Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door maartenB »

Een tijdje geleden kocht ik 2 van deze buffelhoorns, met het doel er nog eens handvatten voor een oude fiets van te draaien.
Maar ze zijn hol en dunwandig?
Zijn het gewoon de verkeerde? Hoe werden die oude handvatten van de hoge bi bijvoorbeeld gemaakt?
Bijlagen
IMG_7016.JPG
IMG_7016.JPG (50.18 KiB) 7199 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Maarten,

Ik heb géén verstand van die zaken maar worden dergelijke gebruiksvoorwerpen niet van been gemaakt?
Dat lijkt me qua vorm en wanddikte veel beter geschikt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2531
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Durabo88 »

Hoi,

Op MP heb ik ook wel eens hoornen handvatten gezien. Echter denk ik dat je uit twee hoorns maar één handvat kunt maken in verband met het verloop van de hoorn. Wel zal je een dikwandige hoorn nodig hebben of een deel binnenin met pleisterwerk moeten opvullen, zoals dat ook bij sommige celluloidhandvatten het geval is.

Met het juiste been kom je denk ik gemakkelijker verder. Zo zijn geloof ik die Fongers handvatten van been gemaakt.

Met vriendelijke groeten, Y.
Sportief fietsend!
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten ,

Zeer waarschijnlijk zijn deze horens gefokt voor racefietsen.
Dat zie je aan de vorm!

Nee ik denk dat het hoorn voor antieke fietsen van een buffel met ander formaat zijn gemaakt.
Als ik kijk hoe dik en massief een hoge bi handvat kan zijn dan kom je gewoon uit bij zo´n meer exotisch beest dan het hollandse koetje.

Groeten,
Maarten
Martin H.
Berichten: 88
Lid geworden op: 20 jun 2012, 22.01

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Martin H. »

Hallo Yorick,

de handvaten die gemaakt zijn van buffel hoorn zijn vaak de hoorns van waterbuffels uit India of Indië, Die zijn namelijk een heel stuk forser uitgevoerd, Een hoorn is aan de tip massief en hoe groter de hoorn hoe groter het massieve gedeelte aan de tip is.
Dit zijn hoorns die op festivals worden verkocht als drinkbeker en de punt daarvan is te klein om iets mee te kunnen voor handgrepen. Hier werden vroeger pijp mondstukjes uit gedraaid.

Groeten, Martin :)
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Je kunt het of op een houtdraaibank, maar ook op een metaaldraaibank bewerken. Eerst uitboren dan op een doorn draaien. Voor aan de doorn een drietal metalen punten maken als meenemer.
Succes.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
J Zuiderwijk

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door J Zuiderwijk »

Hoorn wordt ook wel in cylindrische stukken verkocht voor o.a. messensmeden. Maar dat zijn meestal prijzige stukken, zoals bijv. hier: http://woodandknifesupply.com/index.php ... Path=1_2_5

Ik maak archeologische vondsten na, dus daar komt veel been, hoorn en gewei bij kijken. Het kost altijd heel wat zoekwerk om precies het stuk te vinden waaruit je kunt halen wat je nodig hebt.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door maartenB »

Wat een goeie site!
daar verkopen ze precies de juiste stukken.
Ik zal mijn twee koeiehoorntjes (laatst voor een euro per stuk op de Franse rommelmarkt gekocht) aan de kinderen geven.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door Maarten Waarlé »

Maarten en anderen,
Ik heb vandaag twee handvatten gedraaid voor m`n Bayliss Thomas & Co safety.
Het materiaal wat ik gebruikt heb is ebbenhout. Zo ongeveer even moeilijk aan te komen als buffelhoorn maar ik had het nog liggen en vind het ook wel toepasbaar op dit soort fietsen.

De vorm en de bewerkingen laten zich wel vergelijken met het proces van hoornen handvatten draaien.

Ik heb in eerst instantie een stuk vierkant hout rond gedraaid en meteen daarna het gat (rond 20,5mm in dit geval) gemaakt.
Reden hierachter is dat als de buitenvorm eenmaal conisch of peervormig is het zich niet meer zo goed laat inklemmen.
Bijkomend voordeel bij het eerst maken van de binnenkant is dat
je er later een stuk buis (ter dikte van het stuur) in kan stoppen om het handvat te verlengen om in te klemmen en/of om het stevigheid te geven bij inklemmen op het handvat zelf.
Prettiger is het als je handvatmateriaal nog wat langer is zodat je buiten hetgeen je over wil houden kan klemmen.
036.JPG
036.JPG (315.44 KiB) 7021 keer bekeken
038.JPG
038.JPG (323.95 KiB) 7021 keer bekeken
Mijn stuk hout was te kort om dit te doen. Zodoende zie je op de foto een inklemming op een reeds afgedraaid deel van het handvat. Binnenin zit dus een stuk buis ter versteviging.
Later bij het gladmaken en afwerken van zo`n handvat is het stuk buis ook erg nuttig als verlengde inklemmogelijkheid.
039.JPG
039.JPG (305.79 KiB) 7021 keer bekeken
.

Dit is het voorlopige eindresultaat. Een beetje een saaie vorm vind ik zelf maar de peervormige handvatten zie je maar heel kort bij safety`s en bij de latere zo als deze is dat helemaal voorbij.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Hoe maak je handvatten uit buffelhoorn?

Bericht door maartenB »

Mooi werk!
En de vorm is precies goed voor begin jaren 90, op mijn 2 safety's uit die tijd zitten ze exact zo (de fietsen waarvan ik denk dat ze van Hirondelle en Adler zijn ...)


Wel lekker ouderwets fout hardhout ook, ebbenhout? :oops:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Plaats reactie