Stofkap weg achternaaf Joco

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door JocoFoto »

Ik heb kortgeleden een Joco opgehaald met de bedoeling er, met behoud van zoveel mogelijk originele onderdelen, een bruikbare lichtgewicht stads/tourfiets van de maken.

Wielen en cranks lijken origineel, naven en cranks zijn van het merk 'Hermesse'. Mooie (zeldzame) Lepper velgen, dus ik wil de wielen graag houden.

Eerste inspectie toonde echter een probleem; links achter liggen de kogels open en bloot. Ik vermoed dat er een stofkap heeft gezeten? Of een aparte conus met een soort van rand die de boel afdekte?

Hoe dan ook, heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Afbeelding
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door HJvMontfort »

Ik heb wel kapjes liggen, weet niet of het de juiste is?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door JocoFoto »

Hallo hjwspan,

Dat weet ik natuurlijk ook niet zeker. Ik heb wel de naaf gemeten. De diameter van het gat (waar de as, conus, borgmoer in moeten passen) is minimaal circa 18mm. De buitendiameter lijkt net iets minder dan 30mm te zijn (29,6 of zoiets).

Helpt dat?

Alvast bedankt!
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door wimjansen »

Iets dergelijks heb ik wel eens zelf gemaakt uit de dunne wand van een ijzeren frisdrankblikje. Het centrale gat van een uitgeknipte ring wordt geklemd op de conus. Wanneer die lichtjes aanloopt en iets oversteekt over de rand van de cup laat dat geen stof door. Het blijft wel een noodoplossing.
DCR gaat nooit verloren....
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door fietser »

Ik vermoed dat er een stofkap heeft gezeten? Of een aparte conus met een soort van rand die de boel afdekte?
Het moet eigenlijk een (meedraaiende) stofkap geweest zijn, geen conus met daaraan vastzittende (stilstaande) stofkap. Dat is op de foto te zien, en de oplossing met stilstaande stofkap is ook inferieur. Dat past niet bij Joco. ;)

Ik heb nog precies 1 stofkap met 17,6 x 29,6 mm, dus vrijwel exact wat je zoekt. Die kan ik wel opsturen. Het slechte nieuws is dat er met koeienletters "K.T. TAIWAN R.O.C" op staat, dat wil je niet op je klassieker hebben staan. Maar je zult wel moeten. :mrgreen:

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Stofkap weg achternaaf Joco

Bericht door HJvMontfort »

Verhip fietser, dat doe je sneller dan mij!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie