Moderne klassieker

Voor alle off-topic zaken.
Nicolas
Berichten: 206
Lid geworden op: 19 jun 2012, 22.12

Re: Moderne klassieker

Bericht door Nicolas »

Jos,
Fantastisch!
Taboe is wat dit betreft voor mij doorbroken, vriend van mij heeft vorige week 2 Sparta's E bikes gekocht, ik had daar bedenkingen bij.
Voor de grap even geprobeerd, en er gaat een wereld voor je open.
Die jij gekocht hebt is uiteraard flink over nagedacht en uiteraard over de prijs...........
Ik wil er ook een, en waar kan ik hem het beste kopen?

Dank voor je adsvies,
Met vr.gr.
Nico Heemskerk
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Moderne klassieker

Bericht door jrietveld »

Hoi Nico,

Als je van een kwalitatief goed Hollands product houdt even kijken op de site van Azor/Hoogeveen. Zij hebben in Haarlem ook wel een dealer. Levertijd van een custom made fiets ca. drie weken.

groet, Jos
peterl

Re: Moderne klassieker

Bericht door peterl »

Er staat een Juncker elektrische fiets in het Nemo museum in Amsterdam en hij kan ook draaien.
m.vr.groet
Peter Langemeijer
J&L Lexm
Berichten: 93
Lid geworden op: 3 feb 2013, 17.04

Re: Moderne klassieker

Bericht door J&L Lexm »

Een leuke afbeelding van een van de eerste elektrische fietsen, denk ik ,
is uit het blad de natuur 1884 ,volgens de bijgevoegde tekst heeft hij enige maanden proef gereden in Londen en was de snelheid regelbaar door meer of minder elementen te schakelen.
zelf,s met voorgeschreven verlichting staat er bij!!
lastiger lijkt me al die draaiende overbrengingen die aan je broek zitten te knabbelen.
de actie radius word niet genoemd ,
rondje om de kerk zal wel lukken lijkt me.
maar wat wel leuk is dat men toen al de elektrische mogelijkheid probeerde te benutten.
vroege elektrische fiets 1884
vroege elektrische fiets 1884
vroege elek. fiets.jpg (461.04 KiB) 8060 keer bekeken
groet Jan
remurk
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 jun 2012, 21.42

Re: Moderne klassieker

Bericht door remurk »

Elektrische fietsen zijn nuttig voor mensen die nog maar weinig spierkracht en uithoudingsvermogen hebben, maar het is volgens mij heel verkeerd om daar onnodig mee te beginnen. Indien je je beenspieren niet geregeld goed blijft trainen, raak je je beenspierkracht kwijt. Kijk naar astronauten, die na enkele maanden gewichtloosheid niet meer op hun benen kunnen staan. Bij elektrisch fietsen bevorder je wel je bloedsomloop en dat is op zich prima, maar je verwaarloost je beenspiertraining en dat is funest voor je fietsconditie. Met andere woorden: door elektrisch te gaan fietsen, terwijl je nog wel voldoende beenkracht hebt, creëer je zelf een situatie waarbij je op de duur nog onvoldoende kracht hebt om zonder trapondersteuning een behoorlijke afstand te kunnen fietsen. Indien je moeite hebt met fietsen kun je beter gaan trainen om licht te rijden op een goede derailleurfiets.
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Moderne klassieker

Bericht door fietser »

Het heeft inderdaad iets dubbels met die elektrische fietsen. Ik denk net als jij - zolang je niets mankeert kun je maar beter op eigen kracht blijven fietsen. Het is wel geinig op zo’n elektrische fiets, ik heb er ook eens een proefrit op gemaakt en je denkt dan “wow!”. Maar als je voor het eerst in een auto zit heb je hetzelfde effect van verbazing, alleen nog sterker. So what?

