Verloop 6sp cassette
Verloop 6sp cassette
Ik ben een fiets opnieuw aan het opbouwen en ben van plan om het originele wiel met originele cassette weer her te gebruiken. Het verloop ziet er echter nogal onnatuurlijk uit, en dan bedoel ik de sprong van 21 naar 28 tands. De derailleur (Shimano rd-6200 korte kooi) kan die 28 tands wel aan, en de eerste eigenaar schijnt met deze afmontage gefietst te hebben sinds 1981, maar puur uit nieuwsgierigheid.. is dit een gangbaar verloop? Zorgt dit niet voor extra snelle slijtage van die laatste twee kransjes omdat de ketting de sprong moet maken naar 28 tands wat niet heel zachtzinnig gaat?
Johan / algemeen fietsverslaafd, maar focus op Batavus racers / Mijn collectie op Instagram: @raptorlabz
- marco verbaant
Re: Verloop 6sp cassette
Het lijkt me geen logische laat staan "originele" vertanding. Maar ik zie wel meer monsterachtige om niet te zeggen idiote vertandingen op hedendaagse gravelfietsen, die een kleiner versnelling van 1:1 betekenen. Tot aan 51 tanden toe... 
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
-
m-gineering
Bij Shimano was het bijna altijd 21-24-28, zonder 24 er tussen zal het wel minder spontaan schakelenderaptor schreef: ↑27 dec 2025, 13.36 Ik ben een fiets opnieuw aan het opbouwen en ben van plan om het originele wiel met originele cassette weer her te gebruiken. Het verloop ziet er echter nogal onnatuurlijk uit, en dan bedoel ik de sprong van 21 naar 28 tands. De derailleur (Shimano rd-6200 korte kooi) kan die 28 tands wel aan, en de eerste eigenaar schijnt met deze afmontage gefietst te hebben sinds 1981, maar puur uit nieuwsgierigheid.. is dit een gangbaar verloop? Zorgt dit niet voor extra snelle slijtage van die laatste twee kransjes omdat de ketting de sprong moet maken naar 28 tands wat niet heel zachtzinnig gaat?IMG_20251227_132443110_HDR~2.jpg
/Marten
- marco verbaant
Al schijnen er wel freewheels te zijn met toch wel grote sprongen in de grote kransjes. Zoals de Multiple Freewheel TZ500 7-Speed 14-34 tands van Shimano. Die springt van 24 naar 34....
Op mijn gravelfiets heb ik ook een 34 als grootste op de 10-speed cassette, maar kan me niet heugen dat ik die ook echt gebruikt heb. De 11 aan de rechterkant overigens ook niet. Het voordeel van 10-speed is dan wel weer dat de sprongetjes niet exceptioneel zijn...
Op mijn gravelfiets heb ik ook een 34 als grootste op de 10-speed cassette, maar kan me niet heugen dat ik die ook echt gebruikt heb. De 11 aan de rechterkant overigens ook niet. Het voordeel van 10-speed is dan wel weer dat de sprongetjes niet exceptioneel zijn...
Lijkt me een typisch voorbeeld van een "escape gear". Alle kransjes dicht bij elkaar voor prettig kleine stapjes, maar één grote voor het geval dat.
Vergelijkbaar met een "half-step plus granny" aan de voorkant:
Vergelijkbaar met een "half-step plus granny" aan de voorkant:
Shimano verkoopt ze overigens nog steeds, onder de noemer Megarange. Ik heb er een paar jaar terug nog twee gekocht. 7-Speed freewheel:
- marco verbaant
Idd, zoals ik ook al aangaf....
Maar dat zijn freewheels, en deraptor heeft een cassette op zijn naaf.
Mij lijkt dat dit een zelf samengestelde cassette is, dat kon destijds met de 6-speed Uniglide. Mijn fietsenmaker had een bord in de werkplaats hangen met losse Shimano kransjes.
Misschien uit nood omdat er niks anders bruikbaars voorhanden was, of bewust als escape gear op een polderverzet.
Mij lijkt dat dit een zelf samengestelde cassette is, dat kon destijds met de 6-speed Uniglide. Mijn fietsenmaker had een bord in de werkplaats hangen met losse Shimano kransjes.
Misschien uit nood omdat er niks anders bruikbaars voorhanden was, of bewust als escape gear op een polderverzet.
- marco verbaant
Helemaal waar. Aan de essentie van het verhaal doet dit niets af. Met die eerste generatie Uniglide cassettes kon je inderdaad alle kanten uit. Overigens, vooral die eerste generatie had een body die nogal onderhevig was aan speling. Pas later kwam er een betere lagering. Die losse kransjes geldt overigens nog steeds bij veel cassettes, al is er steeds vaker in de grotere vertandingen sprake van zogenaamde spiders waarbij de drie grootste kransjes een onlosmakelijk geheel vormen.DaVinci schreef: ↑28 dec 2025, 00.58 Maar dat zijn freewheels, en deraptor heeft een cassette op zijn naaf.
En... ook in de oudere freewheels van o.a. Shimano, Suntour en Maillard kon je de kransjes los monteren. Wel waren er bij sommige tot wel drie soorten diameters.
- Bijlagen
-
- maillard.jpg (80.03 KiB) 4132 keer bekeken
-
m-gineering
Niet helemaal vergelijkbaar. Dan heb je typisch een achtercassette cq pignon met een groot maar regelmatig bereik. Kom je aan het eind van de cassette ga je op het crankstel van groot naar klein en achter schakel je andersom (en vv) . Je hebt dus twee aansluitende reeksen van verzetten. Maar omdat de stappen op de achtertandwielen zo groot zijn (valt niet op als je langzaam gaat) heb je er een gunstig gekozen extra voorblad waarmee je de sprongen tussen twee achtertandwielen kunt halveren.
/Marten