Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Gisteren op de beurs na een tip van Maarten Waarlé deze fiets kunnen kopen. Gazelle volgens framenummer ca 1915-1916....
Hij had hem als kenner direct als Gazelle herkend, ondanks het transfer van Warwick, Coventry.
De fiets is ooit opnieuw gelakt, waarbij zo'n beetje alle nikkeldelen mee zijn gepakt. Daarna weer flink aan het roesten geslagen.
inmiddels heb ik de catalogus bekeken en foto's van soortgelijke fietsen op internet.
Ik vermoed dat het een nummer 1 is, goedkoop model dus. Er zouden vernikkelde velgen in horen.
Maar zijn die naven origineel? En die rembeugels, zouden die ook vernikkeld zijn geweest? Ik vermoed van wel, eigenlijk ...
Ze zijn precies hetzelfde als bij een soortgelijke fiets van André, ook het stuur is gelijk en dus vast en zeker origineel.
Had deze een balhoofdplaatje of een transfer?
En wat denk je van de pedalen?
Allemaal vragen, en er zijn misschien wel meerdere antwoorden want 1916 was oorlog en schaarste aan veel grondstoffen.
Wie een idee heeft: laat horen!!
groetjes,
Maarten
-----------------------------------------------------
Hij had hem als kenner direct als Gazelle herkend, ondanks het transfer van Warwick, Coventry.
De fiets is ooit opnieuw gelakt, waarbij zo'n beetje alle nikkeldelen mee zijn gepakt. Daarna weer flink aan het roesten geslagen.
inmiddels heb ik de catalogus bekeken en foto's van soortgelijke fietsen op internet.
Ik vermoed dat het een nummer 1 is, goedkoop model dus. Er zouden vernikkelde velgen in horen.
Maar zijn die naven origineel? En die rembeugels, zouden die ook vernikkeld zijn geweest? Ik vermoed van wel, eigenlijk ...
Ze zijn precies hetzelfde als bij een soortgelijke fiets van André, ook het stuur is gelijk en dus vast en zeker origineel.
Had deze een balhoofdplaatje of een transfer?
En wat denk je van de pedalen?
Allemaal vragen, en er zijn misschien wel meerdere antwoorden want 1916 was oorlog en schaarste aan veel grondstoffen.
Wie een idee heeft: laat horen!!
groetjes,
Maarten
-----------------------------------------------------
- Bijlagen
-
- IMG_7209.jpg (78.48 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7206.jpg (88.61 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7204.jpg (54.21 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7203.jpg (47.3 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7201.jpg (46.92 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7199.jpg (69.83 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7200.jpg (73.7 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7198.jpg (93.5 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7197.jpg (74.22 KiB) 8755 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
meer fotos
- Bijlagen
-
- IMG_7208.jpg (94.81 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7210.jpg (108.04 KiB) 8755 keer bekeken
-
- IMG_7211.jpg (57.85 KiB) 8755 keer bekeken
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Hoi Maarten, denk dat je gelijk hebt, De pedalen werden ook door Gazelle gevoerd. Ik heb een Gazelle dienstfiets gehad die ook zulke pedalen had. De duurdere modellen hadden weer andere pedalen. Vrij uniek deze damesfiets van de deftige dienstbode... Madame had natuurlijk een duurdere Gazelle met buisversneller en veel nikkel maar de meid ja die moest het met een All weather model doen. Denk dat de naven en de remmerij bij nader inzien wel zullen kloppen als André zo'n zelfde type heeft. Deze fietsen hadden net als de dienstfietsen transfers ipv balhoofdplaatjes. Verschil moet er zijn. Mijn Gazelle D fiets had ook een mooie transfer. Dus denk nu minder twijfel, Maarten?
Mijn Gazelle D zal nog op het Yahoo forum te vinden zijn. Kun je ook de pedalen zien. Hebben we nog een linkje naar het oude forum? kan ik mijn oude foto's hier eens plaatsen scheelt weer veel fotowerk.
Misschien een foto bank maken op het forum?
Ik zoek nog een Gazelle met optrekremmen 1931 voor een project wat op stapel staat. Wie heeft er nog een wrakkie staan?
Groeten Michiel
Mijn Gazelle D zal nog op het Yahoo forum te vinden zijn. Kun je ook de pedalen zien. Hebben we nog een linkje naar het oude forum? kan ik mijn oude foto's hier eens plaatsen scheelt weer veel fotowerk.
Misschien een foto bank maken op het forum?
Ik zoek nog een Gazelle met optrekremmen 1931 voor een project wat op stapel staat. Wie heeft er nog een wrakkie staan?
Groeten Michiel
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Voor zover ik weet hadden Gazelle-fietsen ook in de jaren 10 blikken balhoofdplaatjes. De transfers ken ik alleen van een zeer gering aantal Gazelle-fietsen, de oudste daarvan is van 1930. Is denk ik nooit standaard geweest. Ook bij jouw Gazelle dienstfiets van 1937 zat ooit een blikken plaatje op, je ziet de gaten nog duidelijk onder de transfer:Deze fietsen hadden net als de dienstfietsen transfers ipv balhoofdplaatjes. Verschil moet er zijn. Mijn Gazelle D fiets had ook een mooie transfer.
