Görickewerke Bielefeld

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Ik ben vandaag begonnen om de Görickewerke Bielefeld te demonteren en toen ik met een scotchbrite over het achterspatbord ging kwam er tot mijn verrassing koper onderuit :o
Het viel daarbij op dat de lak zeer zacht was. Je veegde het er zo vanaf :?
Heeft iemand dat wel eens gezien? Een transportfiets uit 1925 met koperen spatborden.
Ze waren wel een beetje groen uitgeslagen maar ik dacht aanvankelijk dat het een soort schimmel was.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9799.JPG
DSCN9799.JPG (157 KiB) 8318 keer bekeken
DSCN9800.JPG
DSCN9800.JPG (150.76 KiB) 8318 keer bekeken
DSCN9801.JPG
DSCN9801.JPG (177.08 KiB) 8318 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 apr 2013, 21.39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
berkers41
Berichten: 427
Lid geworden op: 20 jan 2013, 18.24
Locatie: Koningslust (N-Limburg)

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door berkers41 »

Beste Charles,
die zachte zwarte aanslag is volgens mij de oxide laag van koper; geen lak dus. Je bent dus begonnen het patina weg te poetsen, vrees ik.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door wimjansen »

Zwart van koper is het oxide en dat moet geen groot probleem zijn, als het dat inderdaad is komt het vanzelf wel weer terug, zonodig een oppervlakkig vlammetje erover. Vermijd wel iets met zwavel in de buurt, dan wordt het groen. Maar koperen spatborden heeft natuurlijk ook wel wat, met Koninginnedag op komst!
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Wim en Berkers,

Tja, ik had echt niet gedacht dat de spatborden van koper zouden zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het vuil was wat aan de lak was gaan hechten vandaar dat ik ging poetsen. :oops: Als ik het had vermoed was ik er wel anders mee om gegaan.
Nou ja, eerst maar eens kijken of het vanzelf weer zwart wordt. :)

Hoe zit dat met dat 'oppervlakkig vlammetje'? Oxideert het dan sneller? 8-)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bandjes opgepomd

Bericht door Fotomaan »

Hoi Liefhebbers,

De Görickewerke uit Bielefeld kan weer gebruikt worden.
Ik ben deze keer maar een heel klein beetje cosmetisch bezig geweest. De bovenste buizen van het frame waren door de vorige eigenaar kaal geschuurd dus daar heb ik wat Owatrol 'verdund' met zwarte lak opgesmeerd. Toen het nog net kleefde ben ik er met een vieze doek overheen gegaan zodat het nu op de rest van het frame lijkt. De kale plek op het achterspatbord is met scotchbrite gedaan omdat ik niet wist dat de spatborden van koper waren. Ik laat het even zitten om te kijken of het weer gaat oxideren zodat het weer dezelfde kleur krijgt die het had.

Er zijn twee nippels, een spaak, twee konen in het voorwiel, nieuwe kogels in het voorwiel, nieuwe kogels in het balhoofd (er zat onderin een andere maat kogels als bovenin), nieuwe kogels in de pedalen, een nieuwe ketting, een nieuw achtertandwiel 1/2" x 1 3/16", een nieuwe cranckspie, een gebruikt achterlicht van Philips uit de jaren 30, een Balaco dynamo en koplamp, twee gebruikte banden, houten handvatten, en een hoop vet aan toegevoegd.

In het voor- en achterwiel zat een slag die er tot mijn verbazing nog uit te draaien was omdat de nippels nog rondgingen op de spaken. Een van de nippels verloor zijn 'hoed' en kwam door de velg heen maar de rest liet zich nog stellen.
Het achterwiel miste een spaak.

