ik kan een setje houten velgen krijgen. Het lijkt me wel leuk dat die fiets een setje houten velgen krijgt, maar worden die net zo gespaakt als normale stalen velgen?
Ik ben vandaag bij een meubelmaker geweest en de spatboren zijn uit beuken hout gemaakt en niet gestoomd maar uit volle materiaal gemaakt. Om daar een stuk aan te zetten is wel te doen (volgens de meubelmaker) maar of het ook langdurig heel blijft is de vraag. Dus daar moet ik nog eens over nadenken hoe dat ga doen. In ieder geval is beuken makkelijker te verkrijgen als essen.
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Houten velgen zouden het zelfde gespaakt moeten worden als stalen velgen met dat verschil dat de spaaknippels langer zijn om door het hout heen te kunnen steken.
Ik heb nog eens naar de foto`s van de Magneet gekeken maar de originele velgen zijn wel zeer bekoorlijk met hun oker verfje.
De fiets als geheel overigens ook met de zwarte lugs en het nog net leesbare balhoofdtransfer.
Kijk enorm uit met wat je veranderd want de ervaring leert dat het er meestal slechter van wordt.
Een fiets met dergelijk zeldzaam voorkomen dien je eigenlijk authentiek te houden.
Succes met het (niet)restaureren.
Maarten
Nou ik denk dat de meeste verzamelaars zo'n fiets liever in nieuwstaat zien dan met patina.......
Echter, een nieuw onderdeel op een fiets met patina ziet er over meestal niet goed uit. Dus ik zou zeker overwegen de oude velgen te houden.
Temeer omdat - ik kijk de laatste tijd veel naar Engelse lightweights. Een flinke groep enthousiastelingen spaart geld nog moeite om een roestig kaal frame weer terug te brengen naar de staat waarin het frame - wellicht - heeft verkeerd toen de fiets verkocht werd.
Steevast worden dan de onderdelen gekozen die op dit moment het meest populair (duur, prestige-verhogend) zijn. Charter Lea, Campagnolo Gran Sport enzovoort. Dus de goedkopere opties zie je amper, en die zijn na al die tijd net zo (of misschien door de onnatuurlijke zeldzaamheid veel meer) interessant.
Kortom, de originele velgen zijn de moeite van het behouden waard. En als je (erg) voorzichtig bent met het voorspatbord, blijf het gerestaureerde stuk ook wel zitten.