45mm thomson trapas

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
HDuinkerken
Berichten: 16
Lid geworden op: 7 mei 2013, 11.57

45mm thomson trapas

Bericht door HDuinkerken »

Ik heb een gazelle no1 met een thomson trapas althans dat denk ik.
Nou nu deze opgeknapt te hebben. Mis ik de kogellagers.

Kan ik standaard 40mm ringkogellager kopen. Of moet ik echt losse kogels doen zoals ze dat vroeger deden maar dan mijn vraag welke en hoeveel?

Ik zou ook wel een volledige complete nieuwe trapas willen aanschaffen maar die zijn niet meer te koop. En heb nog de mooie crankset van gazelle met de mooie gazelle erin verwerkt.

Wie o wie kan mij hierin helpen? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 1261
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.39
Locatie: Schilde (Antwerpen-B)
Contacteer:

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door asterduc »

dag Hilco en welkom op het forum.

Da is een mooi project, zo'n 50er jaren Nr1.

Die heb ik vorige zomer zelf ook gedaan, hierbij een link naar de foto van de restauratie
https://picasaweb.google.com/asterduc/1955GazelleNr1

Losse kogels erin, ik dacht 11 stuks aan elke kant. Blader maar eens door de fotos, daar vind je mogelijk een antwoord.

Een NOS Thompson (EICH) vind je nog wel hoor. Op een fietsbeurs kom je er altijd wel enkele tegen. Belangrijk is dan dat je de juiste Cupmaat hebt, die moet je even opmeten alvorens je naar de beurs stapt. Kosten doorgaans 2 tientjes.

Vergeet zeker geen fotos te posten hier, dat zien we graag :D

Groeten,
Ed
het wordt alsmaar GAZELLEger hier in Antwerpen
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door Fotomaan »

Hoi Hilco,

45mm cups is een grote maat die veel gebruikt werd bij transportfietsen.
Gazelle was daarbij tamelijk eigenwijs en monteerde cups met de maat 45,4mm, de buitenmaat van het gedeelte van de cup wat in de trapaslug verdwijnt is dan net 0,4mm groter.
Dat eigenwijze werd consequent doorgevoerd met de maat van de kogels. Die was bijna altijd 5/16" maar bij Gazelle 9/32" oftewel 1/32" kleiner.
Nou moet ik zeggen dat ik niet weet of dat bij Gazelle toerfietsen ook het geval was maar het is de moeite om dat even uit te zoeken.
Die cups heb ik nog wel liggen en een trapas ook wel maar of ik er de juiste lengtemaat bij heb kan ik zo niet zeggen. Zijn de gaten in de krancks 16mm of groter?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door fietser »

Hilco, je schrijft iets van 40mm ringkogellagers. Als dat betekent dat je de binnenmaat van het lege trapashuis hebt opgemeten en dat dat 40 mm is, dan heb je een Gazelle No. 8 waar eigenlijk een inschuifbus met een BSA-trapas met overmaatse kogels en cups in zat. En "ringkogellagers"... als je groefkogellagers (niet afstelbare industrielagers) bedoelt passen die er niet in, als je gewoon bedoelt of je kogels in een kooi (ring) kunt monteren i.p.v. losse kogels dan kan dat wel maar losse kogels zijn om verschillende redenen beter.

Als de inschuifbus niet meer aanwezig is kun je een gewone 40mm-Thompson-trapas monteren. Beetje jammer want niet origineel maar het werkt wel.

Tweede mogelijkheid: je hebt écht een No. 1 met een Thompson-trapas met 45,4 mm binnenmaat van het lege trapashuis. Het beste is dan om hiervoor originele Gazelle-spullen te gebruiken zoals Fotomaan aangeeft. De kogelmaat is dan 9/32" (ook bij toerfietsen), het verschil tussen zo'n Gazelle-as voor toerfietsen en voor transportfietsen zit hem in de dikte van de as zelf: toerfiets 16mm, transportfiets 17mm. Je kunt dus alle onderdelen van een transportfiets gebruiken behalve de as want anders past je crankstel niet op de (transportfiets-)as.

'
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 182
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door tdebruin »

Ziet er uit als een leuk project. Ik zou zeggen: begin met het kopen van een goede schuifmaat (eentje waar ook inches op aangegeven worden).

Voor de rest kan ik vooral de antwoorden van de kenners onderschrijven. Echt mooi om zoveel kennis zo snel paraat te hebben. En ik verwacht dat Asterduc je al aan de hand van deze foto's alles over dit model kan vertellen ;) .
HDuinkerken
Berichten: 16
Lid geworden op: 7 mei 2013, 11.57

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door HDuinkerken »

Ik ga even naar de fietsenmaker en koop wat kogels 9/32 22 stuks en uiteraard kogelagervet en ga lekker insmeren en erin gooien en dan trapas erweer aan doen.

Nu nog even een vraag het voorvork is dat een 1 inch of een 1 1/8.
En aan de cranks dat is toch een standaard schroefdraad voor trappers?

En bedankt voor de reacties jongens.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 182
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door tdebruin »

HDuinkerken schreef:Nu nog even een vraag het voorvork is dat een 1 inch of een 1 1/8.
En aan de cranks dat is toch een standaard schroefdraad voor trappers?
vork = 1 inch, kogelmaat gewoon 5/32" (en idd altijd liever losse kogels dan een kogelring).
cranks = 'normale' schroefdraad, dwz 9/16". Rechte pedaal heeft een 'rechte' schroefdraad, linke pedaal een 'linkse' (oftewel 'andersom') schroefdraad. Let op als je andere cranks hebt dan de originele, bij Gazelle herenfietsen heb je vaak 175mm lange cranks, bij dames modellen 165mm.

Suxes!
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1576
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door Fotomaan »

Hoi Hilco,

Als het er weer inzit kan je dan nog een paar foto's maken voordat de krancks er weer op gaan?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
HDuinkerken
Berichten: 16
Lid geworden op: 7 mei 2013, 11.57

Re: 45mm thomson trapas

Bericht door HDuinkerken »

Ik ga foto's maken als alles er weer in zit. Dat zal deze week of begin volgende week gebeuren

Nu even online kogellagers kopen, maar die zijn moeilijk te vinden.
Plaats reactie