Maxwell uit 1962

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Maxwell uit 1962

Bericht door Fotomaan »

Hoi Liefhebbers,

Alweer even geleden heb ik een maxwell gekocht van een handelaar. Hij had nog niet gezien dat de crancks ongeveer 30 graden uit het lood stonden en ik dacht dat ik dat wel even zou oplossen. :?
Dat bleek echter nog niet zo eenvoudig. Tenminste, niet voor mij maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Ik heb de spiebanen opgelast maar ik moest 'eerst nog even leren lassen'.
Wij huren met meerdere mensen een grote ruimte en een van die mensen heeft een fatsoenlijk lasapparaat waar ik mee ben gaan experimenteren.
Dat lukte aardig en toen ik zo ver was om de as op te lassen moest ik nog even leren hoe je dat dan weer in de juiste vorm moet vijlen.
Het is daarbij de kunst om de spiebanen volkomen glad te krijgen en ze moeten precies gelijk lopen.
Dat vergt ook enige oefening wat betekent dat ik het vier keer over heb moeten doen voordat het cranckstel mooi in lijn stond.
Ondertussen was ik vijf cranckspieën verder, zeven nodig gehad dus.
Op de foto kan je goed zien hoe erg het was dus ze hebben er flink lang op doorgefietst toen het los zat.
Het lijkt dat de cranks zijn vervangen omdat er wat ruimte tussen de as en de crank zit maar ik vind het lastig om te beoordelen. Het voortandwiel was in't ieder geval nog bijna nieuw maar omdat het met vijf boutjes gemonteerd is kan ook alleen het tandwiel vervangen zijn.
De linkercranck was uitgeboord voor een spie van 10mm dik dus dat heb ik aan de andere kant ook maar gedaan. De spieën gingen er bijna helemaal in maar het is uiteindelijk weer goed gekomen.
Het zadel was ook iets geks mee omdat de ribbels van de strop niet op de juiste plaats zitten.
Als je alles goed vastdraait en gaat zitten dan kantelt het nog steeds naar beneden. Daar moet ik nog iets voor verzinnen.
De banden kon ik handhaven. Die gaan nog wel even mee.
De dynamo zat er nog op. De lampen het achterlichtje heb ik toegevoegd.
Er zit een Torpedo in het achterwiel met een E. Dat staat voor 1962 maar ook hier is het weer de vraag of de naaf origineel is. Het framenummer is K7481.
De dynamo van VT (= Lucifer) zat er nog op. De koplamp heb ik er aan toegevoegd
De lak is hier en daar niet helemaal origineel maar dat zie je allen maar op het stuur.

Ik heb geen idee of Maxwell spatbordplaatjes op het achterspatbord monteerde maar als iemand er een heeft die te veel is dan neem ik het graag over.

't Is weer een mooie fiets geworden en hij fietst weer als een nieuwe.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Bijlagen
Milimeters weg!
Milimeters weg!
DSCN9545.jpg (166.38 KiB) 3055 keer bekeken
Maxwell
Maxwell
DSCN9704.jpg (191.4 KiB) 3056 keer bekeken
Maxwell
Maxwell
DSCN9695 kopie.JPG (301.05 KiB) 3056 keer bekeken
Cranck's weer in lijn.
Cranck's weer in lijn.
DSCN9692.jpg (310.05 KiB) 3056 keer bekeken
Balhoofdplaatje
Balhoofdplaatje
DSCN9701 kopie.JPG (165.46 KiB) 3056 keer bekeken
VT op Maxwell
VT op Maxwell
DSCN9699.jpg (239.92 KiB) 3056 keer bekeken
VT op Maxwell
VT op Maxwell
DSCN9697.jpg (219.65 KiB) 3057 keer bekeken
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Ad transportfiets
Berichten: 100
Lid geworden op: 8 dec 2012, 21.34
Locatie: HOORN

Re: Maxwell uit 1962

Bericht door Ad transportfiets »

Hallo Charles

Mooi exemplaar ,ik denk dat er wel een spatbord ( Maxwell)plaatje op hoort.
Zijn er geen gaatjes in het spatbord die verwijzen naar "het plaatje"?
Of misschien de spatborden ooit vervangen
Bij die van mij zat er wel één op .

Groet Ad
Plaats reactie