Spakenvragen

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Spakenvragen

Bericht door JocoFoto »

Ik wil (en na het knippen moet ik wel :D ) de wielen van mijn Joco omspaken. Daarvoor moet ik de juist nippels en spaken aanschaffen.

Voor is geen probleem, daar lijken de spaken origineel. Heel mooi dun, double butted, de nippels passen op het nokje met '15' op mijn spaakring. Kruis 3 gespaakt, prima. Kan ik één op één overnemen.

Achter is het een ander verhaal. Daar is de boel ooit eens 'gereviseerd' door iemand die er een 'sterk' wiel van wilde maken. De spaken zijn dus vervangen.

Een verdrietigmakende revisie, want alle spaakgaten in de velg zijn opgeboord. De nippels passen bij mij op nokje '12' van mijn spaakring. Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte? Ik wil namelijk double butted spaken terugzetten.

Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?

Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte. Ik zou denken dat dit niet kan kloppen, omdat er rechts een pion zit (Regina 4 speed). De inbouwbreedte van de achteras lijkt circa 12,5 cm te zijn, de afstand van flens tot flens is 7,3 cm. Als ik probeer logisch te redeneren moet de velg dus zo'n 5 cm rechts van het midden van de twee flensen komen te staan (lijkt veel zeg! :shock: ). Welke spaaklengtes moet ik nemen?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door JocoFoto »

Nog een vraagje erbij - is die inbouwbreedte van 125mm überhaupt wel nodig cq verstandig? Het lijkt zoveel. Volgens Sheldon Brown is 120mm gebruikelijk voor 5-speed.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door velophile »

Dag Jocofoto,
JocoFoto schreef:Nog een vraagje erbij - is die inbouwbreedte van 125mm überhaupt wel nodig cq verstandig? Het lijkt zoveel. Volgens Sheldon Brown is 120mm gebruikelijk voor 5-speed.
Jouw fiets zal uit de jaren 50 stammen; oorspronkelijk is de inbouwbreedte dus 120mm geweest.
Pas midden jaren 70 ging men over op 126mm. Als je een frameliniaal hebt, kun je het achterframe uitrichten. Als je wat ervaring hebt, gaat het ook met een touwtje.
JocoFoto schreef:Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte?
Ik ken ze niet, maar misschien zijn er wel 12'er nippels met een 14 schroefdraad. Als ik die zou zoeken, ging ik eens bij BMX-fietsjes kijken.
JocoFoto schreef:Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?

Het maakt niet veel uit, zeker geen "must".
JocoFoto schreef:Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte.
Gewoonlijk zijn de spaken aan de tandwielkant 2mm korter, omdat de hoek steiler is. Dat is dus technisch de juiste keuze; bij overspaken heb je dan toch meer voldoening van je werk.

Welke spaaklengte, daarvoor moet je toch even een berekening maken. Als je Internet Explorer en MS Office op de pc hebt staan, kan dat via mijn site:http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm

Groeten,Wiel
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door JocoFoto »

Bedankt Wiel. Ik heb het tooltje gedownload en gelukkig werkt het ook op de MAC met Numbers (het spreadsheatprogramma van Apple).

Ik laat het frame binnenkort richten door iemand met de spullen daarvoor. Is het de moeite waard om hem terug te richten naar 120mm, of maakt het weinig uit en zal ik het dus op 126mm laten? Het asje achter past nu goed, die zou ik moeten vervangen als het frame 120mm zou worden.

Overigens, mocht ik ooit overgaan naar een nieuw freewheel, past een Shimano 5-speed in die 120mm?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door velophile »

Als het frame goed spoort, is het eigenlijk niet nodig om terug te gaan naar 120mm; zeker niet als je eventueel over wil stappen op een 5-bak. Die past vermoedelijk ook in 120mm, maar je weet het pas als je het geprobeerd hebt.

Groet, Wiel
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door JocoFoto »

Bedankt Wiel,

Dan laat ik het zo.

Heeft het trouwens nog invloed op de derailleur? Die staat dan ook 5mm verder naar rechts. Toen ik hem kocht zat er een Campagnolo Rally op. Volgens de eigenaar haalde die niet alle tandwielen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door velophile »

Hallo Jocofoto,

Dat verandert de zaak natuurlijk. Zoek eerst naar een periode correcte derailleur. Misschien moet je dan alsnog terug naar 120mm.

Die Campa Rally hoort er niet op, die is veel te jong. Gelukkig doen dit soort dingen het op MP vrij aardig, vanwege het fetishkarakter van het merk.

Groeten, Wiel
peterl

Re: Spakenvragen

Bericht door peterl »

Beste Joco
De nippelgrootte is per fabrikant verschillend ,dus meet het gat in de velg en zoek er nippels bij. Er bestaan nippels nr 13 met een spaakgat nr 14 . Dubbel butted is dus te monteren.

m.vr.groet Peterl
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Spakenvragen

Bericht door RVester »

4x spaken werd zo ver ik weet (niet veel) alleen gedaan bij wat hogere naafflensen. Anders kruist je spaak half over de spaakkop van andere spaken heen, de spanningsconcentraties die je dan krijgt zorgen voor een minder stevig wiel.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1574
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spakenvragen

Bericht door Fotomaan »

Hoi Jocofoto,

Er is onderzoek naar gedaan waar uit naar voren komt dat 4 kruis gespaakt sterker is.
De koppen van de spaken zitten bij een torpedonaaf niet in de weg. De diameter van de flens is 55mm.
Bij een voornaaf zul je het uit moeten proberen maar ik heb er bij de voornaven van transportfietsen nog nooit problemen mee gehad. De diameter van de flensen van transportvoorwielnaven (weer een mooi scrabelwoord :P ) zijn meestal rond de 35mm.

In een 36 spaaks wiel, 3X gekruist, liggen de theoretische waardes iets hoger dan bij 4X gekruist: circa 58 N.

Vlechtpatroon theoretische spaakbelasting:

4X kruisen = 51 N
3X kruisen = 58 N
2X kruisen = 78 N
1X kruisen = 193 N

N=Newton

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie