Transportfiets Phoenix 372016

Vragen, discussies en info over transportfietsen.
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door Fotomaan »

Hoi Harrie,

Duidelijk :P

Maar waarom wil je een nieuwe hebben?
Is die oude niet meer werkbaar of vind je hem gewoon niet mooi genoeg?
Ik heb de gleuf van zo'n bout wel eens bijgevijld voor de schroevendraaier. Dat werkte goed en dan kan je het behouden.
Ik heb ze nog liggen in't ieder geval dus als je een nieuwe wilt dan stuur ik hem op.
Ik heb nog gezocht naar je adres maar ik kan het niet meer vinden dus dat moet je nog maar even mailen als je een nieuwe wilt.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

mail mij anders even via hjwspan@gmail.com dan kunnen we wat regelen. had u al een bericht gestuurd laatst via de site maar dat lijkt mij makkelijker.
de bout wilde niet los en moeilijk terug vandaar dat ik liever een ander wil
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Ijzeren dominee

Bericht door HJvMontfort »

Afbeelding

Deze ligt bij mij, ik wil u het deel wel toesturen!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Ik fiets nu al een tijdje op mijn transportfiets rond, wil dit ook de gehele winter blijven doen maar ben al wat aan het kijken wat er na de winter moet gebeuren.
De lak is het eerste punt, het is origineel maar in vreselijke staat op veel punten. De spatborden zijn aardig gaaf maar het frame heeft wat liefde nodig waar de lak op de buizen aardig dof is.

Daarnaast is er het stuur. Onder de kapotte handvatten zat aan een kant een aardig naar stuk stuur. Weet nog niet zeker wat ik hier mee wil.

Afbeelding

Daarnaast staan de cranks van de fiets ongelovelijk scheef tegen over elkaar. Ik ga er van uit dat dat gaat betekenen dat de trapas vervangen moet worden. Weet iemand of er in een Phoenix transport dezelfde trapas zit als in een reguliere Phoenix fiets?

Natuurlijk mis ik dan nog een standaard, maar die vind ik niet het belangrijkste!

Heeft iemand van u onderdelen of een donorfiets?
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door maartenB »

Ik roep maar weer even wat:
- zo'n stukkie stuur is uitstekend te lassen, het is niet erg dat het chroom weg gaat, er zit toch een handvat overheen.
- jij als fietsenmaker kan het best beoordelen of de trapas stuk is, normaal gesproken zou ik eerst eens kijken of de crankspietjes niet de oplossing vormen.

groetjes,
Maarten
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

maartenB schreef:Ik roep maar weer even wat:
- zo'n stukkie stuur is uitstekend te lassen, het is niet erg dat het chroom weg gaat, er zit toch een handvat overheen.
- jij als fietsenmaker kan het best beoordelen of de trapas stuk is, normaal gesproken zou ik eerst eens kijken of de crankspietjes niet de oplossing vormen.

groetjes,
Maarten
Dat is een goed idee Maarten, ik zal mijn collega eens vragen die kan heel goed lassen.
Ik wil geen scherpe randjes natuurlijk!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Ben vandaag begonnen met het uit elkaar halen en er kwam een mooie trapas tevoorschijn. Die heel wat vet kon gebruiken.

Afbeelding

De slijtage valt mee en hij lijkt mij recht maar wanneer ik hem monteer met de cranks eraan komen ze toch scheef te staan. Daarom heb ik nu de ene spie van voren en de andere van achteren geplaatst. Hierdoor komt het een en ander aardig recht. Slaat dit ergens op of is er dan toch gewoon iets scheef?

Afbeelding

De kant van het kettingblad is nog mooier dan ik al gezien had, lijkt nouwelijks gebruikt of gewoon goed verstopt te zijn onder de bagger waar hij onder zat toen ik de fiets kocht.

Afbeelding

Afbeelding

Bij het aandraaien van het achterwiel heb ik de moer kapot gedraait, beetje onhandig maar de as lijkt me nog aardig.
Zouden hier gewone moetjes op gezeten hebben of ook iets bijzonders?

Afbeelding
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Gebruikersavatar
maartenB
Berichten: 3821
Lid geworden op: 10 apr 2012, 19.39
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door maartenB »

Wat betreft de plaatsing van de spietjes: als de ene moer naar voren wijst, moet de andere moer naar achteren wijzen.
Als de cranks dan niet recht tegenover elkaar staan neem je een andere spie die je onder een iets andere hoek afvijlt. De échte techneuten moeten me maar verbeteren als ik iets verkeerd schrijf, ik blijf dat 'rechtzetten' van die cranks ook altijd lastig vinden. :oops:
Meer weten over een specifiek merk of model hoge bi of safety van voor 1895? http://www.antique-bicycles.net
Gebruikersavatar
Fotomaan
Berichten: 1575
Lid geworden op: 1 jun 2012, 19.24
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door Fotomaan »

Er zijn door mij ook al aardig wat spieën vernield maar uiteindelijk heb ik het toch aardig in mijn vingers gekregen.
Er is mij ooit verteld dat een spie van boven naar beneden gemonteerd moet worden als de kranck naar voren staat.
Het schijnt iets te maken te hebben met het verdelen van de krachten op het schuine vlak :?
Een nieuwe spie is eigenlijk alleen maar noodzakelijk als ie te ver in de kranck verdwijnt.
Het rechtzetten gebeurt inderdaad door het hellende vlak van de spie in een andere hoek te vijlen.
Daarom zijn spieën ook altijd 'iets te dik'. Als er te veel weg gevijld is dan moet er een andere in.
De spieën zijn van zeer zacht staal gemaakt wat makkelijk te vijlen is. Het kleinste beetje wat je weg vijlt heeft al veel effect.
Vijlen, kijken, vijlen, kijken, vijlen, kijken enz. enz. Net zo lang tot het goed is.
In dat hele proces wil het wel eens fout gaan. Het overkomt me nog steeds en dan is het gewoon opnieuw beginnen 8-)

Het tandwiel is overigens van Granat. Volgens mij komt dat uit Hongarije. Die maakten ook naven.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.
Gebruikersavatar
HJvMontfort
Berichten: 769
Lid geworden op: 28 jun 2012, 07.02
Locatie: Bitgummole
Contacteer:

Re: Transportfiets Phoenix 372016

Bericht door HJvMontfort »

Ik heb hetzelfde geleerd inderdaad over spieën
Als ik nieuwe aanbreng komt alles vreselijk scheef te staan maar de trapas leek mij aardig recht en ik zie niets raars aan de cranks. De enige manier om ze min of meer recht te krijgen was met één spie naar voren en één naar achteren.
De reden dat ik er zo'n punt van maak is omdat het niet klopt in mijn optiek en ik houd niet van dingen die niet kloppen.

Leuk om te weten Maarten; hebben ze goed gedaan in Hongarije!
opzoek naar een Phoenix van het eerste uur
Plaats reactie