boeiend vind ik.
Als de lak dan nieuw is zou ook het chroom verhoudingsgewijs nieuw moeten zijn. Daar stel ik me de vraag of het loont om te herchromen, of is het Triumph / Raleigh chroom zodanig goed dat dit niet nodig is (bij Gazelle is dat zelden het geval).
Het bewaren van de oude lak: ik begrijp je standpunt Maarten, maar stel dat de fietsen in ere gerestaureerd worden en voor dagelijks gebruik worden ingezet, dan geeft zo'n mooi glanzend exemplaar toch erg veel voldoening als je er mee onderweg bent.
Transfers: Peter, ik merk dat je ervaring hebt in vector tekenen. Dat kost je wel een paar avonden tekenwerk. Het probleem is dan nog een printer te vinden die zowel wit als goud kan printen. Zeefdruk is een andere mogelijkheid maar dat gaat voor één setje niet lonen vrees ik.
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Re: Triumph Sport
Voor decals heb je een ALPS printer nodig.
http://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm
Gelukkig staat daar meer uitleg en linkjes naar bedrijfjes die zo'n ding hebben waarmee ze voor jou kunnen printen.
http://robdebie.home.xs4all.nl/models/decals.htm
Gelukkig staat daar meer uitleg en linkjes naar bedrijfjes die zo'n ding hebben waarmee ze voor jou kunnen printen.