Gazelle legerfiets wie weet er meer over?

Vragen en discussies over fietsen waarvan (nog) niet duidelijk is hoe oud of van welk merk ze zijn.
Plaats reactie
Rinaldo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mei 2013, 12.59

Gazelle legerfiets wie weet er meer over?

Bericht door Rinaldo »

ik heb sinds tijdje een Gazelle legerfiets. is helemaal compleet en grotendeels origineel. alleen zadel ontbreekt nog maar verder is alles origineel naar mijn weten. Wie weet hou oud en waar deze gebruikt zijn? staat nummer in het frame 77885 en dan nog denk niets maar zou een 8 of een 0 kunnen zijn geweest.
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Gazelle legerfiets wie weet er meer over?

Bericht door maartenB »

Hoi Rinaldo,
Welkom op het forum!
Het serienummer is volgens de lijst van De Oude Fiets van 1949-1950 en dan staat er ongetwijfeld inderdaad nog een getal achter.
Om meer te weten over je fiets moet je maar eens een paar duidelijke fotos plaatsen van details als trapas, cranks, voorvork, balhoofd. En de fiets als geheel natuurlijk.
Op de naaf van je terugtraprem staat waarschijnlijk ook een code die het jaartal weergeeft, als je dat ook kunt opzoeken?

De kenners vertellen je dan wel meer.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Lidnr13
Berichten: 398
Lid geworden op: 7 feb 2013, 20.13
Locatie: Bussum

Re: Gazelle legerfiets wie weet er meer over?

Bericht door Lidnr13 »

In juli 2012 is er al eens een thread geweest over een al of niet vermeende legerfiets. In reënactment kringen wordt wel aan civiele spullen een militair karakter gegeven als de originele niet voorhanden zijn. Ook is er vaak sprake van repro.
Zo'n fiets kan door deze of gene gemakkelijk groen zijn gespoten en daarbij ook nog op een kazerne terrein hebben rond gereden. Maar daarmee is het nog geen voor een legermacht geproduceerde fiets. Zoiets staat momenteel ook op MP.

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr

Deze fiets lijkt een Raleigh, gelet op de voorvork. Over militaire Raleigh fietsen heb ik echter nooit iets gelezen of gehoord. Dit geldt ook voor Gazelle fietsen. Ik ken wel iemand met een Gazelle met een dof groene kleur, maar ik betwijfel of dat een echte legerfiets is.

Legerfietsen werden meestal zwaar uitgevoerd met dikke banden, ketting 1/2 x 3/16, speciale bagagedrager, brede pedalen. Dit is wél een legerfiets.
Mercury Military Roadster
Mercury Military Roadster
P1000485.JPG (162.5 KiB) 2832 keer bekeken
Niettemin ben ik benieuwd naar de foto's van de Gazelle.

Groeten van
Henk L.
Plaats reactie