Elektrische fietsen zijn in mijn ogen voor twee groepen een zinvol alternatief: ouderen cq. mensen die iets mankeert, en mensen die middelgrote afstanden moeten afleggen waarvoor ze anders een auto zouden nemen i.p.v. een gewone fiets. Voor alle overige gebruikers is het slecht voor de conditie, de portemonee en het milieu. Je kunt natuurlijk ook op een elektrische fiets “trainen” door harder en/of verder mee te rijden. Maar is het nodig? Je zit wel met een onnodig dure en onnodig zware fiets waar een accu in zit die qua productie en afvalproblematiek in combinatie met de korte levensduur ronduit slecht voor het milieu is. Dus iedereen die hem niet echt nodig heeft: pak maar gewoon je klassieke sport- of racefiets. Net zoals remurk schreef :)
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Moderne klassieker

Bericht door jrietveld »

Hallo Remurk en Fietser,

Deze overwegingen ken ik natuurlijk ook. Je kunt er ook anders naar kijken; allereerst gaat het om regelbare ondersteuning; je kunt dus net zoveel kracht zetten als je wilt. In mijn geval (met een conditie waar helemaal niets aan mankeert) ga ik met stevig bijtrappen veel sneller dan op een gewone fiets en breid mijn actieradius behoorlijk uit. Interessant is ook dat iedereen die een e-bike heeft veel meer fietst dan hij/zij op een gewone fiets deed; het bevordert dus het bewegen! Ook stappen nogal wat forenzen over van de auto op de e-bike, wat in zekere zin winst voor het milieu oplevert. En goede accu's gaan naar verwachting behoorlijk lang mee. Ikzelf blijf overigens ook racefiesten en tochten maken op klassiekers.
Rond het thema elektrisch fietsen zit in ons gewetensvolle land de nodige mentale weerstand; naar mijn overtuiging een kwestie van tijd!

groet, Jos (vanuit New York, waar net een groot huurfietsenplan is uitgerold en het fietsen echt in opmars in, ook elektrisch...)
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Moderne klassieker

Bericht door fietser »

Ook stappen nogal wat forenzen over van de auto op de e-bike, wat in zekere zin winst voor het milieu oplevert.
Dat is wat ik bedoelde met middellange afstanden waar je met een elektrische fiets nog weleens mensen uit hun auto haalt. Een van de twee zinvolle toepassingen.

Voor de rest blijft het een fun-apparaat voor 40- of 50-plussers. Vroeger kocht je op die leeftijd als man een Harley-Davidson als je merkte dat je broek niet meer past. Nu wordt dat kennelijk de e-bike. Het probleem blijft zoals gezegd de accu. Een brok chemisch afval waarvoor bovendien schaarste grondstoffen worden gebruikt. Wat dat betreft hoop ik dat je met "naar mijn overtuiging een kwestie van tijd" geen gelijk krijgt.

Mobiliteit gaat altijd ten koste van het milieu, op lopen en gewoon fietsen na. De rest is een soort luxe, van de e-fiets tot het vliegtuig, waar je keuzes moet maken. Daar zijn geen vaste regels voor en iedereen moet dat zelf beslissen, als het maar bewust en met gevoel voor verantwoordelijkheid gebeurt.

Verzonden vanuit mijn desktop thuis.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 656
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Moderne klassieker

Bericht door jrietveld »

Eerst was er de Spartamed, voor bejaarden; de e-bike heeft een veel groter publiek; 40-plussers zie ik er nog niet veel op op, maar zeker wel 50-plussers. Het gaat dan niet om de mannen die met de aanschaf van een motor of sportwagen compensatie zoeken voor hun afnemende viriliteit (even kort door de bocht...). Om in de beeldspraak te blijven: echt sexy is de e-bike niet direct. Het gaat bij de kopers echt om het gebruiksgemak. Op het platteland is de schoolgaande jeugd die een eind moet fietsen een opkomende doelgroep; in de stad geldt dat voor moeders met jonge kinderen. De e-bike wordt steeds bereikbaarder met exemplaren van inmiddels onder de 1.000 euro bij de Aldi. Eigenlijk ontbreekt alleen nog de groep mannen van 20-50 jaar....

Vandaag in Central Park op een ouderwetse sportfiets gereden; wel weer even wennen hoor (het heuvelt daar aardig)!

groet, Jos
Bijlagen
IMAG0072.jpg
IMAG0072.jpg (209.49 KiB) 7924 keer bekeken
IMAG0071.jpg
IMAG0071.jpg (258.24 KiB) 7924 keer bekeken
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Moderne klassieker

Bericht door Fotomaan »

Central Park op een ouderwetse sportfiets gereden

Ouderwets???

We zitten hier toch bij vereniging 'de oude fiets'.
Ik heb het maar even tussen haakjes gezet :lol:

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie