Framehoogte Raleigh/BSA

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Plaats reactie
wies-pim
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jul 2012, 21.47

Framehoogte Raleigh/BSA

Bericht door wies-pim »

Ik wil een Raleigh of BSA fiets kopen met velgremmen als vrije tijdsfiets voor erbij, naast mijn Fongers HF met trommelremmen voor de stadse ritjes. De gewone framemaat is voor mij 60/61. Wat is dan de vergelijkbare maat voor een Engelse fiets, rekening houdend met 26" wielen? Mijn indruk is namelijk dat de grootste framemaat voor Raleigh BSA fietsen 58 cm is. Dat heeft misschien te maken met het omrekenen van de framehoogte in inches naar centimeters. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat 58 de meest voorkomende maat is en er dus zelden grotere te koop worden aangeboden. Staat de framehoogte trouwens op het frame bij Raleigh/BSA? Nameten is namelijk altijd lastig, zeker als je dat een ander moet laten doen, bijvoorbeeld als je een fiets op afstand wilt kopen.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Pim
Fongers HF60 1953, Empo kruisframe 1948
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Framehoogte Raleigh/BSA

Bericht door JocoFoto »

Hallo Pim,

Even een klein 'zetje' voor jouw vraag.....

Ik ben geen kenner van Raleigh/BSA. De oudere fietsen uit de jaren dertig en eerder waren vaak hoog (61cm enzo). Maar ik neem aan dat je denkt in de richting van een sportievere fiets uit de jaren vijftig/zestig/zeventig?

Bij vergelijkbare fietsen van Simplex/Locomotief waren alleen framehoogtes 56cm en 58cm verkrijgbaar. Beter gezegd; damesfietsen waren 56 cm (m.u.v. de Tour de France en het kruisframe), de heren 58cm. Er was dus geen keuze.

Overigens wilden mensen op Marktplaats altijd wel even meten voor me. Met de instructie 'het midden van de trapas tot bovenkant zadelbuis' kwam dat goed.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie