Gespot op Marktplaats!

ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door ReinvB »

Wel een Fongers, leuke fiets op het eerste gezicht, maar wel een ambitieuze vraagprijs. De constructie bij de voorrem lijkt niet helemaal te kloppen bij het stuur. Volgens mij hoort dit stuur bij de remstang die recht naar benededen gaat,zonder extra hefboompje boven de vork met eerst een holle buis en onder een maaief stangetje in plaats van andersom. De eerdere trommelremsturen hadden veertjes in het midden van het stuur.
Ik dacht dat dit rond 1936 voor het eerst werd geintroduceerd dus hoe het oorspronkelijk bij juist deze fiets zat weet ik niet.
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Robins »

Bedankt voor je reactie, prijs is inderdaad ambitieus. Daarom staat hij in al sinds juni te koop waarschijnlijk. Wat vind jij een realistische prijs. Op zich wel een mooie fiets.
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door jrietveld »

Eenvoudig model, waarschijnlijk HF65. SA-trommelremmen lijken mij origineel. Kettingkast, verlichting en waarschijnlijk ook pedalen vervangen. Kwaliteit van lak en chroom nauwelijks te zien door de slechte foto's. Van dit goedkope model zijn er nog veel in omloop. Prijs is veel te hoog (350-400 zou realistischer zijn), vandaar al drie maanden geen beweging.

groet, Jos
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Robins »

De verkoper zegt inderdaad hf60, framemaat 65cm.
Fijn om jullie mening te horen, ik wil natuurlijk wel geld uitgeven, maar wel naar waarde.
Was een bagagedrager en optie?
Gebruikersavatar
jrietveld
Berichten: 655
Lid geworden op: 1 aug 2012, 12.08

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door jrietveld »

Het is HF65 (framehoogte 65 cm). De bagagedrager hoorde er in 1936 standaard bij. Goed kijken in welke staat lak en chroom verkeren!
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tredmolen »

Beste medeforumleden,

ik zag deze twee fietsen op de Duitse eBay-advertenties staan - niet ver van de Nederlandse grens in Oost-Friesland.

...Misschien willen ze wel terug naar huis ;)

:arrow: FONGERS

:arrow: BURGERS
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
ReinvB
Berichten: 409
Lid geworden op: 8 sep 2017, 09.35

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door ReinvB »

De handvatten zijn dezelfde als die op mijn eigen fiets, bij mijn fiets zijn die zeker niet origineel, maar vermoedelijk na een fabrieksrevisie geplaatst. Ik vind dat de combinatie van het stuur met het verdere remsysteem vragen opwerpt. Er zit iets niet helemaal kloppends aan- Lak is matig maar de fiets lijkt niet rot, dat is persoonlijk of je dat mooi vindt of niet. Dan is de fiets die tredmolen gevonden heeft een stuk mooier (al is die mischien maar 60 cm, ik kan dat niet zo goed zien op deze foto, voor duitse maatstaven is dat ook al een hoog frame).
Robins
Berichten: 46
Lid geworden op: 4 sep 2022, 17.39

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Robins »

Ja die van ebay ziet ɓeter uit, bedankt voor het melden.
Gebruikersavatar
tdebruin
Berichten: 179
Lid geworden op: 5 jul 2012, 22.47
Locatie: amsterdam

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tdebruin »

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... r-uit-1916

Ik ben geen grote Gazelle kenner, maar dit lijkt me toch eerder een Gazelle uit de jaren 50 met een ontbrekende cijfer dan een Gazelle uit 1916, toch?
.
Screenshot 2023-10-12 at 18.50.26.png
Fongers1952
Berichten: 719
Lid geworden op: 19 jun 2012, 21.18

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door Fongers1952 »

Klopt, moet haast wel een Gazelle uit 1954 zijn
Liefhebber van Fongers, Gazelle, Simplex en Lucia
Plaats reactie