En hier nog een foto van een pedaal van jouw Gazelle. Maar of dat bij een fiets van 1937 hetzelfde moet zijn als bij een van 1915/1916...?
-
- Berichten: 2349
- Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Over de pedalen van Maartens fiets versus die van Michiel,'
Dat zijn toch niet de zelfde pedalen?
Wat me op valt bij de pedalen van Maarten`s fiets is dat ze zo
handig geperst/gestanst zijn. Dat ziet er eerder jaren 50 dan jaren 10 uit.
Ik heb nog even in de Leonidas catalogus gekeken (als het gaat om eenvoudige fabricagetechnieken) maar daar zie je slechts pedalen met schroefstofkappen. Het voed mijn gedachte dat de pedalen wat nieuwer zijn. Bovendien is de fiets een keer opgeknapt toch?
Groeten,
Maarten
Dat zijn toch niet de zelfde pedalen?
Wat me op valt bij de pedalen van Maarten`s fiets is dat ze zo
handig geperst/gestanst zijn. Dat ziet er eerder jaren 50 dan jaren 10 uit.
Ik heb nog even in de Leonidas catalogus gekeken (als het gaat om eenvoudige fabricagetechnieken) maar daar zie je slechts pedalen met schroefstofkappen. Het voed mijn gedachte dat de pedalen wat nieuwer zijn. Bovendien is de fiets een keer opgeknapt toch?
Groeten,
Maarten
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Hallo fietser,
Zo zie je maar weer. Ik heb me vergist met de pedalen met een andere fiets. Wat betreft het transfer kan ik melden dat deze er altijd heeft opgezeten (uit overlevering) De vorige eigenaar heeft de fiets nieuw gekocht en na een lang arbeidzaam leven aan de wilgen (de zolder van zijn schuurtje gehangen). Voor zover mij bekend is er nooit iemand met de fiets terug geweest naar Gazelle voor een remake dus mag ik er van uitgaan dat deze fiets zo geboren is. Graag zou ik willen weten of de Gazelle misschien voorgeboord was omdat dit productie technisch goedkoper zou zijn? Weet jij dat Fietser? Of dat de gaatjes lithografisch zijn aangebracht. Met andere woorden mee gedrukt in het transfer?
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ennehh als er geen balhoofdgaatjes in het frame van Maarten zitten zou het zo maar kunnen dat er een transfer op heeft gezeten toch? Maarten graag een wat dieper onderzoek op de balhoofdbuis van je Gazelle 1916.
Groeten,
Michiel
Zo zie je maar weer. Ik heb me vergist met de pedalen met een andere fiets. Wat betreft het transfer kan ik melden dat deze er altijd heeft opgezeten (uit overlevering) De vorige eigenaar heeft de fiets nieuw gekocht en na een lang arbeidzaam leven aan de wilgen (de zolder van zijn schuurtje gehangen). Voor zover mij bekend is er nooit iemand met de fiets terug geweest naar Gazelle voor een remake dus mag ik er van uitgaan dat deze fiets zo geboren is. Graag zou ik willen weten of de Gazelle misschien voorgeboord was omdat dit productie technisch goedkoper zou zijn? Weet jij dat Fietser? Of dat de gaatjes lithografisch zijn aangebracht. Met andere woorden mee gedrukt in het transfer?
Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ennehh als er geen balhoofdgaatjes in het frame van Maarten zitten zou het zo maar kunnen dat er een transfer op heeft gezeten toch? Maarten graag een wat dieper onderzoek op de balhoofdbuis van je Gazelle 1916.
Groeten,
Michiel
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Hallo Fietser, bij nadere bestudering idd gaatjes onder het transfer. Misschien door de fietsenmaker een transfer geplaatst na diefstal van het balhoofdplaatje?
Wie weet of dit Gazelle werk was ?
Michiel
Wie weet of dit Gazelle werk was ?
Michiel
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Dank voor jullie reacties!
Sjoerd vertelde me dat Gazelle wellicht transfers plakte als een fiets herzien was in de fabriek? Deze fiets van mij is zeker ook een keer herzien, allen niet bij Gazelle (Maar in Coventry ? ha ha)
Er zitten geen gaatjes onder de transfer op mijn fietsje, net even zeer kritisch gekeken/gevoeld.
Sjoerd vertelde me dat Gazelle wellicht transfers plakte als een fiets herzien was in de fabriek? Deze fiets van mij is zeker ook een keer herzien, allen niet bij Gazelle (Maar in Coventry ? ha ha)
Er zitten geen gaatjes onder de transfer op mijn fietsje, net even zeer kritisch gekeken/gevoeld.
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
-
- Berichten: 725
- Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
Oefff ben blij dat ik niet helemaal ben afgegaan hier... Had ook al zo'n gevoel van dat moet toch mogelijk zijn. het logo op de oude Gazelle D dienstfiets is ook van een oud model transfer. Iemand???
Michiel
Michiel
Re: Gazelle ca 1916 met vragen/twijfels
http://www.flickr.com/photos/9623863@N0 ... hotostream
Dit is ook wel interessant denk ik
Groetjes Mark
Dit is ook wel interessant denk ik
Groetjes Mark