Transportfiets Phoenix 372016

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Daar is hij dan eindelijk, mijn Phoenix 28inch transport fiets
Een leuke fiets om te zien, wellicht mooier in het echt dan de foto's op marktplaats deden verwachten.

Afbeelding

De fiets is volgens mij origineel gelakt in een donker zeg maar leger groen aangezien de transfers over deze laag zitten.

Afbeelding

Op het voorrekje (ook origineel Phoenix) is weinig tot geen lak te ontdekken. Hij is wel mooi getekend door het weer en de planten waar hij wellicht tussen gestaan heeft.

Afbeelding

Het framenummer is wat raar aangezien er een vijfer verkeerd om staat en de 0 een aanhangsel heeft gekregen.

Het balhoofd word gesierd met een 'nieuw' balhoofd plaatje, waarnaar ik zou denken dat de fiets (samen met het aanwezige framenummer) ergens eind jaren 50, begin jaren 60 zou moeten zijn. Maar als iemand hier een duidelijker jaartal voor heeft hoor ik het graag.

Afbeelding

Zowel de band als de velg voor zijn in zwaar gehavende staat.
De velg heeft een stuk waar nouwelijks lak te bekennen heeft waarschijnlijk van het stil staan en de band heeft een vreselijke scheur waar ik dan ook een nieuwe voor moet gaan zoeken.

Afbeelding

De achter en voornaaf lijken mij origineel. Er zit ongeveer een kwart centimeter speling op de achternaaf, hier staat een F op waarna hij me van 1963 lijkt.

Afbeelding

Op het achterspatbord zit een Spanninga 7 lampje, deze zou origineel kunnen zijn, op een zelfde fiets op marktplaats zit een groter mij wat logischer ogent lampje, is deze origineel?

Afbeelding

De kettingkast lijkt mij origineel, de cranks en pedalen zijn vreselijk krom maar wel compleet, dus die krijg ik wel goed!

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel heeft mij gevraagd om een nieuw stuk leder dus ik ga thuis even een dekje zoeken!

Afbeelding

De handvatten doen mij een beetje verbazen, ik heb geen idee wat er op hoort maar ik vind dit niet zo prettig fietsen.

Afbeelding

En hieruit volgt mijn verlanglijstje voor deze fiets:

Transport banden 28 1 3/4
Er zitten nu Vredestein Transport Extra Zwaar banden op maar die houden het niet lang meer.

Een juiste verlichtingsset die geheel klopt met de leeftijd.

Handvatten die wat meer comfort bieden dan de handvatten die er nu op zitten maar die wel origineel gemonteerd zouden kunnen zijn


Hier is de fiets die ik op Marktplaats zag die veel gelijkenissen vertoond:
http://link.marktplaats.nl/685018046
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door fietser »

Een groene transportfiets - dat is wel tamelijk apart. Phoenix is qua framenummers niet helemaal helder, vooral vanaf het moment dat ze Fongers hadden overgenomen (1961), maar 1963 zou hier volgens mijn gegevens wel kunnen kloppen. Dat nieuwe balhoofdplaatje hadden ze toen al enkele jaren. Het Spanninga 7-achterlicht was er in 1963 ook al, en Phoenix was als Fries bedrijf ook altijd redelijk trouw aan Spanninga. Kortom: ik vertrouw die onderdelen allemaal wel.

'
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door maartenB »

Inderdad (voor een transportfiets ;) ) een interessante fiets. Sorry voor de schenen waar ik nu tegen schop....

Ik zie op Phoenix fietsen van die tijd vaak zo'n langwerpige spanninga zitten met de letters Phoenix erin geslagen. Waarschijnlijk heb ik er nog wel een liggen.
groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door Fotomaan »

