Görickewerke Bielefeld

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door fietser »

Framenummer 801152 slaat bij Göricke op ca. 1925. Kan het niet ook 1801152 zijn? Dan klopt het jaartal op de Torpedo-naaf een stuk beter.

De merknaam Roelewiel is op 19 september 1946 gedeponeerd. Op hun briefpapier gebruikten ze daarentegen nog zeker tot begin jaren '50 de aanduiding "Standaard kettingkasten- en metaalwarenfabriek Roelofsen & Van der Wiel".

'
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Eysfan »

Hallo Charles,

Als er een 1 voor het nummer staat is het een Göricke nummer van 1942.

Kijk nog eens goed en probeer een duidelijke foto te maken van dat nummer. Dan kan ik het vergelijken met het nummer in een andere Göricke transportfiets (Duits model) uit 1941-42.

Groeten,
Sjoerd
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sjoerd en Fietser,

het framenummer heeft zeker geen 1 voor de cijferreeks staan. :?
Ik heb het vanmiddag helemaal schoon geschuurd maar mijn camera weer eens vergeten :shock:
Het zijn duidelijk te lezen cijfers en er bestaat geen twijfel over dat het er zes zijn.
Die foto komt morgenavond dan kan je in't ieder geval de cijfers vergelijken.
Het nummer staat aan de rechterkant van de zadellug en is van boven naar beneden te lezen.
Het is me verder opgevallen dat alle lugs enigszins bol zijn aan de kant waar er geen framebuizen zitten.
De maat van de cups, de binnendiameter van het trapashuis is kleiner dan 45mm. Het ziet er uit of het 40mm is of nog iets kleiner.

Zou het kunnen dat het een fiets uit 1925 is en dat er een nieuwe naaf in gezet is? Misschien een doortrapper geweest?

En dat balhoofdplaatje, is het bekend uit welke periode dat is of is dat al die tijd hetzelfde gebleven?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

De merknaam Roelewiel is op 19 september 1946 gedeponeerd. Op hun briefpapier gebruikten ze daarentegen nog zeker tot begin jaren '50 de aanduiding "Standaard kettingkasten- en metaalwarenfabriek Roelofsen & Van der Wiel".
Hoi Fietser,

Leuke informatie dit :P
Ik wilde graag weten of bagagerekken waar Standaard op staat wel of niet van voor 1940 zijn maar dat is dus niet het geval.
Enig kenmerk is het ronde verbindingsstuk wat het liggende en staande gedeelte van het rek met elkaar verbindt. Het lijkt of dat wel wat ouder is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door fietser »

Ik wilde graag weten of bagagerekken waar Standaard op staat wel of niet van voor 1940 zijn maar dat is dus niet het geval.
Eigenlijk weten we niet of een rek met "Standaard" erop altijd vooroorlogs moet zijn. Dat ze ook na de oorlog nog de naam Standaard in de bedrijfsnaam gevoerd hebben wil niet zeggen dat er ook op (een deel van) de dragers nog Standaard stond. Het enige wat we weten is dat de naam Roelewiel zeer waarschijnlijk niet (veel) eerder dan het jaar van deponering is gebruikt.

'
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Sjoerd en Fietser,

Ik heb foto's gemaakt van het framenummer, van de 'mannetjes' en van de 'bolle' lugs.
Misschien dat je er iets van herkent of kunt vergelijken.

Het framenummer is echt 801152. Zonder 1 er voor.
Verder weet ik niet of het balhoofdplaatje van 1925 kan zijn of dat er misschien iets anders aan de hand is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
DSCN9742.jpg
DSCN9742.jpg (135.55 KiB) 7531 keer bekeken
DSCN9754.jpg
DSCN9754.jpg (130.97 KiB) 7531 keer bekeken
DSCN9748.jpg
DSCN9748.jpg (140.79 KiB) 7531 keer bekeken
DSCN9757.jpg
DSCN9757.jpg (192.81 KiB) 7532 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Eysfan
Berichten: 326
Lid geworden op: 5 jun 2012, 14.35

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Eysfan »

