Görickewerke Bielefeld
Re: Görickewerke Bielefeld
Ik ben vandaag begonnen om de Görickewerke Bielefeld te demonteren en toen ik met een scotchbrite over het achterspatbord ging kwam er tot mijn verrassing koper onderuit
Het viel daarbij op dat de lak zeer zacht was. Je veegde het er zo vanaf
Heeft iemand dat wel eens gezien? Een transportfiets uit 1925 met koperen spatborden.
Ze waren wel een beetje groen uitgeslagen maar ik dacht aanvankelijk dat het een soort schimmel was.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Het viel daarbij op dat de lak zeer zacht was. Je veegde het er zo vanaf
Heeft iemand dat wel eens gezien? Een transportfiets uit 1925 met koperen spatborden.
Ze waren wel een beetje groen uitgeslagen maar ik dacht aanvankelijk dat het een soort schimmel was.
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- DSCN9799.JPG (157 KiB) 8339 keer bekeken
-
- DSCN9800.JPG (150.76 KiB) 8339 keer bekeken
-
- DSCN9801.JPG (177.08 KiB) 8339 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 8 apr 2013, 21.39, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Re: Görickewerke Bielefeld
Beste Charles,
die zachte zwarte aanslag is volgens mij de oxide laag van koper; geen lak dus. Je bent dus begonnen het patina weg te poetsen, vrees ik.
die zachte zwarte aanslag is volgens mij de oxide laag van koper; geen lak dus. Je bent dus begonnen het patina weg te poetsen, vrees ik.
-----__o-........................__-o
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
---` \ <,~....................` \ <,-
--('_)/ ('_).................(.*.) / (.*.)
Jacques: fietse & genietse.
Re: Görickewerke Bielefeld
Zwart van koper is het oxide en dat moet geen groot probleem zijn, als het dat inderdaad is komt het vanzelf wel weer terug, zonodig een oppervlakkig vlammetje erover. Vermijd wel iets met zwavel in de buurt, dan wordt het groen. Maar koperen spatborden heeft natuurlijk ook wel wat, met Koninginnedag op komst!
DCR gaat nooit verloren....
Re: Görickewerke Bielefeld
Hoi Wim en Berkers,
Tja, ik had echt niet gedacht dat de spatborden van koper zouden zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het vuil was wat aan de lak was gaan hechten vandaar dat ik ging poetsen. Als ik het had vermoed was ik er wel anders mee om gegaan.
Nou ja, eerst maar eens kijken of het vanzelf weer zwart wordt.
Hoe zit dat met dat 'oppervlakkig vlammetje'? Oxideert het dan sneller?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Tja, ik had echt niet gedacht dat de spatborden van koper zouden zijn.
Ik dacht eerlijk gezegd dat het vuil was wat aan de lak was gaan hechten vandaar dat ik ging poetsen. Als ik het had vermoed was ik er wel anders mee om gegaan.
Nou ja, eerst maar eens kijken of het vanzelf weer zwart wordt.
Hoe zit dat met dat 'oppervlakkig vlammetje'? Oxideert het dan sneller?
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Bandjes opgepomd
Hoi Liefhebbers,
De Görickewerke uit Bielefeld kan weer gebruikt worden.
Ik ben deze keer maar een heel klein beetje cosmetisch bezig geweest. De bovenste buizen van het frame waren door de vorige eigenaar kaal geschuurd dus daar heb ik wat Owatrol 'verdund' met zwarte lak opgesmeerd. Toen het nog net kleefde ben ik er met een vieze doek overheen gegaan zodat het nu op de rest van het frame lijkt. De kale plek op het achterspatbord is met scotchbrite gedaan omdat ik niet wist dat de spatborden van koper waren. Ik laat het even zitten om te kijken of het weer gaat oxideren zodat het weer dezelfde kleur krijgt die het had.
Er zijn twee nippels, een spaak, twee konen in het voorwiel, nieuwe kogels in het voorwiel, nieuwe kogels in het balhoofd (er zat onderin een andere maat kogels als bovenin), nieuwe kogels in de pedalen, een nieuwe ketting, een nieuw achtertandwiel 1/2" x 1 3/16", een nieuwe cranckspie, een gebruikt achterlicht van Philips uit de jaren 30, een Balaco dynamo en koplamp, twee gebruikte banden, houten handvatten, en een hoop vet aan toegevoegd.
In het voor- en achterwiel zat een slag die er tot mijn verbazing nog uit te draaien was omdat de nippels nog rondgingen op de spaken. Een van de nippels verloor zijn 'hoed' en kwam door de velg heen maar de rest liet zich nog stellen.
