Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Vragen, discussies en info over de klassieke toerfietsen.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door maartenB »

Gisteren op de beurs na een tip van Maarten Waarlé deze fiets kunnen kopen. Gazelle volgens framenummer ca 1915-1916....
Hij had hem als kenner direct als Gazelle herkend, ondanks het transfer van Warwick, Coventry.
De fiets is ooit opnieuw gelakt, waarbij zo'n beetje alle nikkeldelen mee zijn gepakt. Daarna weer flink aan het roesten geslagen.
inmiddels heb ik de catalogus bekeken en foto's van soortgelijke fietsen op internet.
Ik vermoed dat het een nummer 1 is, goedkoop model dus. Er zouden vernikkelde velgen in horen.
Maar zijn die naven origineel? En die rembeugels, zouden die ook vernikkeld zijn geweest? Ik vermoed van wel, eigenlijk ...
Ze zijn precies hetzelfde als bij een soortgelijke fiets van André, ook het stuur is gelijk en dus vast en zeker origineel.

Had deze een balhoofdplaatje of een transfer?
En wat denk je van de pedalen?

Allemaal vragen, en er zijn misschien wel meerdere antwoorden want 1916 was oorlog en schaarste aan veel grondstoffen.
Wie een idee heeft: laat horen!!

groetjes,
Maarten


-----------------------------------------------------
IMG_7195.jpg
IMG_7195.jpg (108.44 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7196.jpg
IMG_7196.jpg (44.81 KiB) 8754 keer bekeken
Bijlagen
IMG_7209.jpg
IMG_7209.jpg (78.48 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7206.jpg
IMG_7206.jpg (88.61 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7204.jpg
IMG_7204.jpg (54.21 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7203.jpg
IMG_7203.jpg (47.3 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7201.jpg
IMG_7201.jpg (46.92 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7199.jpg
IMG_7199.jpg (69.83 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7200.jpg
IMG_7200.jpg (73.7 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7198.jpg
IMG_7198.jpg (93.5 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7197.jpg
IMG_7197.jpg (74.22 KiB) 8754 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door maartenB »

meer fotos
Bijlagen
IMG_7208.jpg
IMG_7208.jpg (94.81 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7210.jpg
IMG_7210.jpg (108.04 KiB) 8754 keer bekeken
IMG_7211.jpg
IMG_7211.jpg (57.85 KiB) 8754 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door Michiel Röben »

Hoi Maarten, denk dat je gelijk hebt, De pedalen werden ook door Gazelle gevoerd. Ik heb een Gazelle dienstfiets gehad die ook zulke pedalen had. De duurdere modellen hadden weer andere pedalen. Vrij uniek deze damesfiets van de deftige dienstbode... Madame had natuurlijk een duurdere Gazelle met buisversneller en veel nikkel maar de meid ja die moest het met een All weather model doen. Denk dat de naven en de remmerij bij nader inzien wel zullen kloppen als André zo'n zelfde type heeft. Deze fietsen hadden net als de dienstfietsen transfers ipv balhoofdplaatjes. Verschil moet er zijn. Mijn Gazelle D fiets had ook een mooie transfer. Dus denk nu minder twijfel, Maarten?

Mijn Gazelle D zal nog op het Yahoo forum te vinden zijn. Kun je ook de pedalen zien. Hebben we nog een linkje naar het oude forum? kan ik mijn oude foto's hier eens plaatsen scheelt weer veel fotowerk.
Misschien een foto bank maken op het forum?
Ik zoek nog een Gazelle met optrekremmen 1931 voor een project wat op stapel staat. Wie heeft er nog een wrakkie staan?

Groeten Michiel ;)
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door fietser »

Deze fietsen hadden net als de dienstfietsen transfers ipv balhoofdplaatjes. Verschil moet er zijn. Mijn Gazelle D fiets had ook een mooie transfer.
Voor zover ik weet hadden Gazelle-fietsen ook in de jaren 10 blikken balhoofdplaatjes. De transfers ken ik alleen van een zeer gering aantal Gazelle-fietsen, de oudste daarvan is van 1930. Is denk ik nooit standaard geweest. Ook bij jouw Gazelle dienstfiets van 1937 zat ooit een blikken plaatje op, je ziet de gaten nog duidelijk onder de transfer:
gazelle transfer.jpg
gazelle transfer.jpg (66.12 KiB) 8745 keer bekeken
En hier nog een foto van een pedaal van jouw Gazelle. Maar of dat bij een fiets van 1937 hetzelfde moet zijn als bij een van 1915/1916...?
gazelle pedalen.jpg
gazelle pedalen.jpg (88.49 KiB) 8745 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door Maarten Waarlé »

Over de pedalen van Maartens fiets versus die van Michiel,'
Dat zijn toch niet de zelfde pedalen?
Wat me op valt bij de pedalen van Maarten`s fiets is dat ze zo
handig geperst/gestanst zijn. Dat ziet er eerder jaren 50 dan jaren 10 uit.
Ik heb nog even in de Leonidas catalogus gekeken (als het gaat om eenvoudige fabricagetechnieken) maar daar zie je slechts pedalen met schroefstofkappen. Het voed mijn gedachte dat de pedalen wat nieuwer zijn. Bovendien is de fiets een keer opgeknapt toch?

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door Michiel Röben »

Hallo fietser,

Zo zie je maar weer. Ik heb me vergist met de pedalen met een andere fiets. Wat betreft het transfer kan ik melden dat deze er altijd heeft opgezeten (uit overlevering) De vorige eigenaar heeft de fiets nieuw gekocht en na een lang arbeidzaam leven aan de wilgen (de zolder van zijn schuurtje gehangen). Voor zover mij bekend is er nooit iemand met de fiets terug geweest naar Gazelle voor een remake dus mag ik er van uitgaan dat deze fiets zo geboren is. Graag zou ik willen weten of de Gazelle misschien voorgeboord was omdat dit productie technisch goedkoper zou zijn? Weet jij dat Fietser? Of dat de gaatjes lithografisch zijn aangebracht. Met andere woorden mee gedrukt in het transfer?

Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ennehh als er geen balhoofdgaatjes in het frame van Maarten zitten zou het zo maar kunnen dat er een transfer op heeft gezeten toch? Maarten graag een wat dieper onderzoek op de balhoofdbuis van je Gazelle 1916.

Groeten,
Michiel ;)
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Fietser, bij nadere bestudering idd gaatjes onder het transfer. Misschien door de fietsenmaker een transfer geplaatst na diefstal van het balhoofdplaatje?
Wie weet of dit Gazelle werk was ?

Michiel ;)
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door maartenB »

Dank voor jullie reacties!

Sjoerd vertelde me dat Gazelle wellicht transfers plakte als een fiets herzien was in de fabriek? Deze fiets van mij is zeker ook een keer herzien, allen niet bij Gazelle (Maar in Coventry ? :lol: :lol: ha ha)
Er zitten geen gaatjes onder de transfer op mijn fietsje, net even zeer kritisch gekeken/gevoeld.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door Michiel Röben »

Oefff ben blij dat ik niet helemaal ben afgegaan hier... Had ook al zo'n gevoel van dat moet toch mogelijk zijn. het logo op de oude Gazelle D dienstfiets is ook van een oud model transfer. Iemand???

Michiel ;)
fongers
Berichten: 187
Lid geworden op: 21 jun 2012, 20.48

Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels

Bericht door fongers »

http://www.flickr.com/photos/9623863@N0 ... hotostream

Dit is ook wel interessant denk ik :)

Groetjes Mark
Plaats reactie