tractorgeluiden

Handige tips voor knutselaar en restaurateur, ervaringen, restauratieverslagen etc.
Gebruikersavatar
velophile
Berichten: 437
Lid geworden op: 8 aug 2012, 22.00
Locatie: Wijnandsrade
Contacteer:

Re: tractorgeluiden

Bericht door velophile »

Hallo Maarten,

Ik heb ergens nog wat liggen, dat volgens de oude eigenaar van een jaren 50 baanfiets af kwam. Een Renold blokketting met een aluminium opschroeftandwiel (4,5mm dik). De ketting lijkt me te kort voor een oude racer (127cm).

Groeten, Wiel
aluTandwiel+Renoldblokketting.jpg
aluTandwiel+Renoldblokketting.jpg (26.7 KiB) 3423 keer bekeken
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: tractorgeluiden

Bericht door Maarten Waarlé »

Hallo Wiel,
Leuk dat je naar het tandwiel hebt gekeken.
Ik moet bekennen dat er een 9 tands tandwiel op de post mijn kant op aan het komen is. Die zou dan de voorkeur hebben
omdat het tevens een wat fietsbaarder verzet op levert.
Nu nog hopen dat het ook wat beter voelt natuurlijk.
M`n Eagle met vergelijkbare ketting/tandwielen loopt geruisloos ,dus het moet gewoon kunnen.
Ik vind het wel fascinerend dat men voor baanfietsen blijkbaar alu achter tandwielen produceerde. Dat zal wel snel versleten zijn lijkt me.
Jou ketting zullen 50 schakels van een inch zijn.
Ook al weer nieuw voor me Een ware blokketting waar ik dubbelrol (in de jaren 50)zou verwachten!

in ieder geval erg bedankt voor het aanbod.

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: tractorgeluiden

Bericht door Michiel Röben »

Maarten, Als ik zo de advertentie uit die tijd zie en de kleding die de berijder aanheeft zou ik ook denken aan een sportieve maar geen racefiets. Zelfs die race safety van mij is al dun van buis, nu waren die al vaker dunner dan je zou denken, dus misschien zegt dat weer niks. De kleding is niet heel erg race achtig. Ennehh een cafe racer moet tegen een stootje kunnen toch? Alleen dacht ik dat die meestal gemotoriseerd waren...

Even wat off topic,
Ik heb een denk ik Frans stuur gekocht via Pieter, nu heb ik ooit die zwarte Franse fiets van jou gehad in de tijd dat je die Fongers Damesfiets aan het opknappen was. Ik zit te denken om die sturen te gaan gebruiken voor de Fongers tandem. Dichterbij het model kom ik waarschijnlijk niet. Ik heb er nog aan zitten denken om er een stuk tussen uit te slijpen in het midden, maar daar twijfel ik aan. Het stuur is helemaal gepolijst, ik dacht eerst dat het vernikkeld was. Ik zou dat andere stuur wat zwart is ook kunnen polijsten en dan heb ik 2 gelijke sturen die beter in het tijdsbeeld van rond 1900 passen.
In die tijd waren de sturen anders dan de "oma sturen" die Fongers later leverde.

Zou jij je mening kunnen geven over die sturen?

Groeten,
Michiel ;)
Maarten Waarlé
Berichten: 2349
Lid geworden op: 5 jun 2012, 21.49

Re: tractorgeluiden

Bericht door Maarten Waarlé »

Hoi Michiel,

Ja ,lijkt me wel het dichtst bij komen op jouw tandem, van die franse sturen.
Period right noemen de engelsen dat.
Het is gewoonweg niet te doen om zo`n frame weer helemaal kloppend op te bouwen. naven sturen zadels wat heeft er op gezeten?? De twee foto`s van de driewieltandem geven wel wat houvast maar dan nog ,zie het maar te vinden.
Ook die andere FG tandem die nog bestaat is ook flink gemoderniseerd meen ik dus daar heb je ook geen houvast aan.

Is de stuurbuis niet te dun vroeg ik me wel af. Is het bij jouw tandem niet 25mm ipv 22mm?

Groeten,
Maarten
Michiel Röben
Berichten: 725
Lid geworden op: 7 jun 2012, 14.23

Re: tractorgeluiden

Bericht door Michiel Röben »

Hallo Maarten,
Inderdaad is er een verschil in de stuurbuis dikte maar dat is al een keer gecorrigeerd op de tandem dmv een buisje in de voorvork zodat een 22 mm stuur er in past. wel toevallig dat ik nu net 2 de zelfde sturen heb en gelukkig maar. het stuur zelf is wel 25 mm maar de stang 22 dus. Het komt in ieder geval wat dichter bij het origineel dan de wat latere bekende Fongers sturen. Sturen moeten nog wel even vernikkeld worden in de toekomst maar dan begint het ergens op te lijken. Ben benieuwd hoe de tandem fiets met meesturend mechaniek. De New Departure naaf moet ook nog gemonteerd worden of de vroege SA naaf met Eady terugtraprem. Maar ik weet nog niet of die gaat werken.
Dan heb ik en versnellingen en terugtraprem. We zien wel. Een Torpedo naaf uit 1900 is niet te vinden, dat zou nog een optie zijn. Heeft er iemand die toevallig liggen?

groeten,
Michiel ;)
Plaats reactie