Hoi Harrie,

Mooie fiets hoor! :P
Zo'n band heb ik nog wel voor je. Die stuur ik wel op.
En die velg is wel een beetje verroest maar dat hoort een beetje zo :lol: Als de gaten er maar niet in zitten.
Het balhoofd ziet er ook lekker geleefd uit. Als zo'n fiets lang buiten heeft gestaan, volgens het zadel is dat zo, dan wil het stuur wel eens vast komen te zitten. Heb je dat al los gehad? Hier in Tilburg heeft iemand een half jaar trouw kruipolie gebruikt en uiteindelijk kwam het los.
Die handvatten zijn origineel. Dergelijk handvatten werden altijd gebruikt maar het mag duidelijk zijn dat het materiaal waar ze van gemaakt zijn last heeft van uitdrogingsverschijnselen. Het is lastig om daar nieuwe voor te vinden en als je ze al vindt dan zijn ze niet te gebruiken omdat de ongebruikte handvatten óók hun weekmakers kwijt zijn. Als je die dan wilt monteren breken ze kapot.
Toon Mensinck van Nostalgie Oirschot heeft ze na laten maken van hout en van kunststof. Die komen nog het meest in de buurt van wat het ooit was.
Ik heb er zelf ook laten draaien van Essenhout door Meneer Kulsdom van Stoomzagerij Nahuis.
Ik heb wel eens dynamo's en koplampen gezien van Phoenix maar ik weet niet van welke periode die waren. In het geboortejaar van jou fiets waren er twee ondernemingen die zeer degelijke spullen maakten wat licht betreft. TMI, de Tegelsche Metaalwaren Industrie en Lucifer wat door Victor Tertholen werd geïmporteerd als VT. Ze hadden beiden koplampen van ongeveer acht centimeter diameter wat niet zou misstaan op jouw fiets. Een mooie Phylidine ook niet maar ik weet niet of Phoenix die monteerde.
'k Ben ook wel benieuwd naar de voornaaf. En in welke staat het lagerwerk verkeert.
Verder nog een spatbordje uitdeuken en een beetje stevig poetsen en je kunt weer 50 jaar fietsen :P

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
Nick013
Berichten: 260
Lid geworden op: 12 nov 2012, 22.02
Locatie: Tilburg

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door Nick013 »

mooie fiets en apart kleurtje! 8-)
Less is more :mrgreen:
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

De kleur was puur toeval, op de foto's op Marktplaats was niks duidelijk te zien maar mijn gevoel zag hem wel zitten aangezien ik transfers zag die overduidelijk origineel zijn.

MaartenB; Ik weet eigenlijk niet of die langwerpige lampen nog op Phoenix fietsen horen van deze leeftijd, ik ken ze alleen van jaren 50'ers en de typen met de hoekige spatborden maar wellicht heeft u geheel gelijk.

Oh super Charles, dat fietst vast beter dan een band met een scheur er in, al ben ik gek genoeg om daar een tijd mee rond te rijden.

De roest maar snel te lijf gaan en eens kijken wat er verder nodig is, bij lakken heeft nooit mijn voorkeur dus eerst de roestoplosser er maar eens overheen van de week.

De fiets komt vooruit maar de lagers laten te wensen over.
Ik heb hem gisteren even gebruikt om een rondje te fietsen van en naar het werk, bochtenwerk is spannend met de lagers die er nu in zitten maar ik haal het balhoofd binnenkort wel even los. Eigenlijk denk ik dat ik een aardige investering kan gaan doen bij de lagerfabriek, ook het achterwiel kan wel liefde gebruiken maar volgens mij heb ik nog een nieuw binnenwerk liggen. Het lijkt me namelijk niet dat er een bijzonder type naaf in zit achter. Vond de voornaaf wel mooi, zware kwaliteid.

Heeft iemand een goede scan van deze folder, wellicht staat er daar nog wat nuttigs in aangaande verlichting, zo te zien was er nogal wat mogelijk kwa verlichting.

Nordlicht of Phoenix is dan natuurlijk het leukste, maar een grote Phoenix koplamp zie je niet vaak, wellicht als je er een zoekt dat je ze dan in eens wel tegen komt.



http://www.transportfiets.net/2007/07/1 ... ment-71409
Bijlagen
Foto Marktplaats Transportfiets
Foto Marktplaats Transportfiets
$(KGrHqZ,!ooFC7-v)Mj!BROP(w88n!~~60_85.JPG (17.57 KiB) 9816 keer bekeken
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Ben vanmorgen voor en vanavond na mijn werk bezig geweest met de aandrijflijn van de fiets.
De crancks zijn nu een stuk rechter, het voorste tandblad loopt ook al een stuk meer in lijn en ziet er volgens mij nog redelijk uit. (alles was gehuld achter lagen troep!)
Afbeelding