De voorvork had een opdonder gehad. De binnenbalhoofdbuis stond een beetje naar rechts. Die heb ik weer recht gekregen door de kroon in de bankschroef te zetten. Met een lange dikwandige buis en een stukje nylon koord heb ik een hevel gemaakt en hij is weer recht :P
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat me dat zou lukken. Ik heb hem op het oog recht gezet en toen ik er vandaag zonder rek een proefritje mee maakte kon ik het stuur zonder scheef te gaan hangen loslaten dus dat was goed gelukt.
'k Moet zeggen dat ik wel gelukkig ben met de wetenschap dat je voorvorken zo weer recht kunt krijgen. Veel van die werkpaarden die ik onder handen krijg hebben kromme of achteruitstaande voorvorkpoten en/of verbogen binnenbalhoofdbuizen.

De spie aan de hevelkant was mishandeld. Die heb ik er met de bankschroef uit gedrukt. Toen ik er een nieuwe in wilde doen kwam ik er achter dat de spie aan de andere kant 'verkeerd om' zat.
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
De trapas zag er nog onaangedaan uit dus ik ga er van uit die ooit vervangen is. Als dat niet zo is kan het bijna niet anders zijn dat er weinig mee gefietst is maar dat wordt weer tegengesproken door de ketting en het achtertandwiel. De ketting kwam een heel eind van het voorste tandwiel af.

Uit het voorwiel kwamen vreemde geluiden dus daar heb ik de kogels en de konen van vervangen. Het is vaak zo met lagerwerk van een fiets dat wel de kogels en konen op hun falie krijgen maar de cups niet. Dat heb ik nu al heel vaak gezien en dat was nu ook in het voorwiel weer zo. Het klinkt en voelt nu weer als een nieuwe.

De achterpadden zijn anders dan van de Nederlandse fietsen omdat ze gesoldeerd of gelast zijn. Er zit geen boutje in om de framedelen aan elkaar te fixeren.
Het balhoofd is heel mooi maar ook net een beetje anders.

De cosmetische aspecten moet ik nog aanpakken maar dat wordt alleen maar een antiroest behandeling met zo weinig mogelijk verstoring van het huidige uiterlijk.
Ik vind het wel een stoere fiets zo.
Nog een bel er bij en hij is weer klaar :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
CHW_7028_2.jpg
CHW_7028_2.jpg (188.09 KiB) 8238 keer bekeken
CHW_7002.jpg
CHW_7002.jpg (176.5 KiB) 8239 keer bekeken
CHW_7029.jpg
CHW_7029.jpg (186.51 KiB) 8239 keer bekeken
CHW_7007.jpg
CHW_7007.jpg (185.29 KiB) 8239 keer bekeken
CHW_7018_2.jpg
CHW_7018_2.jpg (161.85 KiB) 8239 keer bekeken
CHW_7036.jpg
CHW_7036.jpg (107.04 KiB) 8240 keer bekeken
CHW_7039_2.jpg
CHW_7039_2.jpg (155.52 KiB) 8240 keer bekeken
CHW_7040_2.jpg
CHW_7040_2.jpg (138.37 KiB) 8240 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 25 sep 2013, 00.35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door HJvMontfort »

Wat een heerlijke fiets is dit :)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Nick013 »

mooi ding! 8-)
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Lidnr13 »

Beste Charles,

Wat een interessante fiets! Hulde voor de snelle renovatie!

Even een vraagje: Je maakt melding van een achtertandwiel 1/2"x1 1/16". De ketting zal de maat 1/2x3/16 hebben, resp. steek en breedte tussen de binnen-schalmen. Het kettingwiel wordt in de regel ook met die maat aangeduid, plus het aantal tanden. Maar wat geeft nu die 1 1/16" aan?

Groeten van
Henk L.
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door RVester »

Fotomaan schreef:
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
Is het niet gewoon zodat je broek minder snel blijft hangen?
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Henk,
Even een vraagje: Je maakt melding van een achtertandwiel 1/2"x1 1/16". De ketting zal de maat 1/2x3/16 hebben
Dat 1/16" klopt inderdaad niet en moet 3/16" zijn.
De gebruikelijke maat voor transportfietsen.

Hoi Nummer 13,
Is het niet gewoon zodat je broek minder snel blijft hangen?
Zou dat het zijn?
't Is heel wel mogelijk want ik blijf nooit met mijn broek achter een spie hangen :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie