Pagina 1 van 1

SalFonZo

Geplaatst: 21 mei 2013, 22.24
door SalFonZo
Goedendag allemaal,

Ik ben SalF en kom uit enschede.
Ik ben een liefhebber van amerikaanse fietsen en vooral die van Elektra.

Ik kon me herinneren dat er vroeger bij mijn ouders in de schuur een oude omafiets stond die mijn moeder ooit had gekregen. De fiets is op een gegeven moment door mijn zwager meegenomen en heeft sindsdien bij hun in de garage gestaan, ondersteboven en met het voorwiel er af.
Ik liep al een tijdje met het idee rond om eens aan een Nederlandse fiets te beginnen en heb dat ding opgehaald.

De fiets blijkt dus een Fongers te zijn, Model DZ60, Framenummer E19988.

Dit zou betekenen dat de fiets uit 1949 moet zijn.

De bedoeling is om de fiets helemaal te demonteren, het frame helemaal op te poetsen, misschien wat blanke lak er over, en de fiets weer helemaal op te bouwen. Natuurlijk met een moois setje lichte bandjes er onder

Is deze fiets dat werkje waard?

Groet,

Salvatore

ps: is er een manier om het stuur en de zadelpen er af te halen zonder ze te beschadigen?

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]

Afbeelding[/URL]

Re: SalFonZo

Geplaatst: 22 mei 2013, 16.30
door maartenB
Hoi Sal,
Het is een fraaie, klassieke Hollandse fiets met een mooie uitstraling en zo te zien goed chroom. Als ik het goed zie heeft hij het stuur bevestigd met een klembout, dat duidt op een weat duurdere uitvoering.
Dus de moeite waard is het zeker, maar ga niet proberen je uren in geld om te zetten want de prijzen zijn gelukkig nog niet hoog voor dit soort fietsen.
Zitten stuur EN zadelpen onmogelijk vast? Dat is pech hebben!
Eerst: weken in kruipolie.

Bij het stuur (als de klembout enz. los zijn): fiets op de kop in het gras, voeten op het stuur, stevige houten balk in de voorvork zetten, natuurlijk helemaal tegen het balhoofd aan.
Dan heb je een mooie hefboom om kracht te zetten. Dit gaat het beste met 2 mensen.

Zadelpen vast: een flink zadel er stevig opzetten, draaien en dan nog komt hij niet los? Probleem ken ik eigenlijk niet. Misschien hebben ze er een keer een te dikke pen in geramd. Als dat zo is kun je een buis op die zadelpen lassen (of met een bout bevestigen) en dan draaiend eruit halen.
succes,
Maarten

Re: SalFonZo

Geplaatst: 14 jun 2013, 21.09
door SalFonZo
Zo, de fiets ligt helemaal uit elkaar. Ik moet zeggen dat het frame qua lak er heel slecht uitziet. De transfers en pinstripes zijn bijna niet meer te herkennen. Achtervelg is zwaar verroest en volgens mij is of het voorwiel ( want dat is zwart met pinstripes) of het achterwiel niet meer origineel, want dat is chroom (wel in heel slechte staat)

Wat is nu wijsheid? Het fietsframe gewoon schoonmaken en sealen met blanke lak, alles invetten, het chroom zo goed en zo kwaad het gaat roestvrij maken en alles weer opbouwen, of optie 2:

De fiets laten zandstralen, in brandweerrood laten poedercoaten en opbouwen met veel nieuwe onderdelen (stuur, wielen, zadel etc) om er een moderne klassieker van te maken...

Wat denken jullie?