Het achterwiel miste een spaak.
De voorvork had een opdonder gehad. De binnenbalhoofdbuis stond een beetje naar rechts. Die heb ik weer recht gekregen door de kroon in de bankschroef te zetten. Met een lange dikwandige buis en een stukje nylon koord heb ik een hevel gemaakt en hij is weer recht
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat me dat zou lukken. Ik heb hem op het oog recht gezet en toen ik er vandaag zonder rek een proefritje mee maakte kon ik het stuur zonder scheef te gaan hangen loslaten dus dat was goed gelukt.
'k Moet zeggen dat ik wel gelukkig ben met de wetenschap dat je voorvorken zo weer recht kunt krijgen. Veel van die werkpaarden die ik onder handen krijg hebben kromme of achteruitstaande voorvorkpoten en/of verbogen binnenbalhoofdbuizen.
De spie aan de hevelkant was mishandeld. Die heb ik er met de bankschroef uit gedrukt. Toen ik er een nieuwe in wilde doen kwam ik er achter dat de spie aan de andere kant 'verkeerd om' zat.
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
De trapas zag er nog onaangedaan uit dus ik ga er van uit die ooit vervangen is. Als dat niet zo is kan het bijna niet anders zijn dat er weinig mee gefietst is maar dat wordt weer tegengesproken door de ketting en het achtertandwiel. De ketting kwam een heel eind van het voorste tandwiel af.
Uit het voorwiel kwamen vreemde geluiden dus daar heb ik de kogels en de konen van vervangen. Het is vaak zo met lagerwerk van een fiets dat wel de kogels en konen op hun falie krijgen maar de cups niet. Dat heb ik nu al heel vaak gezien en dat was nu ook in het voorwiel weer zo. Het klinkt en voelt nu weer als een nieuwe.
De achterpadden zijn anders dan van de Nederlandse fietsen omdat ze gesoldeerd of gelast zijn. Er zit geen boutje in om de framedelen aan elkaar te fixeren.
Het balhoofd is heel mooi maar ook net een beetje anders.
De cosmetische aspecten moet ik nog aanpakken maar dat wordt alleen maar een antiroest behandeling met zo weinig mogelijk verstoring van het huidige uiterlijk.
Ik vind het wel een stoere fiets zo.
Nog een bel er bij en hij is weer klaar
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
De Görickewerke uit Bielefeld kan weer gebruikt worden.
Ik ben deze keer maar een heel klein beetje cosmetisch bezig geweest. De bovenste buizen van het frame waren door de vorige eigenaar kaal geschuurd dus daar heb ik wat Owatrol 'verdund' met zwarte lak opgesmeerd. Toen het nog net kleefde ben ik er met een vieze doek overheen gegaan zodat het nu op de rest van het frame lijkt. De kale plek op het achterspatbord is met scotchbrite gedaan omdat ik niet wist dat de spatborden van koper waren. Ik laat het even zitten om te kijken of het weer gaat oxideren zodat het weer dezelfde kleur krijgt die het had.
Er zijn twee nippels, een spaak, twee konen in het voorwiel, nieuwe kogels in het voorwiel, nieuwe kogels in het balhoofd (er zat onderin een andere maat kogels als bovenin), nieuwe kogels in de pedalen, een nieuwe ketting, een nieuw achtertandwiel 1/2" x 1 3/16", een nieuwe cranckspie, een gebruikt achterlicht van Philips uit de jaren 30, een Balaco dynamo en koplamp, twee gebruikte banden, houten handvatten, en een hoop vet aan toegevoegd.
In het voor- en achterwiel zat een slag die er tot mijn verbazing nog uit te draaien was omdat de nippels nog rondgingen op de spaken. Een van de nippels verloor zijn 'hoed' en kwam door de velg heen maar de rest liet zich nog stellen.
Het achterwiel miste een spaak.
De voorvork had een opdonder gehad. De binnenbalhoofdbuis stond een beetje naar rechts. Die heb ik weer recht gekregen door de kroon in de bankschroef te zetten. Met een lange dikwandige buis en een stukje nylon koord heb ik een hevel gemaakt en hij is weer recht
Ik moet zeggen dat ik niet had gedacht dat me dat zou lukken. Ik heb hem op het oog recht gezet en toen ik er vandaag zonder rek een proefritje mee maakte kon ik het stuur zonder scheef te gaan hangen loslaten dus dat was goed gelukt.
'k Moet zeggen dat ik wel gelukkig ben met de wetenschap dat je voorvorken zo weer recht kunt krijgen. Veel van die werkpaarden die ik onder handen krijg hebben kromme of achteruitstaande voorvorkpoten en/of verbogen binnenbalhoofdbuizen.
