tractorgeluiden

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

tractorgeluiden

Bericht door Maarten Waarlé »

Beste groep,

Ik ben al een paar maanden bezig met het opbouwen van een oude Franse racefiets van het merk Rochet.
Ik schrijf racefiets maar het kan ook een toerfiets met racestuur zijn. Een aantal onderdelen geven twijfel over het race karakter van de fiets maar dat even terzijde.
Erg incompleet en in slechte toestand bij de start is het nu toch een aardig ding geworden.
Velo Rochet
Velo Rochet
002.JPG (445.39 KiB) 7603 keer bekeken
Het aantrekkelijke aan het frame is de 65cm hart trapas -bovenkant zadellug.
Dat kom je bij Franse fietsen niet snel tegen.
Een en ander aan wielen,ketting en nog meer is erbij gezocht en of erbij gemaakt.
Ik denk dat dat ook nog verder gaat veranderen. zo denk ik aan 28x 1 1/2 wielen ipv de 28x 1 5/8 die er nu in zitten.
Op het moment echter zit ik met een ander probleem, namelijk de ketting loopt niet lekker.
Het achter tandwiel welke te smal is (zie foto) ontvangt te ketting niet lekker.
004.JPG
004.JPG (344.82 KiB) 7603 keer bekeken
Bij het langzaam draaien zie je de ketting steeds tegen een tand op lopen om vervolgens in het tandwiel bed te schieten.
Bij het fietsen ervaar je overdreven gezegd een traktor geluid/gevoel
Het lijkt of de steek van het achter tandwiel net niet goed is.
Alle onderdelen zijn netjes en niet gesleten dus daar zou het niet aan mogen liggen. Het aantal tanden achter is 8. Een erg klein tandwiel en ik vraag me ook af of een kleinere diameter ook invloed heeft op de tand vorm. Dat moet haast wel omdat de hoek verdraaiing per tand bij een klein tandwiel groter is dan bij een groter model.
Zou het hier mis zijn gegaan?

De kettinglijn is ook in orde . In eerste instantie niet maar het bleek dat ik de trapas met het langere deel aan tandwielkant had gemonteerd .Zo als te doen gebruikelijk bij Hollandse fietsen echter bij sommige Franse fietsen ,die met een komvormige voorbladbevestiging kan het wel eens andersom zijn. Deze komvormige bevestiging sluit dan over het trapashuis en de kettinglijn valt daarbij binnen de lager loop van de rechtse cup. Dit is prettig voor de belasting op de trapas.
Gaatje in de linker crank is voor het platsen van een gereedschap ter verdraaiing,afstelling  van de cup
Gaatje in de linker crank is voor het platsen van een gereedschap ter verdraaiing,afstelling van de cup
005.JPG (284.01 KiB) 7603 keer bekeken

Nadat ik de trapas op de juiste wijze gemonteerd had viel de kettinglijn-framemidden uit in 37mm en dat kwam na het plaatsen van een extra ringetje op het achterwiel overeen met het achter tandwiel.

Mocht iemand ervaring hebben met deze skip-tooth tandwielen/ kettingen dan hoor ik het graag. En een breder achtertandwiel
3/8 inch 8 of 9 tanden met ''normale'' schroefdraad moet nog gevonden worden. Mocht iemand iets dergelijks in huis hebben dan houd ik me aanbevolen.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
wimjansen
Berichten: 684
Lid geworden op: 4 aug 2012, 14.07
Locatie: Weesp

Re: tractorgeluiden

Bericht door wimjansen »

Het lijkt een racefiets, waarschijnlijk is het dat ook. In elk geval op deze poster lijkt dat racestuur er van fabriekswege al op te zitten.
Bijlagen
Cycles Rochet .jpg
Cycles Rochet .jpg (110.39 KiB) 7587 keer bekeken
DCR gaat nooit verloren....
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: tractorgeluiden

Bericht door HJvMontfort »

Halbrenner
(mijn droomfiets)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: tractorgeluiden

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
Mijn achterwiel in de Rudge deed dit ook naar 1 kant "hangen"
Bij na meten was de liggende achtervork heel iets gekanteld.
Heb toen de staande vork boven los gemaakt daar zat speling. deze verbusd. Opnieuw geboord . Nu ligt de ketting meestal in het midden en maakt geen rare geluiden.
Verder een fraaie fiets.
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: tractorgeluiden

Bericht door Michiel Röben »

hallo Maarten,
Allereerst, mooie fiets. Rond 1900 vermoed ik? Wat me opvalt aan de foto van het tandwiel (achter) dat daar de ketting nog steeds aanloopt tegen de voorkant van het tandwiel. Zie ik dat goed?
Zou kunnen dat de rechte lijn tussen voor en achter tandwiel nog steeds enigszins schuin loopt. Misschien nog een of twee ringen (of esthetisch fraaier) een busje er tussen zetten. Mijn Franse racer die waarvan jij de as gerepareerd hebt heeft ook een afstandsbus aan de tandwiel kant. maar lijkt ook enigszins op een tractor. Lijn staat ook nog steeds niet helemaal recht. Volgens mij is dat de enige manier om te zorgen dat de ketting niet tegen het tandwiel aanloopt.

groeten,
Michiel ;)
hans080
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 mei 2013, 20.58

Re: tractorgeluiden

Bericht door hans080 »

Hallo Maarten,

Volgens mij zou het zo maar kunnen zijn dat er een blokketting op hoort. Daarvan is de steek anders.