Ha Charles,

Ter vergelijking hierbij een foto van een Göricke nummer van ca. 1941. Het staat op dezelfde plaats ingeslagen maar het lettertype is anders, moderner.
Göricke 1941 nummer.jpg
Göricke 1941 nummer.jpg (17.5 KiB) 7516 keer bekeken

Op een Göricke transportfiets, Duits model, van 1942 zit dit balhoofdplaatje, ook moderner dan de jouwe.
Göricke 1942 balhoofdplaatje.jpg
Göricke 1942 balhoofdplaatje.jpg (35.7 KiB) 7516 keer bekeken

Zo'n zelfde balhoofdplaatje als op jouw fiets zag ik op een Göricke Kettenlos van 1927. Jammer genoeg heb ik het framenummer van deze fiets niet gefotografeerd.
Göricke 1927 balhoofdplaatje.jpg
Göricke 1927 balhoofdplaatje.jpg (58.22 KiB) 7516 keer bekeken
Het begint er toch op te lijken dat jouw Göricke van 1925 is en in elk geval niet van 1942. Een terugtraprem was iets wat vaak achteraf werd gemonteerd bij een als doortrapper gekochte fiets.

Of zo'n Standaard rek al in 1925 werd gemaakt? Misschien is het tegelijk met de naaf gemonteerd bij een revisie in 1942. We weten het niet. Hopelijk komen we nog eens wat meer te weten over wat Roelofsen & v.d. Wiel gemaakt hebben en vooral wanneer.

Groeten,
Sjoerd
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Nicolas »

Toch zit er een hoop verschil in die twee balhoofdplaatjes wanneer je goed kijkt, het onderste is veel fijner uitgevoerd,zal morgen eens kijken heb ook een Goricke uit de 20er jaren wat daar het framenummer van is.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Liefhebbers,

Het wordt nog spannend zo :P

Ik heb even bij Herbert Kuner op de site gespiekt :o en daar staat het volgende te lezen:

In 1926 verkocht Meerbeek zijn stamperij aan bedrijfsleider Van der Wiel en boekhouder Roelofsen, die onder het merk "Standaard" allerlei dragers en kettingkasten gingen maken.

Ik vraag me nu af of Eip Meerbeek de naam Standaard heeft gevoerd en dat die naam al van de stamperij was en ook is gebleven toen het werd overgenomen.
Dan zou het kunnen dat ze voor de overname al dragers maakten met de naam standaard er in geslagen maar dat is dus niet zeker.

Wat betreft het balhoofdplaatje zie ik veel overeenkomsten tussen die van mij en het oudere.
De foto's zijn op een andere manier genomen. Ik heb ze even naast elkaar op mijn schermpje gezet en ik zie weinig verschil.
Ik ga er voorlopig dus maar van uit dat de fiets van 1925 is of daaromtrent. Het rek is volgens mij ook een van de vroegere in deze vorm en uitvoering.

Wat betreft de achternaaf kan er een doortrapper ingezeten hebben maar het is natuurlijk ook mogelijk dat er al een remnaaf inzat en dat er in 1942 een andere in is gezet.
Als ik de fiets ga demonteren zal ik er in't ieder geval op letten of de achtervork 'te breed' is.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Laatst gewijzigd door Fotomaan op 4 apr 2013, 10.23, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Görickewerke Bielefeld

Bericht door Fotomaan »

Hoi Liefhebbers,

Ik was aan het zoeken naar info over Görickewerke Bielefeld en vond een meer dan leuke catalogus.
Ik heb hem naar Sandra de Geeter verzonden met de vraag of zij hem op de site wil zetten als ie er nog niet opstaat.
Hier vast een paar voorbeelden.
Met name de plaat om te laten zien dat ze sterke fietsen bouwden is leuk.
Ook het Geschäftsrad komt te voorschijn.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
goericke12 1914.jpg
goericke12 1914.jpg (360.8 KiB) 7480 keer bekeken
goericke36 1914.jpg
goericke36 1914.jpg (329.3 KiB) 7480 keer bekeken
goericke35 1914.jpg
goericke35 1914.jpg (368.15 KiB) 7480 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie