voor de eerste keer: hallo!
Geplaatst: 3 jun 2013, 15.54
hallo collega's fietsers,
Dit is m'n eerste keer dat ik een berichtje post; dus groeten uit het Antwerpse! M'n dagdagelijks gemotoriseerd voertuig is er eentje van 1969, en dat was de rede om een paar jaar geleden van een oudere buurman z'n oude fiets te krijgen. Een Gazelle die hij 'kort na de oorlog' nieuw ‘voor veel geld’ had gekocht. De fiets werd ingezet om dag in dag uit door weer en wind in de polders naar het veld te gaan. Nu gebruik ik de fiets nog steeds dagdagelijks, en bolt heerlijk. Het kadernummer 906407 vertelt blijkbaar dat die gefabriceerd werd in 1951. Mij lijkt de fiets nog relatief origineel (reflectoren, achterverlichting, zadel?), maar kenners onder jullie zullen dit kunnen beamen of ontkennen.
Persoonlijk vind ik de patine heerlijk, en een restauratie wens ik zeker niet; wel het in orde houden en mogelijk terug in originele staat brengen.
Hierbij toch meteen drie vragen: één: de fiets heeft geen poot, en op de traditionele bevestigingsplaats van huidige fietsen tussen 'zadelbuis' en spatbord is niet mogelijk, daar er een fijn metalen buisje is voor de bedrading van de verlichting onder de 'trapasbuis' richting achterwiel: het bevestigen van de poot zou deze buis pletten. Zou er dan ooit zo'n 'zwaaipoot' tot tegen de bagagedrager zijn geweest? Maar het type bagagedrager is bij mij totaal anders .... Dan toch ooit vervangen geweest?
Tweede vraag: het achterwiel leek me nog origineel, maar de potvitessen/naafversnellingen zijn blijkbaar totaal versleten zou ik zeggen: niet meer te regelen, en trappen geregeld door in 2 en 3. Is er bij jullie een remedie gekend? Of is dit effectief het einde van het ding? (momenteel heb ik er een vervangwiel gemonteerd). Kan er een nieuw mechanisme ingebouwd worden in het oude wiel en is dit überhaupt de moeite waard?
Vraag drie: de originele achterverlichting is behoudens de behuizing foetsjie: is dit nog ergens te verkrijgen en te vervangen?
Alle kenners-info welkom over de fiets!
Hartelijk dank voor jullie mogelijke antwoorden, en met vriendelijke fietsende groeten.
Denis
Dit is m'n eerste keer dat ik een berichtje post; dus groeten uit het Antwerpse! M'n dagdagelijks gemotoriseerd voertuig is er eentje van 1969, en dat was de rede om een paar jaar geleden van een oudere buurman z'n oude fiets te krijgen. Een Gazelle die hij 'kort na de oorlog' nieuw ‘voor veel geld’ had gekocht. De fiets werd ingezet om dag in dag uit door weer en wind in de polders naar het veld te gaan. Nu gebruik ik de fiets nog steeds dagdagelijks, en bolt heerlijk. Het kadernummer 906407 vertelt blijkbaar dat die gefabriceerd werd in 1951. Mij lijkt de fiets nog relatief origineel (reflectoren, achterverlichting, zadel?), maar kenners onder jullie zullen dit kunnen beamen of ontkennen.
Persoonlijk vind ik de patine heerlijk, en een restauratie wens ik zeker niet; wel het in orde houden en mogelijk terug in originele staat brengen.
Hierbij toch meteen drie vragen: één: de fiets heeft geen poot, en op de traditionele bevestigingsplaats van huidige fietsen tussen 'zadelbuis' en spatbord is niet mogelijk, daar er een fijn metalen buisje is voor de bedrading van de verlichting onder de 'trapasbuis' richting achterwiel: het bevestigen van de poot zou deze buis pletten. Zou er dan ooit zo'n 'zwaaipoot' tot tegen de bagagedrager zijn geweest? Maar het type bagagedrager is bij mij totaal anders .... Dan toch ooit vervangen geweest?
Tweede vraag: het achterwiel leek me nog origineel, maar de potvitessen/naafversnellingen zijn blijkbaar totaal versleten zou ik zeggen: niet meer te regelen, en trappen geregeld door in 2 en 3. Is er bij jullie een remedie gekend? Of is dit effectief het einde van het ding? (momenteel heb ik er een vervangwiel gemonteerd). Kan er een nieuw mechanisme ingebouwd worden in het oude wiel en is dit überhaupt de moeite waard?
Vraag drie: de originele achterverlichting is behoudens de behuizing foetsjie: is dit nog ergens te verkrijgen en te vervangen?
Alle kenners-info welkom over de fiets!
Hartelijk dank voor jullie mogelijke antwoorden, en met vriendelijke fietsende groeten.
Denis