Velox Tressostar

Vragen, discussies en info over racefietsen en sportieve fietsen met derailleur.
Plaats reactie
marco verbaant

Velox Tressostar

Bericht door marco verbaant »

Ik heb een echt stuurlint fetisj door de jaren heen. Ben blij weer een klein partijtje mooi klassiek katoenen stuurlint te hebben kunnen scoren. :D
Bijlagen
WhatsApp Image 2026-01-05 at 13.04.26.jpeg
WhatsApp Image 2026-01-05 at 13.04.26.jpeg (196.1 KiB) 6219 keer bekeken
"de waarde van een klassieke fiets zit in het hart, niet in een portemonnee"
non-fixie

Re: Velox Tressostar

Bericht door non-fixie »

Tressostar, Tressorex, Veloplast: qua stuurgevoel en grip is er weinig beters te vinden. En met de vele kleuren waarin katoenen linten nog steeds verkrijgbaar zijn heb je veel opties om een fiets "mooi" af te maken. :)

Nadeel is wel dat die rolletjes allemaal te kort zijn. Ik heb vaker wel dan niet een derde rolletje opgeofferd om de klus af te kunnen maken:

drie rolletjes ....jpg
drie rolletjes ....jpg (428.11 KiB) 5972 keer bekeken
marco verbaant

non-fixie schreef: 5 jan 2026, 19.46 Tressostar, Tressorex, Veloplast: qua stuurgevoel en grip is er weinig beters te vinden. En met de vele kleuren waarin katoenen linten nog steeds verkrijgbaar zijn heb je veel opties om een fiets "mooi" af te maken. :)

Nadeel is wel dat die rolletjes allemaal te kort zijn. Ik heb vaker wel dan niet een derde rolletje opgeofferd om de klus af te kunnen maken:
Ja, korter dan vroeger denk ik wel eens. Maar ook, als je om het huis van de "half hoods" Mafac grepen moet dan kost dat idd extra. Normaal gaat het nét aan. Maar vooral, het is mooi klassiek.... :D
Bijlagen
rih05.jpg
rih05.jpg (341.32 KiB) 5932 keer bekeken
wimhermans

Bericht door wimhermans »

gewoon bij een forniturenzaak of stoffenzaak "keperband" kopen gaat per 1/2 meter, vele kleuren, kwaliteiten en meestal goedkoper.
marco verbaant

wimhermans schreef: 5 jan 2026, 21.14 gewoon bij een forniturenzaak of stoffenzaak "keperband" kopen gaat per 1/2 meter, vele kleuren, kwaliteiten en meestal goedkoper.
Idd een meer dan redelijk alternatief :D . Al is het weefpatroon net effe anders. Enne... het plakt niet....
wimhermans

Bericht door wimhermans »

in water leggen en strak nat aanbrengen. Als het droogt zit het best strak. Strak genoeg voor een rondje van 80km op een retrofiets
non-fixie

Bericht door non-fixie »

marco verbaant schreef: 5 jan 2026, 20.28 Ja, korter dan vroeger denk ik wel eens. Maar ook, als je om het huis van de "half hoods" Mafac grepen moet dan kost dat idd extra.
Die rolletjes zijn natuurlijk ooit gemaakt voor stuurtjes van 38cm, terwijl tegenwoordig 46cm eerder de norm is. Dat gaat natuurlijk fout. :D

Verder volg ik graag de groten in dit soort dingen. :) Zoals Jacques Anquetil. Die gebruikte ook altijd wel een rolletje extra, vermoed ik:

bar tape.JPG
bar tape.JPG (109.9 KiB) 2364 keer bekeken
marco verbaant

non-fixie schreef: 7 jan 2026, 19.45 Die rolletjes zijn natuurlijk ooit gemaakt voor stuurtjes van 38cm, terwijl tegenwoordig 46cm eerder de norm is. Dat gaat natuurlijk fout. :D

Verder volg ik graag de groten in dit soort dingen. :) Zoals Jacques Anquetil. Die gebruikte ook altijd wel een rolletje extra, vermoed ik:
Helemaal waar.... :D En tegenwoordig gaan we weer terug naar juist smaller. Oude staelen racefietsen is net als de mode. Het herhaalt zich eens in de zoveel tijd.
Plaats reactie