verven transportfiets

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
ruudvreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2013, 11.34

verven transportfiets

Bericht door ruudvreugdenhil »

ik heb 2 transportfietsen staan die overgeschilderd zijn, dus de originele lak is niet meer te zien.

nu wil ik deze fietsen verven.
wat voor primer gebruiken jullie en wat voor verf + lak?

ik ben op zoek naar producten die niet erg duur zijn, geen 2 weken moeten drogen en zo goed mogelijk slijtvast zijn.

ik vind het te duur om de fiets te moffelen of te poedercoaten.

hoor het graag
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: verven transportfiets

Bericht door Nicolas »

Milieustaat van de gemeente misschien?
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: verven transportfiets

Bericht door gerritkan »

Hallo Ruud ,

Je hebt redelijke kans dat de originele lak er nog onder zit en soms valt het nog best mee hoe die er uit ziet .
Ik heb zelf eens gedaan bij een oude brommer met thinner , de originele lak kan meestal redelijk goed tegen thinner alleen de biezen en de transfers soms niet dus daar moet je mee op passen .
Natuurlijk ook niet binnen doen en er niet bij roken .

Als dat niets wordt en je vind de lak die een autospuiter gebruikt te duur , kan je een goede bootlak gebruiken of wat ik op m'n hoge bi gebruikt heb lak voor oa sluisdeuren .
Die droogde redelijk snel stof droog maar uit harden duurt wat .
Hammerite kan ook maar is niet echt goedkoop maar wel goed wat eigenlijk geld voor alle goede verf .
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: verven transportfiets

Bericht door Peter_L »

Hey Ruud,

Als je alles wil herlakken, is een gewone huis-tuin-en keukekenlak nog steeds het goedkoopste.
Neem een goede - syntetische - glanslak. Die kan je met borstel of pistool aanbrengen en is veel minder schadelijk dan 2 komponentenlak of Acrylverven. Verdunnen doe je best met synthetische verdunner en niet met White Spirit want dat glanst minder.
Bij het spuiten wel best een koolstofmasker gebruiken.
Droogtijd is iets langer, maar daardoor “vloeit" de verf ook veel mooier uit en krijg je een mooi oppervlak. Als er ooit schade is, is synthetische lak ook eenvoudig bij te werken met het penseel én je kan het - na uitharding - ook prima polijsten.
Volledig uitharden duurt wat langer ( ± 2 weken ) maar dat betekent niet dat je de fiets niet vroeger in elkaar kan zetten.
Een beetje vet of ook van die dunne papieren pakkingen ( zoals bv bij waterleidingen ) tussen de boutjes steken zorgt ervoor dat de lak niet gaat barsten.
Ikzelf doe het al zo' n 35 jaar op die manier - ook bij auto' s en motorfietsen ... :D

Als primer kan je best steeds een zinkhoudende grondlaag gebruiken ( wel de roest verwijderen natuurlijk )

Succes,

Peter
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: verven transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Wat is bij jou 'huis, tuin en keukenverf'?
Kan je een merk noemen dan ga ik dat ook een keer proberen.
Dat van die zinksverf doe ik ook al een tijdje en dat bevalt goed. Geen roest meer te zien na zo'n behandeling.
Het enige wat me altijd een beetje tegenvalt is de krasbestendigheid van de kleurlak die daar weer overheen gaat. Daar heb ik nog steeds geen goeie oplossing voor.

Het allergoedkoopste is de lak van de de Action. Dat kost geloof ik € 6.- per blik.
Het duurt niet zo lang voordat het droog is maar wel voordat het hard is. Het lijkt of het na een paar maanden nog steeds harder wordt.
Bedoel je dergelijke lak?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
ruudvreugdenhil
Berichten: 19
Lid geworden op: 24 jan 2013, 11.34

Re: verven transportfiets

Bericht door ruudvreugdenhil »

bedankt voor jullie reacties.
ik ga het proberen!
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: verven transportfiets

Bericht door Peter_L »

Fotomaan schreef:Hoi Peter,

Wat is bij jou 'huis, tuin en keukenverf'?
Zoals ik dus zei: een goeie synthetische ( alkydlak ) lak, zoals je gbruikt om bv ook buitenschrijnwerk te schilderen. Dat geeft de mooiste glans en vloeit mooier uit dan acryl- lak.
Er zijn vele merken die deze lak produceren, zoals Trimetal, Sikkens, Sigma, enz.
Vroeger kon je ook synthetische autolakken krijgen, maar die zijn vervangen door 2-komponentenlak en lak op waterbasis, dus zocht ik geschikte alkydlak voor m' n auto' s en motoren bij de drogist.
Zo kwam ik bij de hoogglanslak van De Keyn uit, wat heel goede en slijtvaste resultaten gaf. De laatste complete wagen die ik daarmee gespoten heb, was de kever cabrio van een vriend in 2000. Na 13 jaar glanst die nog steeds als nieuw...
Spijtig genoeg is de productie van die lak bij De Keyn gestopt en zocht ik een alternatief, dat ik vond bij de Histor hoogglanslak.
Daarmee spoot ik m' n BSA- motorfiets in 2006 en m' n dochters bromfiets nu 3 jaar geleden. Volgende projecten zullen ook met die Histor gespoten worden, want het resultaat mag er zijn.

Wel steeds Synthetische thinner gebruiken en geen White Spirit of terpentijn en dus ook best een Koolstofmasker als je de verf met het pistool opbrengt.

Als je de lak nadien wil polijsten, kan je best enkele weken wachten tot hij volledig uitgehard is. Nadien een laagje was aanbrengen - ik gebruik daarvoor Turtle wax - zorgt ervoor dat de lak véle jaren mooi blijft.

Hoewel het hier natuurlijk een forum voor oude fietsen is, plaats ik even enkele detailfoto' s van de (Histor-) glanslak op m' n motor-fietsjes.
Als dat “verboden" is, haal ik ze uiteraard weer weg... ;)

Peter
Lakwerk
Lakwerk
lakwerk.jpg (154.26 KiB) 9324 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: verven transportfiets

Bericht door Fotomaan »

Hoi Peter,

Bedankt voor de uitgebreide informatie.
Ik ga zo'n blikje Histor alkydlak halen om het uit te proberen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Peter_L
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mar 2013, 17.25
Locatie: Schilde, België

Re: verven transportfiets

Bericht door Peter_L »

Geen dank, Charles

Voor diegenen die geen pistool en compressor hebben om de verf te spuiten nog dit: synthetische lakken zijn ook perfect aan te brengen met het penseel natuurlijk.
Doordat de droogtijd langer is dan bij andere lakken, vloeit het geheel veel mooier uit en krijg je minder vlug strepen van penseel of kwast.

Peter
Stephan
Berichten: 26
Lid geworden op: 13 mei 2013, 12.26

Re: verven transportfiets

Bericht door Stephan »

Hallo Peter,

De verf (Histor) heb ik inmiddels in huis.
Ik heb alleen nog wat vragen over de verdunner.
Welke thinner gebruik jij? Hier zie ik er alleen maar die geschikt is voor cellulose lak.
En is terpentijn hetzelfde als terpentine?

Groeten,
Stephan
Plaats reactie