Gespot op Marktplaats!

veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Zal ook niet goedkoop zijn maar zijn dan ook 2 leuke dingen in een koop. Een (ik schat zelf) jaren vijftig Fongers fiets met een Berini Eitje hulpmotor.

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... l-kenteken

Freek
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tredmolen »

...misschien interessant voor de een of de ander?

op de Duitse ebay worden momenteel diverse balhoofdtekens van oa Nederlandse merken aangeboden!

gewoon even kijken en scrollen ;-)

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R4 ... d&_sacat=0
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Tredmolen schreef
op de Duitse ebay worden momenteel diverse balhoofdtekens van oa Nederlandse merken aangeboden!
Mag na 77 jaar ook wel weer eens wat terug komen van onze fietsen 😂

Freek
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tredmolen »

veenofiets schreef: 15 feb 2022, 19.25 Tredmolen schreef
op de Duitse ebay worden momenteel diverse balhoofdtekens van oa Nederlandse merken aangeboden!
Mag na 77 jaar ook wel weer eens wat terug komen van onze fietsen 😂
Freek
:shock: Scheisse, had ik dit maar niet geschreven ...weer niet ver genoeg nagedacht!!

Nu zullen jullie waarschijnlijk Wiedergutmachung eisen in de vorm van vrije restitutie van al die plaatjes en ik zit hier lekker in de problemen..... Dus als hier nooit meer een bericht van mij verschijnt........ :shock: :?

:lol:
Vriendelijke groeten uit Berlijn, Richard
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Trendmolen schreef
Nu zullen jullie waarschijnlijk Wiedergutmachung eisen in de vorm van vrije restitutie van al die plaatjes en ik zit hier lekker in de problemen..... Dus als hier nooit meer een bericht van mij
Nee joh zat (als kind van ouders die in de oorlog kinderen waren) beetje te dollen ;)

Freek
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tredmolen »

veenofiets schreef: 16 feb 2022, 07.23 Nee joh zat beetje te dollen ;)
Evenzo hoor ;)

Ik kreeg in mijn Nederlandse jaren (90's) vrij regelmatig te horen dat "Opa zijn fiets terug" wil :roll: :mrgreen:
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door m-gineering »

tredmolen schreef: 16 feb 2022, 10.19
veenofiets schreef: 16 feb 2022, 07.23 Nee joh zat beetje te dollen ;)
Evenzo hoor ;)

Ik kreeg in mijn Nederlandse jaren (90's) vrij regelmatig te horen dat "Opa zijn fiets terug" wil :roll: :mrgreen:
Had je eerder om moeten vragen ;)
Bijlagen
vordering.jpg
vordering.jpg (79.26 KiB) 614 keer bekeken
/Marten
Gebruikersavatar
tredmolen
Berichten: 166
Lid geworden op: 23 jan 2014, 21.38
Locatie: Berlin

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door tredmolen »

Zo werkte het dus! Typisch Duits (ik zeg dit als Duitser), dat de fietsen niet zomaar gegrepen werden, maar alles keurig schriftelijk werd erkend... maar tenminste een voordeel voor de individueel geblesseerde, die toen kennelijk schadevergoeding kon vorderen van de Nederlandse Overheid. Uiteindelijk werden op die manier de opgeëiste fietsen betaald door de Nederlandse belastingbetalers: uitgewerkte kwaadaardigheid nogmaals, maar daar stonden ze om bekend, mijn landgenoten van toen... :?

Interessant onderwerp in ieder geval, waar zeker nog veel onderzoek naar te doen zou kunnen zijn, bijvoorbeeld: waar de Wehrmacht de fietsen voor gebruikte, of de fietsen na de bevrijding mee naar Duitsland gingen enz... maar dat gaat hier waarschijnlijk te ver.

Ik hoop in ieder geval dat via mijn link misschien de ene of de andere fiets een balhoofdplaatje (terug) krijgt ;)
m-gineering
Berichten: 1443
Lid geworden op: 27 sep 2012, 08.46
Locatie: kiel-windeweer

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door m-gineering »

tredmolen schreef: 16 feb 2022, 15.10 Interessant onderwerp in ieder geval, waar zeker nog veel onderzoek naar te doen zou kunnen zijn, bijvoorbeeld: waar de Wehrmacht de fietsen voor gebruikte, of de fietsen na de bevrijding mee naar Duitsland gingen enz... maar dat gaat hier waarschijnlijk te ver.
Alle bioscoop journaals toonden natuurlijk de frisse jongens en de hightech met tanks, vrachtwagens etc. Maar het leger er achter:
Der Pferdebestand der Reichswehr lag 1933 bei etwa 42.000 Pferden und stieg in der Wehrmacht der Vorkriegszeit auf etwa 170.000. Insgesamt wurden auf deutscher Seite im Zweiten Weltkrieg 2.800.000 Pferde eingesetzt.

En zoveel benzine zullen ze op het laatst ook niet meer gehad hebben
/Marten
veenofiets
Berichten: 354
Lid geworden op: 7 jan 2022, 21.33

Re: Gespot op Marktplaats!

Bericht door veenofiets »

Mgeneering schreef
Alle bioscoop journaals toonden natuurlijk de frisse jongens en de hightech met tanks, vrachtwagens etc. Maar het leger er achter:
Der Pferdebestand der Reichswehr lag 1933 bei etwa 42.000 Pferden und stieg in der Wehrmacht der Vorkriegszeit auf etwa 170.000. Insgesamt wurden auf deutscher Seite im Zweiten Weltkrieg 2.800.000 Pferde eingesetzt
.

Klopt. Opa de eigenaar van de Veeno die ik restaureer, moest met het paard benodigd voor de boerderij ook via die arbeitseinsatz de nodige uren geondrijden op het vliegveld om het paard te mogen houden.

Freek
Plaats reactie