Klassieke bloktrappers te zwak?

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Plaats reactie
J Zuiderwijk

Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door J Zuiderwijk »

Ik had op mijn bakfiets klassieke bloktrappers geinstalleerd. Maar zojuist viel me op dat een van de trappers helemaal scheef stond. Uitelkaar gehaald, en duidelijk is de as helemaal verbogen:

image no longer available

Die trapper heeft nog geen 400km afgelegd, en was wellicht al veel eerder krom. De as is 10mm dik. Na wat rekenwerk, kan ik niet anders concluderen dat 10mm gewoon niet genoeg is, zelfs niet als het hoge sterkte staal betreft. Hebben andere bloktrappers wel dikkere assen?
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door fongers »

Hallo,

Hmm, normaal gesproken moet je nogal wat presteren wil je een pedaalas krom krijgen.. De echte oude blokpedalen zijn oersterk! Dit betreft (denk ik) een replica. Gewoon een setje echt oude eraan schroeven :)

Succes.

Groetjes Mark
J Zuiderwijk

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door J Zuiderwijk »

Tja, ik presteer ook heel wat ;) Met lading & tegenwind de bakfiets een viaduct over trappen bijvoorbeeld. Hmm, die oude trappers zijn niet makkelijk te vinden meer.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Ik herken je pedalen omdat ik ze op mijn Gazelle transportfietsen tegenkom. Volgens mij werden ze vroeger vaak 'af fabriek' gemonteerd.
Ook ik zet af en toe flink en langdurig aan met mijn 95kg lichaamsgewicht en het is me nog niet eerder overkomen dat er een pedaalas krom ging door lichaamskracht.
Het enige wat ik kan bedenken is dat er, of een materiaalfoutje in is geslopen, of de pedaal heeft een keer tegen de grond aangezeten.
Kan je er nog achter komen hoe de as in de cranck zat en in welke richting het ding verbogen is?

Beste tip die ik kan geven is een andere, rechte as voor de pedaal zoeken en vervangen.
Welke moet je hebben? De linkse of de rechtse? Dan zal ik eens kijken of ik er nog een heb liggen die over is :P
En meet de lengte even op voor de zekerheid.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door J Zuiderwijk »

De trapper had ik geinstalleerd op mijn bakfiets, dus die kan de grond niet hebben geraakt. Ik had ze nieuw aangeschaft (deze schijnen nog steeds in Duitsland te worden gemaakt). Ik heb de linker nog niet geinspecteerd, maar het zou heel goed kunnen dat die ook krom is.

Nu ik eraan denk, er zaten bloktrappers met reflectie op die ook krom waren toen ik ze verving nadat ik ermee verhuisd was. Geen idee of ze daarvoor al krom waren. Ik heb nu tijdelijk een nieuwe bloktrapper met reflectie erop zitten. Ik kijk even aan hoe die het doet.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

Er bestaan wel pedalen die een zwaardere as hebben. Op mijn Fama zitten ze gemonteerd.
'k Heb geen idee wat voor merk dat is en heb zo ook nog maar een keer gezien.
De pedalen zijn helemaal een verhaal apart. Moet je voorstellen, de contra 'moertjes' om de coontjes op zijn plek te houden moet je verstellen met sleutel 18. Oók nog niet eerder gezien. Meestal is dat 11. De as van de pedaal is aan het eind dikker dan de as van een achterwiel.
viewtopic.php?f=44&t=266

Maar ja, die zitten al op mijn Fama :?

Omdat het een beetje vreemd is dat je die dingen krom hebt getrapt hoop ik dat het toch een beetje 'nieuwerwetse zooi' is die ze gemaakt hebben :cry:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
J Zuiderwijk

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door J Zuiderwijk »

Het verbaast mij niets dat die assen dikker zijn. Ik vond het juist verbazend dat er maar een 10mm as in zit. Ik zie wat verschillende bloktrappers te koop, die zien er in ieder geval iets anders uit dan die ik nu heb, zoals hier:
http://www.gerardnavis.nl/?p=p_38&sName ... onderdelen Geen idee of die sterker zijn, maar ik ga die maar eens testen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jeroen,

De pedalen van Navis komen, als ik me niet vergis uit voormalig Tsjecho-Slowakije.
Ik ben bang dat de assen niet veel dikker zijn maar het is heel wel mogelijk dat de samenstelling en de bewerking van het staal anders en daardoor sterker is.
Ik heb ooit geprobeerd om een kromme as weer recht te zetten. Bij het minste geringste dat ik de as terug boog brak ie. Het is dus wel heel sterk maar ook heel bros.
Ik bedoel maar te zeggen dat staal en staal drie is ;)
Wie weet dat de assen van jou oude pedalen wat taaier waren en daardoor makkelijker te verbuigen.
Probeer er maar eens een weer recht te zetten en kijk maar of ie breekt.
In de bankschroef, stuk dikwandige pijp er overheen en richten maar.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Durabo88
Berichten: 2539
Lid geworden op: 2 jun 2012, 23.40
Locatie: Landsmeer

Re: Klassieke bloktrappers te zwak?

Bericht door Durabo88 »

Beste Jeroen,

Als je wilt mag je wel eens tussen mijn asjes zoeken of je de juiste ertussen kunt vinden. Ik weet alleen niet of je dicht in de buurt van Amsterdam woont.

Met vriendelijke groeten,

Y.
Sportief fietsend!
Plaats reactie