Spakenvragen
Spakenvragen
Ik wil (en na het knippen moet ik wel ) de wielen van mijn Joco omspaken. Daarvoor moet ik de juist nippels en spaken aanschaffen.
Voor is geen probleem, daar lijken de spaken origineel. Heel mooi dun, double butted, de nippels passen op het nokje met '15' op mijn spaakring. Kruis 3 gespaakt, prima. Kan ik één op één overnemen.
Achter is het een ander verhaal. Daar is de boel ooit eens 'gereviseerd' door iemand die er een 'sterk' wiel van wilde maken. De spaken zijn dus vervangen.
Een verdrietigmakende revisie, want alle spaakgaten in de velg zijn opgeboord. De nippels passen bij mij op nokje '12' van mijn spaakring. Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte? Ik wil namelijk double butted spaken terugzetten.
Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?
Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte. Ik zou denken dat dit niet kan kloppen, omdat er rechts een pion zit (Regina 4 speed). De inbouwbreedte van de achteras lijkt circa 12,5 cm te zijn, de afstand van flens tot flens is 7,3 cm. Als ik probeer logisch te redeneren moet de velg dus zo'n 5 cm rechts van het midden van de twee flensen komen te staan (lijkt veel zeg! ). Welke spaaklengtes moet ik nemen?
Voor is geen probleem, daar lijken de spaken origineel. Heel mooi dun, double butted, de nippels passen op het nokje met '15' op mijn spaakring. Kruis 3 gespaakt, prima. Kan ik één op één overnemen.
Achter is het een ander verhaal. Daar is de boel ooit eens 'gereviseerd' door iemand die er een 'sterk' wiel van wilde maken. De spaken zijn dus vervangen.
Een verdrietigmakende revisie, want alle spaakgaten in de velg zijn opgeboord. De nippels passen bij mij op nokje '12' van mijn spaakring. Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte? Ik wil namelijk double butted spaken terugzetten.
Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?
Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte. Ik zou denken dat dit niet kan kloppen, omdat er rechts een pion zit (Regina 4 speed). De inbouwbreedte van de achteras lijkt circa 12,5 cm te zijn, de afstand van flens tot flens is 7,3 cm. Als ik probeer logisch te redeneren moet de velg dus zo'n 5 cm rechts van het midden van de twee flensen komen te staan (lijkt veel zeg! ). Welke spaaklengtes moet ik nemen?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Spakenvragen
Nog een vraagje erbij - is die inbouwbreedte van 125mm überhaupt wel nodig cq verstandig? Het lijkt zoveel. Volgens Sheldon Brown is 120mm gebruikelijk voor 5-speed.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Spakenvragen
Dag Jocofoto,
Pas midden jaren 70 ging men over op 126mm. Als je een frameliniaal hebt, kun je het achterframe uitrichten. Als je wat ervaring hebt, gaat het ook met een touwtje.
Het maakt niet veel uit, zeker geen "must".
Welke spaaklengte, daarvoor moet je toch even een berekening maken. Als je Internet Explorer en MS Office op de pc hebt staan, kan dat via mijn site:http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm
Groeten,Wiel
Jouw fiets zal uit de jaren 50 stammen; oorspronkelijk is de inbouwbreedte dus 120mm geweest.JocoFoto schreef:Nog een vraagje erbij - is die inbouwbreedte van 125mm überhaupt wel nodig cq verstandig? Het lijkt zoveel. Volgens Sheldon Brown is 120mm gebruikelijk voor 5-speed.
Pas midden jaren 70 ging men over op 126mm. Als je een frameliniaal hebt, kun je het achterframe uitrichten. Als je wat ervaring hebt, gaat het ook met een touwtje.
Ik ken ze niet, maar misschien zijn er wel 12'er nippels met een 14 schroefdraad. Als ik die zou zoeken, ging ik eens bij BMX-fietsjes kijken.JocoFoto schreef:Vraag 1; ben ik met die nippel-buitenmaat nu ook gebonden aan een spaakdikte?
JocoFoto schreef:Ten tweede, het achterwiel was kruis 4 gespaakt. Is kruis 4 daadwerkelijk beter dan kruis 3 bij een achterwiel met velgremmen?
Het maakt niet veel uit, zeker geen "must".
Gewoonlijk zijn de spaken aan de tandwielkant 2mm korter, omdat de hoek steiler is. Dat is dus technisch de juiste keuze; bij overspaken heb je dan toch meer voldoening van je werk.JocoFoto schreef:Ten derde, de spaken in het achterwiel waren links en rechts van gelijke lengte.
Welke spaaklengte, daarvoor moet je toch even een berekening maken. Als je Internet Explorer en MS Office op de pc hebt staan, kan dat via mijn site:http://www.velofilie.nl/wieltjes.htm
Groeten,Wiel
Re: Spakenvragen
Bedankt Wiel. Ik heb het tooltje gedownload en gelukkig werkt het ook op de MAC met Numbers (het spreadsheatprogramma van Apple).
