Moderne klassieker

Voor alle off-topic zaken.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Moderne klassieker

Bericht door jrietveld »

In de rubriek 'koffieklets' even een paar foto's van mijn splinternieuwe Azor elektrische fiets. Hoort strikt genomen niet op dit forum, maar het gaat wel om een nieuwe klassieker in spe!
Geen standaard e-bike, maar een fraai hydro getrokken alu frame met dito voorvork. Afgemonteeerd met Shimano 8-naaf en voorzien van een 418Wh accu (2,5 kg), die max. 130 km ondersteuning geeft. Op de foto is de rode sensor te zien die de kattingbladbeweging signaleert. Accu geeft stroom aan rollerbrake motor in voorwiel. Ondersteuning in vijf standen; vooral met tegenwind een genoegen en bijdragend aan een veel grotere actieradius. Met Schwalbe Marathon Plus banden en verzinkte ketting.

Azor is een kleine producent in Hoogeveen, die kwalitatief goede fietsen maakt; eigenaar Jan Rijkeboer heeft lang bij Union gewerkt en daar geleerd hoe het niet moet. Men maakt geen reclame, maar kan de vraag nauwelijks aan (ca. 11.000 fietsen per jaar); bijzondere modellen in het assortiment, deels geinspireerd op de Nederlandse klassiekers. Zie http://www.azor.nl.

groet, Jos
Bijlagen
SAM_3493.JPG
SAM_3493.JPG (249.21 KiB) 10042 keer bekeken
SAM_3492.JPG
SAM_3492.JPG (255.08 KiB) 10042 keer bekeken
SAM_3491.JPG
SAM_3491.JPG (247.37 KiB) 10042 keer bekeken
SAM_3490.JPG
SAM_3490.JPG (310.85 KiB) 10042 keer bekeken
gerritkan
Berichten: 396
Lid geworden op: 10 apr 2012, 14.44
Locatie: Workum

Re: Moderne klassieker

Bericht door gerritkan »

Hallo Jos .

Je senioren fiets is dus afgeleverd .
Sorry moest even plagen .
Veel fiets plezier , nu nog wat meer zon .

Groet Gerrit
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: Moderne klassieker

Bericht door Michiel Röben »

Wij zijn nog op zoek naar een electrische fiets van voor 1900. Ze zijn er wel maar waar? Gegarandeerd een prominente plaats in ons mooie boek.

Ennehhh Jos ik dacht dat je een jonge 50er was? Die hebben toch nog genoeg kracht in de benen? Wel een mooi merk, Kaspar heeft ook een Azor maar dan een kruisframe, daar is hij ook apetrots op... Zo zie je maar hoe een klein merk groot kan zijn. Onze aandacht heeft het merk al. Groeten uit Utrecht

Michiel Röben ;)
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Moderne klassieker

Bericht door jrietveld »

Ja: ik ben senior, nee: ik heb meer dan voldoende kracht in benen. De beeldvorming rond elektrisch fietsen ijlt wat na bij de praktijk. Gewoon eens proberen (e-bike huren) en flinke kans dat je ervoor valt. Ik ga deze zomer tochtjes van 100 km maken, waarbij dit type ondersteuning gewoon comfortabel is; tegenwind 25 km/u, meewind 30. Het nieuwe fietsen, zeg maar.

Michiel, ik ken geen elektro-fietsen van voor 1900, zelfs niet van afbeeldingen.

groet, Jos
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: Moderne klassieker

Bericht door velophile »

Ze waren er wel Jos, die elektrische fietsen voor 1900, maar ik heb er geen.
Wel een plaatje, groeten, Wiel
Bijlagen
electrictandemHumber1898.jpg
electrictandemHumber1898.jpg (50.66 KiB) 9972 keer bekeken
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: Moderne klassieker

Bericht door wimjansen »

Het nieuwe fietsen, ja. Onlangs op de sportieve fiets, tegen de wind in, hangend over de stuurbocht. Hijg, puf... Word vervolgens ingehaald door twee koutende oude moederkes op een electrobike, vrolijk pedalend met wat ondersteuning. Toch ga ik 'm nog niet inruilen!
Wim
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moderne klassieker

Bericht door Fotomaan »

Mijn moeder fietst niet meer maar ze kwam nog wel een paar bejaarde dames tegen, vier om precies te zijn die dat wél deden.
Dat was toen ze voor haar been een paar dagen in het ziekenhuis logeerde.
De fietsende dames deden dat ook, logeren, en hadden veel plezier met de verhalen die ze konden vertellen over de ongelukken die hadden gemaakt op hun fietsen met trapondersteuning. :twisted:

Groetjes uit het Elizabeth,
Itie en Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
RVester
Berichten: 75
Lid geworden op: 17 nov 2012, 17.41

Re: Moderne klassieker

Bericht door RVester »

Weet iemand hoelang zo'n open verzinkte ketting meegaat ten opzichte van een normale ketting in een kettingkast? Ik zie bij nieuwe fietsen steeds minder kettingkasten, en ik weet dat ik mijn racefietsketting goed moet onderhouden.

Verder, electrofietsjes houden mij op mijn racefiets niet bij. En op mijn Gazelle fiets ik zo relaxed mogelijk. Rechte rug, hoog stuur en vooral niet zwoegen want haast is voor mensen die slecht plannen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Moderne klassieker

Bericht door HJvMontfort »

Mooie fiets
Wij hebben bij de verhuur bakietsen en tandems die bij Azor geproduceerd worden, die zijn geweldig!
Natuurlijk gaat er wel eens iets kapot maar de kwaliteid druipt er van af!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Moderne klassieker

Bericht door HJvMontfort »

RVester schreef:Weet iemand hoelang zo'n open verzinkte ketting meegaat ten opzichte van een normale ketting in een kettingkast? Ik zie bij nieuwe fietsen steeds minder kettingkasten, en ik weet dat ik mijn racefietsketting goed moet onderhouden.

Verder, electrofietsjes houden mij op mijn racefiets niet bij. En op mijn Gazelle fiets ik zo relaxed mogelijk. Rechte rug, hoog stuur en vooral niet zwoegen want haast is voor mensen die slecht plannen.
De nieuwste wetten laten een fiets toe met ondersteuning tot 45 kilometer per uur, die trappen we er niet meer uit dadelijk, en dat kan voor hele nare situaties gaan zorgen in het verkeer.
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie