disc adjusted hub
Geplaatst: 9 mei 2013, 15.29
Beste groep ,
Nog een keer de cup afstelbare naaf ten toon.
Ik ben bezig met het oplappen van een Rochet fiets van net na 1900 en in dat frame zat een achterwiel met zo`n bijzondere naaf.
Ik weet niet of het orgineel in deze fiets hoort te zitten maar de naaf is in ieder geval een franse uitvoering van het systeem.
Uiterlijk erg verwant aan Peugeot die in die jaren ook dergelijke naven bouwde en in de duurdere fietsen uitbracht. Ik was in de veronderstelling dat het geheel van binnen rot zou zijn maar dat viel allerzins mee. Deze naven zijn om reden van betere afdichting en misschien ook gewoon betere kwaliteit vaak in goede doen.
Duidelijk is dat er veel meer werk zit in zo`n naaf.
aan alle kanten zit schroefdraad en de gehele as is gehard omdat de conussen vast op de as zitten.
Op de velg staat een pijltje wat vermoedelijk de rijrichting aangeeft.
Dit is bij deze naven van belang omdat bij het verkeerd om in de fiets zetten van de voornaaf (bij achternaaf niet mogelijk ivm ketting) in theorie de lagers los zouden kunnen lopen.
Voordeel van deze naafconstructie is wel dat je het wiel in en uit de fiets kan halen zonder de afstelling te beinvloeden.
Als de as mee draait bij het vastzetten van de wielmoeren
gebeurt er niets met de conussen. O,ja ook heel Frans ; de kogels zijn in dit geval 6 mm ipv een kwart inch.
Groeten,
Maarten
Nog een keer de cup afstelbare naaf ten toon.
Ik ben bezig met het oplappen van een Rochet fiets van net na 1900 en in dat frame zat een achterwiel met zo`n bijzondere naaf.
Ik weet niet of het orgineel in deze fiets hoort te zitten maar de naaf is in ieder geval een franse uitvoering van het systeem.
Uiterlijk erg verwant aan Peugeot die in die jaren ook dergelijke naven bouwde en in de duurdere fietsen uitbracht. Ik was in de veronderstelling dat het geheel van binnen rot zou zijn maar dat viel allerzins mee. Deze naven zijn om reden van betere afdichting en misschien ook gewoon betere kwaliteit vaak in goede doen.
Duidelijk is dat er veel meer werk zit in zo`n naaf.
aan alle kanten zit schroefdraad en de gehele as is gehard omdat de conussen vast op de as zitten.
Op de velg staat een pijltje wat vermoedelijk de rijrichting aangeeft.
Dit is bij deze naven van belang omdat bij het verkeerd om in de fiets zetten van de voornaaf (bij achternaaf niet mogelijk ivm ketting) in theorie de lagers los zouden kunnen lopen.
Voordeel van deze naafconstructie is wel dat je het wiel in en uit de fiets kan halen zonder de afstelling te beinvloeden.
Als de as mee draait bij het vastzetten van de wielmoeren
gebeurt er niets met de conussen. O,ja ook heel Frans ; de kogels zijn in dit geval 6 mm ipv een kwart inch.
Groeten,
Maarten