Groet,

Salvatore

Re: SalFonZo

Geplaatst: 14 jun 2013, 21.17
door 1tm100
xxxx

Re: SalFonZo

Geplaatst: 15 jun 2013, 12.21
door maartenB
Lak natuurlijk gewoon zo houden, voor fel gekleurde retro-fietsen moet je naar een ander forum.
Kijk even hoe Ed zijn Gazelle P van 1961 heeft behandeld, dat kan met jouw fiets ook.
Het lijkt me dat bij dit tamelijk luxe Fongers model de verchoomde velg origineel is. Dat soort velgen is nog wel te vinden. De purist (zoals ik) zoekt er dan twee waarbij nog geen codes zijn ingeslagen, maar ik realiseer me dat ik daarmee wel een beetje ver ga als het om een gebruiksfiets gaat. Wellicht zie je links en rechts van het ventielgat van je huidige achtervelg de letters KRON - PRINZ staan. Dan weet je zeker dat het een originele velg is.

succes,
Maarten

Re: SalFonZo

Geplaatst: 15 jun 2013, 17.25
door SalFonZo
MaartenB, 1tm100,

Dank jullie voor de tips. Ik heb de lak nu plaatselijk behandeld met scratchremover van Mantis, een zeer lichte polisherzeg maar. De glans komt nu iets naar boven, echter op sommige plaatsen is de lak echt helemaal afgebladerd. Ik denk dat de fiets een 30tal jaar geleden (voordat mijn moeder hem kreeg) al plaatselijk bijgelakt is. Wat jammer is, is dat er van geen enkele transfer ook maar iets over is, alleen nog vage schimmen, want de rest is gewoon door beschadigingen weggekrast. Het verroeste chroom ben ik nu aan het behandelen met coca cola en aluminiumfolie, dat gaat behoorlijk goed, behalve sommige delen, zoals de remhandles, die zijn echt helemaal verroest. daar zit echt geen chroom meer onder. Dat van de wielen zal ik eens nakijken. Ik had ook het idee dat het achterwiel origineel is. Wat vaag is, is dat de wielen dezelfde naaf hebben, dus waarschijnlijk is alleen de velgrand verwisseld. is het een idee om beide velgen zwart te spuiten?

ps: dat van brandweerrood was natuurlijk een grapje :-) een fiets hoort zwart te zijn :-)

ps; weet iemand nog een Fongers Super Sport te koop voor weinig? Man, wat is dat een mooie fiets :-)

groet,

Salvatore

Re: SalFonZo

Geplaatst: 18 jun 2013, 11.06
door SalFonZo
kan iemand mij misschien helpen met de belijningen van deze fiets? als iemand close upjes zou willen fotograferen, zou ik heel blij zijn.

Het wapen op de voorkant probeer ik zelf te maken op transfer, hopen dat dat lukt :-)

bedankt alvast.

Salvatore

Re: SalFonZo

Geplaatst: 18 jun 2013, 16.51
door Michiel Röben
Hoi Salfonzo,
Ik sluit me aan bij Maarten. Terughoudend zijn met verf toedienen alleen plaatselijk waar nodig en voorzichtig in polijsten. De biezen, is niet zo erg als die bijna weg zijn hoort bij de leeftijd.Origineel zaten er volgens mij zwarte velgen in dit model maar kan ook chroom zijn. Als er groene biezen op een van de velgen zit zal dat de originele zijn. Het stuur wat echt verroest is gewoon uit el kaar kalen polijsten met een roterende staalborstel, vet of blanke lak er over en het ziet er weer netjes uit. Verchromen is vaak veel te duur voor dit soort fietsen. Als je alles schoon hebt en weer smeert en in elkaar zet, (vergeet niet het stuur en de zadel pen een lik vet te geven, kun je er weer 50 jaar op fietsen. Moet je eens met zo'n bouwmarktfiets proberen. na een jaar valt ie uit elkaar en weg 175 euro...

Succes met de terughoudende restauratie.

Michiel ;)

Re: SalFonZo

Geplaatst: 18 jun 2013, 16.57
door maartenB
er zijn ruwweg 2 verschillende belijningen geweest op de Fongers fietsen.
Heb je geen enkel restant meer dat je ons kunt tonen? het gaat om de manier waarop de lijnen 'eindigen', bijv. bovenaan de voorvork, vooraan het voorscherm en op de uiteinden van de framebuizen.

Ik heb wel fotos maar geen zin om van alles te verkleinen en te plaatsen als dat dan het verkeerde patroon is.