Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 8 mei 2013, 11.36

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Bastiaan »

Nicolas schreef:Leuke fiets!Hebben jullie die Opel uit 1956 ook nog?
Hallo Nocilas....,

nu ben ik wel erg verbaasd, hoe weet jij van die Opel uit 1956? wie ben jij precies?
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Nicolas »

Ken de oude Record van vroeger, was benieuwd of ie nog in de familie is?
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 8 mei 2013, 11.36

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Bastiaan »

Nicolas schreef:Ken de oude Record van vroeger, was benieuwd of ie nog in de familie is?
Als jij verteld wie jij bent dan vertel ik ook wat.
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 8 mei 2013, 11.36

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Bastiaan »

Hallo,

ik kan een setje houten velgen krijgen. Het lijkt me wel leuk dat die fiets een setje houten velgen krijgt, maar worden die net zo gespaakt als normale stalen velgen?

Ik ben vandaag bij een meubelmaker geweest en de spatboren zijn uit beuken hout gemaakt en niet gestoomd maar uit volle materiaal gemaakt. Om daar een stuk aan te zetten is wel te doen (volgens de meubelmaker) maar of het ook langdurig heel blijft is de vraag. Dus daar moet ik nog eens over nadenken hoe dat ga doen. In ieder geval is beuken makkelijker te verkrijgen als essen.
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Bastiaan,

Houten velgen zouden het zelfde gespaakt moeten worden als stalen velgen met dat verschil dat de spaaknippels langer zijn om door het hout heen te kunnen steken.
Ik heb nog eens naar de foto`s van de Magneet gekeken maar de originele velgen zijn wel zeer bekoorlijk met hun oker verfje.
De fiets als geheel overigens ook met de zwarte lugs en het nog net leesbare balhoofdtransfer.
Kijk enorm uit met wat je veranderd want de ervaring leert dat het er meestal slechter van wordt.
Een fiets met dergelijk zeldzaam voorkomen dien je eigenlijk authentiek te houden.
Succes met het (niet)restaureren.
Maarten
Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 9
Lid geworden op: 8 mei 2013, 11.36

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door Bastiaan »

Hallo Maarten...,

ja ik ben erg voorzichtig als het om het restaureren gaat.... een beetje patina is meestal veel mooier als alles nieuw te maken.
Ben sinds 1981 in Duitsland, wie taal fouten vind mag ze houden ik heb ze niet meer nodig. (maar ik doe mij best)
Gebruikersavatar
JocoFoto
Berichten: 338
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.48
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Restauratie Magneet jubileumsfiets 1934

Bericht door JocoFoto »

Nou ik denk dat de meeste verzamelaars zo'n fiets liever in nieuwstaat zien dan met patina.......

Echter, een nieuw onderdeel op een fiets met patina ziet er over meestal niet goed uit. Dus ik zou zeker overwegen de oude velgen te houden.

Temeer omdat - ik kijk de laatste tijd veel naar Engelse lightweights. Een flinke groep enthousiastelingen spaart geld nog moeite om een roestig kaal frame weer terug te brengen naar de staat waarin het frame - wellicht - heeft verkeerd toen de fiets verkocht werd.

Steevast worden dan de onderdelen gekozen die op dit moment het meest populair (duur, prestige-verhogend) zijn. Charter Lea, Campagnolo Gran Sport enzovoort. Dus de goedkopere opties zie je amper, en die zijn na al die tijd net zo (of misschien door de onnatuurlijke zeldzaamheid veel meer) interessant.

Kortom, de originele velgen zijn de moeite van het behouden waard. En als je (erg) voorzichtig bent met het voorspatbord, blijf het gerestaureerde stuk ook wel zitten.
www.joco.me voor meer (fietsen)foto's
Plaats reactie