De ketting is een oude wipperman, mooi breed model. hij was vreselijk vies en heb hem even ingevet met wat dry lube in de hoop dat hij los komt, misschien is uitkoken een beter idee?
Afbeelding

Achter is het tandwiel wel aardig ingevreten. Ik had de remblokjes vervangen door een stel uit een '65er naaf. Afbeelding

Het achterwiel had een aardige slag die heb ik er met het vervangen van 1 spaak redelijk recht gekregen, had jammergenoeg geen passende nippel en heb het idee dat de spaken die er origineel op gezeten hebben gespoten zijn geweest Waarschijnlijk moet ik alle spaken even vervangen, de ringetjes die achter de nippels zitten zijn ernstig verroest.
Afbeelding

Het kettingscherm is aardig kapot, ik heb geen idee hoe ik dit kan maken dus heb hem er maar even af gehaald. Dan gaat hij in ieder geval niet verder kapot.

Afbeelding

Afbeelding

Het zadel bezorgd me ook enige problemen, ik krijg de pen waarmee het zadeldek gespannen word niet in beweging. Hij zit vreselijk vast!

Afbeelding

Op het station in Leeuwarden had ik even op soortgelijke (ongeveer even oude fietsen) gekeken en heb inderdaad een aantal van deze achterlichten gezien op die fietsen maar ik heb er geen in goede staat.
Afbeelding

Nu zit er zoéen op, hier heb ik ook een van liggen maar weet niet wat origineel is.

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
fietser
Berichten: 814
Lid geworden op: 9 apr 2012, 23.01

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door fietser »

Ik hou het erop dat het Spanninga 7-achterlicht origineel is. Het "Phoenix"-achterlicht (natuurlijk ook van Spanninga) zit bij de gewone stadsfietsmodellen alleen op de wat duurdere modellen, en zo'n transportfiets staat in "aanzien" binnen de modellenlijn natuurlijk vrij laag, daar zit dan niet zo'n fancy Phoenix-licht op. Daarnaast zou het ook niet zo voor de hand liggen dat het licht vervangen is voor een even oude.

En de roestige nippelplaatjes: die blijven het over het algemeen heel lang in roestige staat doen. Ik zou het laten zitten totdat de eerste twee of drie het begeven.

'
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Dankuwel voor de info fietser, dan plaats ik het lampje waarvan het plastic nog mooi is, een geschikte lamp voor voorop word nog wat mijn enige Phoenix lamp is vreselijk stuk!
Nu eens kijken of ik het balhoofd los krijg!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door Fotomaan »

Hoi Harrie,

Het lagerwerk van voornaven is meestal op de konen versleten. Niet op de cups. Als ze daar al versleten zijn dan is dat, waarschijnlijk door de grotere diameter nauwelijks te merken. Dat wil zeggen dat als je de konen en de kogels vervangt je weer een 'nieuwe' fiets hebt.
De kleine koon van de remnaaf krijgt altijd het meest te verduren. Die zit min of meer vast op de as wat betekend dat je die er wel af kunt schroeven maar ik vervang altijd de hele as voor een nieuwe. Als je het binnenwerk goed in het vet of olie houdt dan blijft het aanmerkelijk langer goed functioneren. De drijfkop mag alleen maar olie hebben. Als je daar vet aan smeert verkleven de walsjes en gaat ie doortrappen.
Het kettingwiel ziet er nog goed uit. Het achtertandwiel vind ik niet echt versleten. Daar kan je nog een leven lang mee fietsen als je het in de olie houdt. De ketting kan je wel uitkoken maar flink in de olie en dan maar heen en weer bewegen wil ook wel eens helpen.
Ik zou ze alle drie handhaven.

De spanbout van het zadel kan je misschien loskrijgen door het 'blokje' waar die bout inzit in een bankschroef te klemmen en het dan nog eens proberen. Anders kan je het omdraaien en de bout vastzetten in de bankschroef en er dan beweging in proberen te krijgen. Dan moet je er wel rekening mee houden dat de bout misschien beschadigd.

Welke remblokjes heb je vervangen? Bedoel je de remvoering van het achterwiel?

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Plaats reactie