Afbeelding

Groeten,
Hans080
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: tractorgeluiden

Bericht door HJvMontfort »

Is een Blokketting gelijk aan een dubbelrol ketting? Het lijkt me zeker dat dit een dubbelrol ketting zou moeten zijn namelijk
(denk ik ook te zien op de foto dat dit er ook op zit)
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: tractorgeluiden

Bericht door Maarten Waarlé »

Dank voor jullie reacties!

Of het een racefiets is geweest oorspronkelijk is denk ik bij Franse fietsen wat moeilijker vast te stellen.
Onze nederlandse toerfietsen zijn duidelijk zwaar gebouwd en dan valt een racefiets wel op maar in de Franse mode liggen de verschillen wat dichter bij elkaar.
Ik heb toegang tot een 1900 catalogus van Rochet (in de VCC bibliotheek). Helaas kan ik het niet tonen hier maar er staan allerhande rijwielen in van ''bicyclette cours'' tot ''bicyclette de route'' .Ook ''demi-route'' wat denk ik het zelfde is als halbrenner. De kleine lettertjes maken het verschil; breedte afstand tussen de cranks bijvoorbeeld staat vermeld.
Wat bij mijn fiets opvalt is dat er een moer onder de vork zit die iets te maken heeft met een interne rem (zie ook foto van sterba).
Sterba tsjechie velo Rochet.jpg
Sterba tsjechie velo Rochet.jpg (165.85 KiB) 7505 keer bekeken
Op de twee type race sturen (diep en dieper)is het niet mogenlijk zo`n rem te monteren volgens de 1900 catalogus.
Vraag is dan ;is het stuur vervangen en de rem weggegooid of monteerden ze op iedere fiets de specifieke vork met montagemogelijkheid voor rem en is het stuur dan gewoon orgineel?

Zo zitten er op deze fiets nog een tweetal voor meerdere uiltleg (wel-geen race) mogelijke onderdelen...

Wat betreft het hakkelen bij het rijden, het is inderdaad wel de moeite waard nog eens naar de achtervork te kijken. Misschien zit er toch een scheve stand ergens.
Uiteraard dient het achtertandwiel nog vervangen te worden door een met bredere tanden. Ik las in de catalogus ; Chaine à double rouleaux 4mm intérieure au pas de 25mm4
Die Fransen willen het graag metrisch in mm aanduiden maar ik lees hier toch een inch maat doorheen.
Ik zal eens opzoek gaan.

Over de vraag of blok het zelfde is als dubbelrol; nee hoor.
Waar bij dubbelrol kettingen de beide rollen zitten zit bij een blok ketting een vaste langwerpig afgerond blokje. Voordeel van de dubbelrolketting is dat deze zich tegen de tand aan rolt bij het in elkaar bewegen van ketting en tandwiel waar de blok zich er in schrampt.

Groeten,
Maarten
Gebruikersavatar
Hans van de Stouwe
Berichten: 248
Lid geworden op: 1 jun 2012, 16.53

Re: tractorgeluiden

Bericht door Hans van de Stouwe »

Maarten,
wat ik nog weet van de vroege Peugeot,s is dat gewone heren frame een zadelpen van 24mm had. Een semi racer had 22mm.of het op gaat voor jou merk?
Waar verstand eindigd. Begint geweld.
Hans van de Stouwe
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: tractorgeluiden

Bericht door Maarten Waarlé »

Hans,
Bij m`n Rochet is de zadelbuismaat ook 24mm.
Of dat dan bij de racer dunner is staat niet geschreven meen ik maar in de 1900 catalogus geven ze wel aan dat de buizen groter van diameter zijn geworden met heel uitgebreid de maten van de diverse buizen. Mijn fiets heeft dan weer dikkere buizen dan daar genoemd dus ik vermoed dat deze Rochet van weer wat later is .
1905 of zo. Het type vork met open kroon verdween snel genoeg om deze fiets niet jonger te doen inschatten dan die 1905.

Ik heb ook ooit eens een catalogus/tabel van peugeot gezien met verschillende as-naaf maten. Daar viel me ook op dat de racers kleinere as maten hadden. Al heel specifiek licht gebouwd voor die tijd.
Ik denk dat die van mij toch meer een café racer is geweest.
Snel naar de kroeg en slingerend naar huis.

Groet,
Maarten
Plaats reactie