Ik laat het frame binnenkort richten door iemand met de spullen daarvoor. Is het de moeite waard om hem terug te richten naar 120mm, of maakt het weinig uit en zal ik het dus op 126mm laten? Het asje achter past nu goed, die zou ik moeten vervangen als het frame 120mm zou worden.
Overigens, mocht ik ooit overgaan naar een nieuw freewheel, past een Shimano 5-speed in die 120mm?
Ik laat het frame binnenkort richten door iemand met de spullen daarvoor. Is het de moeite waard om hem terug te richten naar 120mm, of maakt het weinig uit en zal ik het dus op 126mm laten? Het asje achter past nu goed, die zou ik moeten vervangen als het frame 120mm zou worden.
Overigens, mocht ik ooit overgaan naar een nieuw freewheel, past een Shimano 5-speed in die 120mm?
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Spakenvragen
Als het frame goed spoort, is het eigenlijk niet nodig om terug te gaan naar 120mm; zeker niet als je eventueel over wil stappen op een 5-bak. Die past vermoedelijk ook in 120mm, maar je weet het pas als je het geprobeerd hebt.
Groet, Wiel
Groet, Wiel
Re: Spakenvragen
Bedankt Wiel,
Dan laat ik het zo.
Heeft het trouwens nog invloed op de derailleur? Die staat dan ook 5mm verder naar rechts. Toen ik hem kocht zat er een Campagnolo Rally op. Volgens de eigenaar haalde die niet alle tandwielen.
Dan laat ik het zo.
Heeft het trouwens nog invloed op de derailleur? Die staat dan ook 5mm verder naar rechts. Toen ik hem kocht zat er een Campagnolo Rally op. Volgens de eigenaar haalde die niet alle tandwielen.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Re: Spakenvragen
Hallo Jocofoto,
Dat verandert de zaak natuurlijk. Zoek eerst naar een periode correcte derailleur. Misschien moet je dan alsnog terug naar 120mm.
Die Campa Rally hoort er niet op, die is veel te jong. Gelukkig doen dit soort dingen het op MP vrij aardig, vanwege het fetishkarakter van het merk.
Groeten, Wiel
Dat verandert de zaak natuurlijk. Zoek eerst naar een periode correcte derailleur. Misschien moet je dan alsnog terug naar 120mm.
Die Campa Rally hoort er niet op, die is veel te jong. Gelukkig doen dit soort dingen het op MP vrij aardig, vanwege het fetishkarakter van het merk.
Groeten, Wiel
Re: Spakenvragen
Beste Joco
De nippelgrootte is per fabrikant verschillend ,dus meet het gat in de velg en zoek er nippels bij. Er bestaan nippels nr 13 met een spaakgat nr 14 . Dubbel butted is dus te monteren.
m.vr.groet Peterl
De nippelgrootte is per fabrikant verschillend ,dus meet het gat in de velg en zoek er nippels bij. Er bestaan nippels nr 13 met een spaakgat nr 14 . Dubbel butted is dus te monteren.
m.vr.groet Peterl
Re: Spakenvragen
4x spaken werd zo ver ik weet (niet veel) alleen gedaan bij wat hogere naafflensen. Anders kruist je spaak half over de spaakkop van andere spaken heen, de spanningsconcentraties die je dan krijgt zorgen voor een minder stevig wiel.
Re: Spakenvragen
Hoi Jocofoto,
Er is onderzoek naar gedaan waar uit naar voren komt dat 4 kruis gespaakt sterker is.
De koppen van de spaken zitten bij een torpedonaaf niet in de weg. De diameter van de flens is 55mm.
Bij een voornaaf zul je het uit moeten proberen maar ik heb er bij de voornaven van transportfietsen nog nooit problemen mee gehad. De diameter van de flensen van transportvoorwielnaven (weer een mooi scrabelwoord ) zijn meestal rond de 35mm.
In een 36 spaaks wiel, 3X gekruist, liggen de theoretische waardes iets hoger dan bij 4X gekruist: circa 58 N.
Vlechtpatroon theoretische spaakbelasting:
4X kruisen = 51 N
3X kruisen = 58 N
2X kruisen = 78 N
1X kruisen = 193 N
N=Newton
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Er is onderzoek naar gedaan waar uit naar voren komt dat 4 kruis gespaakt sterker is.
De koppen van de spaken zitten bij een torpedonaaf niet in de weg. De diameter van de flens is 55mm.
Bij een voornaaf zul je het uit moeten proberen maar ik heb er bij de voornaven van transportfietsen nog nooit problemen mee gehad. De diameter van de flensen van transportvoorwielnaven (weer een mooi scrabelwoord ) zijn meestal rond de 35mm.
In een 36 spaaks wiel, 3X gekruist, liggen de theoretische waardes iets hoger dan bij 4X gekruist: circa 58 N.
Vlechtpatroon theoretische spaakbelasting:
4X kruisen = 51 N
3X kruisen = 58 N
2X kruisen = 78 N
1X kruisen = 193 N
N=Newton
Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.