De spie aan de hevelkant was mishandeld. Die heb ik er met de bankschroef uit gedrukt. Toen ik er een nieuwe in wilde doen kwam ik er achter dat de spie aan de andere kant 'verkeerd om' zat.
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
De trapas zag er nog onaangedaan uit dus ik ga er van uit die ooit vervangen is. Als dat niet zo is kan het bijna niet anders zijn dat er weinig mee gefietst is maar dat wordt weer tegengesproken door de ketting en het achtertandwiel. De ketting kwam een heel eind van het voorste tandwiel af.
Uit het voorwiel kwamen vreemde geluiden dus daar heb ik de kogels en de konen van vervangen. Het is vaak zo met lagerwerk van een fiets dat wel de kogels en konen op hun falie krijgen maar de cups niet. Dat heb ik nu al heel vaak gezien en dat was nu ook in het voorwiel weer zo. Het klinkt en voelt nu weer als een nieuwe.
De achterpadden zijn anders dan van de Nederlandse fietsen omdat ze gesoldeerd of gelast zijn. Er zit geen boutje in om de framedelen aan elkaar te fixeren.
Het balhoofd is heel mooi maar ook net een beetje anders.
De cosmetische aspecten moet ik nog aanpakken maar dat wordt alleen maar een antiroest behandeling met zo weinig mogelijk verstoring van het huidige uiterlijk.
Ik vind het wel een stoere fiets zo.
Nog een bel er bij en hij is weer klaar
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
- Bijlagen
-
- CHW_7028_2.jpg (188.09 KiB) 8259 keer bekeken
-
- CHW_7002.jpg (176.5 KiB) 8260 keer bekeken
-
- CHW_7029.jpg (186.51 KiB) 8260 keer bekeken
-
- CHW_7007.jpg (185.29 KiB) 8260 keer bekeken
-
- CHW_7018_2.jpg (161.85 KiB) 8260 keer bekeken
-
- CHW_7036.jpg (107.04 KiB) 8261 keer bekeken
-
- CHW_7039_2.jpg (155.52 KiB) 8261 keer bekeken
-
- CHW_7040_2.jpg (138.37 KiB) 8261 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 25 sep 2013, 00.35, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
- HJvMontfort
- Berichten: 769
- Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
- Locatie: Bitgummole
- Contacteer:
Re: Görickewerke Bielefeld
Wat een heerlijke fiets is dit
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Re: Görickewerke Bielefeld
Beste Charles,
Wat een interessante fiets! Hulde voor de snelle renovatie!
Even een vraagje: Je maakt melding van een achtertandwiel 1/2"x1 1/16". De ketting zal de maat 1/2x3/16 hebben, resp. steek en breedte tussen de binnen-schalmen. Het kettingwiel wordt in de regel ook met die maat aangeduid, plus het aantal tanden. Maar wat geeft nu die 1 1/16" aan?
Groeten van
Henk L.
Wat een interessante fiets! Hulde voor de snelle renovatie!
Even een vraagje: Je maakt melding van een achtertandwiel 1/2"x1 1/16". De ketting zal de maat 1/2x3/16 hebben, resp. steek en breedte tussen de binnen-schalmen. Het kettingwiel wordt in de regel ook met die maat aangeduid, plus het aantal tanden. Maar wat geeft nu die 1 1/16" aan?
Groeten van
Henk L.
Re: Görickewerke Bielefeld
Is het niet gewoon zodat je broek minder snel blijft hangen?Fotomaan schreef:
Bij mijn weten moet een spie van boven naar beneden gemonteerd worden als desbetreffende cranck naar voren staat. Ik weet niet waarom dat zo is, iets met verdelen van krachten of zo, maar bij deze fiets was het precies andersom.
Re: Görickewerke Bielefeld
Hoi Henk,
De gebruikelijke maat voor transportfietsen.
Hoi Nummer 13,
't Is heel wel mogelijk want ik blijf nooit met mijn broek achter een spie hangen
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Dat 1/16" klopt inderdaad niet en moet 3/16" zijn.Even een vraagje: Je maakt melding van een achtertandwiel 1/2"x1 1/16". De ketting zal de maat 1/2x3/16 hebben
De gebruikelijke maat voor transportfietsen.
Hoi Nummer 13,
Zou dat het zijn?Is het niet gewoon zodat je broek minder snel blijft hangen?
't Is heel wel mogelijk want ik blijf nooit met mijn broek achter een spie hangen
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.