Pagina 1 van 1

een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 11 okt 2025, 20.57
door Simon1961
Goedenavond fietsliefhebbers,

Afgelopen week heb ik van een buurvrouw een Gazelle damesfiets gekregen. Deze fiets is van haar oudtante geweest, die hem, volgens overlevering, in 1936 nieuw kocht. Als ik naar de prijscourant uit dat jaar kijk, moet het een basismodel zijn (model A) met dubbele trommelremmen.

De fiets heeft altijd binnen gestaan in een garagebox in Amersfoort en ging alleen voor boodschappen of kleine tripjes naar buiten. Vandaar dat de fiets nog in erg goed staat lijkt te verkeren. Er is eigenlijk niet of nauwelijks sprake van roest.

Ik wil mijn best doen om te kijken of ik deze fiets weer in een zo oorspronkelijk mogelijke staat kan terugbrengen en daarom heb ik een aantal vragen:

* zijn er behalve de trappers, buitenbanden, jasbeschermers, de reflector en het zadel nog meer onderdelen die niet origineel lijken te zijn?;
* hoe krijg ik de velgen ontdaan van de toch beginnende roest zonder iets te beschadigen? Zijn de spaken nog te redden?;
* is er een truc of een middel om de lak weer wat helderder te maken en de bijna vergane biezen en transfers tevoorschijn te halen?;
* kan ik ergens vinden hoe je een koord jasbeschermer aanbrengt? Want die hoort toch op deze fiets?;
* zijn er leden die originele onderdelen voor deze fiets voor mij te koop hebben?

Ik hoop niet dat mijn (domme) vragen jullie afschrikken, maar ik wil voorkomen dat ik iets beschadig of kapot maak.

Met vriendelijke groeten,

Simon

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 11 okt 2025, 20.59
door Simon1961
Sorry voor de foto's die alle kanten opgaan. Dat krijg ik maar niet voor elkaar.

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 11 okt 2025, 22.21
door Wouterfietst
Als je upload vanaf je telefoon dan kun je ergens (bij mij is dat rechts onderin) een menu kiezen voor welke grootte afbeelding je wil uploaden.

Kies dan niet voor origineel, maar voor groot.

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 14 okt 2025, 11.32
door Simon1961
Dank voor de tip Wouter.

Ik heb de foto's vanaf mijn telefoon via gmail naar mijn werkmail gestuurd en van daaruit de foto's stuk voor stuk opgeslagen als een bestand met een naam erbij. De grootte van elke foto heb ik bewust onder de 3MB gehouden. Als je de foto's daarna bekijkt, staan ze allemaal goed, maar als ik ze als bijlage aan mijn bericht toevoeg, gaat het helemaal fout. Ik zal later vandaag in dit draadje een nieuwe poging doen om de foto's wel goed te plaatsen.

Maar los daarvan: ik hoop dat er iemand is bij de vereniging die voor mij een zadel heeft en trappers die passen bij deze fiets uit 1936 en ook hoop ik op tips om de lak (en transfers) weer wat meer tevoorschijn te halen.

Groeten van Simon

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 14 okt 2025, 11.59
door maartenB
Wat een mooi cadeau van je buurvrouw!

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 14 okt 2025, 20.26
door Gerard48
Dat beginnend roest verwijderen: Met Scotch Brite. Bouwmarkten en schilders hebben het wel, werkt goed.

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 14 okt 2025, 21.15
door Gerard48
en de prijslijst jaren `30

Re: een mooi bewaard gebleven dame

Geplaatst: 14 okt 2025, 21.44
door Maarten Waarlé
Best nog een mooie fiets hoor.
Ik denk dat je de biezen niet verder terug krijgt dan wat je nu ziet.
Met commandant krijg je wel een wat meer glanzende lak maar je biezen hebben erg te lijden van commandant.
Ik zou daar voorzichtig mee zijn en een hoog nummer nemen (hoe kleiner het nummer hoe grover ,schurender de Commandant pasta)
De lamphaak zou ik demonteren en recht maken. Zit goed in het chroom maar ze is wat achterover gebogen.
Zadelbuis is niet origineel. Daar hoort een haakse zadelpen van Gazelle op Die zijn aan de achterkant dicht.
Het frame is van een kleine maat. Zelfs het balhoofd is daar op aangepast en ook korter dan gebruikelijk bij Gazelle.
Je zou voor de aardigheid de zadelbuismaat eens moeten opmeten (van hart trapas naar bovenkant zadellug).
Wat ook snel een goed resultaat geeft is de verf van het achterspatbord plaatje af halen. Met een mesje of iets dergelijks.
Verder zou inderdaad een ander ouder zadel en Gazelle pedalen een goed idee zijn.
De staat is best goed te noemen. Chroom ziet er erg goed uit voor Gazelle!