Fongers HZ-65: 362149
Geplaatst: 22 dec 2025, 23.45
Ongeveer vier jaar geleden kocht ik in Amsterdam deze grijze Fongers HZ-65: het was nogal een kneusje om te zien door het allegaartje aan onderdelen waar de fiets uit bestond..
Wat betreft de historie van deze fiets: oorspronkelijk in 1936 geleverd in Tilburg in de kleur zwart, uitrusting 10, zal ie waarschijnlijk begin jaren 50 terug naar Fongers zijn geweest om daar vervolgens in een voor die tijd modieuze kleur nml “Fongers grijs” te zijn gespoten. Daarbij heeft de fiets waarschijnlijk ook wat technische aanpassingen gekregen, zoals een moderne dynamo en achterlicht en het aanbrengen van een diagonaal pijpje voor de acherlichtkabel. Naven zijn origineel gebleven.
In de afgelopen jaren heb ik stapsgewijs deze fiets steeds verder onder handen genomen, onderwijl al die jaren ook gebruikend als dagelijkse fiets. Uitgangspunt in mijn achterhoofd bij deze restauratie was: hij moet in de basis ogen als een jaren 30 fiets, bruikbaar zijn en het mag best zichtbaar zijn dat ie ooit terug naar de fabriek is geweest.
Met de montage van een (van een Fongers afkomstige Speedwell) oliebad kettingkast is de metamorfose van deze fiets nu wel zo goed als ten einde gekomen. De kleur voor de kettingkast had ik al twee jaar geleden bij laten mengen, het initiële plan was een lakdoek kast.. maar toen kwam er een jaar geleden een HZ-60 uit de jaren 50 met incomplete maar fatsoenlijke oliebadkast op mn pad.. dus dat leek me wel een leuke uitdaging.
Voor dit project had ik een tijdje terug type transfers na laten maken die je eigenlijk enkel op de oliebadkasten vind..dat project liep uiteindelijk een beetje uit de hand waardoor ik uiteindelijk zo’n beetje alle denkbare transfers van Fongers na heb laten maken
Uiteraard valt er altijd nog wat te doen en is er altijd nog wat te wensen: maar het geheel is inmiddels een leuke fiets geworden.
Wat betreft de historie van deze fiets: oorspronkelijk in 1936 geleverd in Tilburg in de kleur zwart, uitrusting 10, zal ie waarschijnlijk begin jaren 50 terug naar Fongers zijn geweest om daar vervolgens in een voor die tijd modieuze kleur nml “Fongers grijs” te zijn gespoten. Daarbij heeft de fiets waarschijnlijk ook wat technische aanpassingen gekregen, zoals een moderne dynamo en achterlicht en het aanbrengen van een diagonaal pijpje voor de acherlichtkabel. Naven zijn origineel gebleven.
In de afgelopen jaren heb ik stapsgewijs deze fiets steeds verder onder handen genomen, onderwijl al die jaren ook gebruikend als dagelijkse fiets. Uitgangspunt in mijn achterhoofd bij deze restauratie was: hij moet in de basis ogen als een jaren 30 fiets, bruikbaar zijn en het mag best zichtbaar zijn dat ie ooit terug naar de fabriek is geweest.
Met de montage van een (van een Fongers afkomstige Speedwell) oliebad kettingkast is de metamorfose van deze fiets nu wel zo goed als ten einde gekomen. De kleur voor de kettingkast had ik al twee jaar geleden bij laten mengen, het initiële plan was een lakdoek kast.. maar toen kwam er een jaar geleden een HZ-60 uit de jaren 50 met incomplete maar fatsoenlijke oliebadkast op mn pad.. dus dat leek me wel een leuke uitdaging.
Voor dit project had ik een tijdje terug type transfers na laten maken die je eigenlijk enkel op de oliebadkasten vind..dat project liep uiteindelijk een beetje uit de hand waardoor ik uiteindelijk zo’n beetje alle denkbare transfers van Fongers na heb laten maken
Uiteraard valt er altijd nog wat te doen en is er altijd nog wat te wensen: maar het geheel is inmiddels een leuke fiets geworden.